2025-11-19, 22:58
Medlem
anre24s avatar
Om det stämmer att bara runt 30 procent får arbete efter en arbetsmarknadsutbildning via Arbetsförmedlingen, framstår hela upplägget som en ren flopp.

Det är svårt att förstå hur ett system med så svaga resultat fortfarande kan försvaras. Då riskerar verksamheten att bli ett allvarligt slöseri med skattepengar och frågan är varför resultaten är så dåliga.

Är detta verkligen ett rimligt sätt att använda våra gemensamma resurser?
Citera
2025-11-19, 23:01
Medlem
Om det stämmer ...
Citera
2025-11-19, 23:02
Medlem
MarcoStars avatar
Vissa AMS-utbildningar har säkert bättre resultat än andra. Om du har hittat en du är sugen på att söka, maila anordnaren först och begär ut statistik över hur många tidigare deltagare som fått jobb efter utbildningen och hur många som är kvar i arbetslöshet. Det är de skyldiga att lämna ut på begäran.
Citera
2025-11-19, 23:11
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Om det stämmer att bara runt 30 procent får arbete efter en arbetsmarknadsutbildning via Arbetsförmedlingen, framstår hela upplägget som en ren flopp.

Det är svårt att förstå hur ett system med så svaga resultat fortfarande kan försvaras. Då riskerar verksamheten att bli ett allvarligt slöseri med skattepengar och frågan är varför resultaten är så dåliga.

Är detta verkligen ett rimligt sätt att använda våra gemensamma resurser?
En polare gick en kurs för att ta CE körkort för några år sen. Han sa att hälften var blattar som knappt kunde svenska. Det var nog CSN bidragen som lockade.
Citera
2025-11-20, 00:44
Medlem
killawifes avatar
Det är dock bra förtjänst för de som driver utbildningsföretagen. Och det verkar vara vad man fokuserar på mest.
Citera
2025-11-20, 07:26
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Kan ju bero på deltagarna inte är några Einsteins så bara 30 % blir godkända. Svårt lära gamla hundar att sitta.
Citera
2025-11-20, 08:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Vissa AMS-utbildningar har säkert bättre resultat än andra. Om du har hittat en du är sugen på att söka, maila anordnaren först och begär ut statistik över hur många tidigare deltagare som fått jobb efter utbildningen och hur många som är kvar i arbetslöshet. Det är de skyldiga att lämna ut på begäran.

Det finns inget som heter "AMS-utbildningar". Det tillhörde 1990-talet.
Citera
2025-11-20, 09:05
Medlem
det är väldigt dåliga utbildningar där när man går in och kollar.
hade önskat att de kunde erbjuda fler saker. som väktarutbildningen tex.
Citera
2025-11-20, 09:17
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Vad gäller saken?

Källor för dina påståenden?

Gäller saken att personen inte får jobb direkt efter avslutad utbildning eller att hon inte får det öht, låt säga ens efter ett år eller två?

Gör det ont att ha en utbildning på sitt cv? Om, hur?

Skadar det ditt framtida leverne när du söker arbeten att du har en extra utbildning? Om, hur?

Att ha genomfört en utbildning är alltid bra. Att ha genomfört en utbildning ökar alltid dina chanser för att få ett jobb.

Dock borde man pga rådande arbetsmarknad, stigande arbetslöshet och att framtiden kommer tvinga folk att omutbilda sig göra om möjligheterna för en vanlig person att få/låna hos CSN.
Mig veterligen erbjuder CSN idag endast begränsat antal terminer och månader för enklare yrkesutbildningar, på exempelvis gymnasienivå och folkhögskolenivå, men även högskolenivå. Behöver vi och vill, och (rent av kräver) samhället att vi omutbildar oss flera ggr genom livet bör gränser skjutas fram för möjlighet att låna/få CSN. Gränserna bör rent av tas bort helt.
Senast redigerad av PiffEllerPuff 2025-11-20 kl. 09:21.
Citera
2025-11-20, 09:25
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
Skadar det ditt framtida leverne när du söker arbeten att du har en extra utbildning? Om, hur?

Svar: Ja. Har du gått en utbildning som inte leder till jobb så har du offrat värdefull tid i onödan och kan ha skuldsatt dig för många år framöver, vilket "skadar ditt framtida leverne."

Jag tog en YH-examen för några år sen som inte har lett till jobb. Helt värdelöst och bortkastad tid och pengar.
Citera
2025-11-20, 09:40
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Svar: Ja. Har du gått en utbildning som inte leder till jobb så har du offrat värdefull tid i onödan och kan ha skuldsatt dig för många år framöver, vilket "skadar ditt framtida leverne."

Jag tog en YH-examen för några år sen som inte har lett till jobb. Helt värdelöst och bortkastad tid och pengar.

Jag tänkte närmast på att de inte skadar ditt CV att han en utbildning.

Men visst begriper jag det övriga du tar upp.

Men det finns mig veterligen inte en enda utbildning, som till hundra procent garanterar ett fast arbete. Sedan finns ju mer eller mindre attraktiva utbildningar.

Sedan ser var samhället lite annorlunda ut idag mot för bara 15-20 år sedan, när det gäller att söka och få jobb, processen ser annorlunda.
Citera
2025-11-20, 09:44
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
Jag tänkte närmast på att de inte skadar ditt CV att han en utbildning.

Men visst begriper jag det övriga du tar upp.

Men det finns mig veterligen inte en enda utbildning, som till hundra procent garanterar ett fast arbete. Sedan finns ju mer eller mindre attraktiva utbildningar.

Sedan ser var samhället lite annorlunda ut idag mot för bara 15-20 år sedan, när det gäller att söka och få jobb, processen ser annorlunda.

Sant, det finns inga garantier om nånting. Men just därför rekommenderar jag att man kontaktar utbildningsanordnaren och begär ut statistik över hur många som är i arbete efter examen - innan man hoppar på nåt som kostar flera år av ens liv och kanske även studieskulder. Då kan man åtminstone göra en egen risk- och konsekvensanalys.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in