2025-11-20, 09:02
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jo, eller kortfattat att hoarders samlar på skit de inte kastar medan "vanliga" samlare samlar på fina saker på ett ofta mer organiserat sätt.

Fast det finns nog lite av ett mellanting. Typ personer som samlar på hyfsat fina saker men det har nått en nivå där personen knappt har plats till fler saker...
Något jag finner fascinerande är att jag känner en del samlare, samtliga män. Jag har en hoarder i min utökade familj, och har stött på en del genom åren och de är nästan alltid kvinnor. Jag undrar vad detta beror på.

Nu menar jag inte typ "morfar som har bra-att-ha-grejer" i garaget, för det är väldigt utbrett bland män, utan mer det här när ens själva boende är överbelamrat med för utomstående skräp.
Citera
2025-11-20, 09:05
Medlem
JagSkaFixaDigs avatar
Citat:
Har jag någonsin samlat? När jag var barn och kanske tonåring brukade jag bygga plast-modeller. Det blev mest bilar och en hel del av dem... Jag ställde den in dem i en hylla/glasskåp jag hade på rummet. Det kan ju ytligt tyckas vara samlande men jag byggde mest för jag tyckte det var kul, och sen var ju modellerna fina att titta på...

Senare, på 90-talet och framåt, byggde jag inte modeller längre. Fast det var ändå något annat jag ansamlade i större mängd, nämligen böcker. Det kunde också för den oinvigda påminna om samlande men... Jag köpte böcker för att jag gillade att läsa dem. Sen ställde jag dem i en hylla... Det var inte direkt att jag köpte första-utgåvan av något ovanligt verk som jag sen tog i med handskar, för att försiktigt placera fyndet i en monter....

Inställning till böcker (som jag idag har flera hundratals av) var och är inte heller så sentimental. Jag har varit villig att sälja bort hela bokserier etc. Just en äldre serie av böcker (inte följetong) köpte jag dock alla jag kunde hitta ett tag. Det var kanske lite som en samling fast i så fall en ganska liten sådan...

Så fast jag i perioder ansamlat en hel del saker anser jag inte det direkt eller helt uppfyller kriterierna för samlande.

Fast samlar ni på något och när är en person egentligen en samlare?

Människan har historiskt varit en samlare och kan förklaras utifrån evolutionära överlevnadsstrategier. Idag är det kanske mer samlingar av digitala medier än något annat. Musik, filmer, serier, spel.
Citera
2025-11-20, 09:16
Medlem
Mynt å frimärken som barn, har dom kvar. Smokingar när jag upptäckte James Bond på 80talet, inga kvar. Köpt stormtrooper figurer i olika storlekar på senare tid.
Citera
2025-11-20, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Något jag finner fascinerande är att jag känner en del samlare, samtliga män. Jag har en hoarder i min utökade familj, och har stött på en del genom åren och de är nästan alltid kvinnor. Jag undrar vad detta beror på.

Nu menar jag inte typ "morfar som har bra-att-ha-grejer" i garaget, för det är väldigt utbrett bland män, utan mer det här när ens själva boende är överbelamrat med för utomstående skräp.

Är du själv kvinna eller man förresten? Jag har inte hört att hoarding skulle vara vanligare hos kvinnor.

Fast det du också tar upp, att hos män dominerar nog en sorts nytto-aspekt oftare. Det att ha mycket av vilka saker som helst är kanske överlag mer ett kvinnligt drag? Typ att ha en massa fina prydnadssaker. Även detta att män har ett eller några par skor. Vanligare att kvinnor har många.
Citera
2025-11-20, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaFixaDig
Människan har historiskt varit en samlare och kan förklaras utifrån evolutionära överlevnadsstrategier. Idag är det kanske mer samlingar av digitala medier än något annat. Musik, filmer, serier, spel.

Ah, det stämmer men fick mig att komma på att just med jägare/samlare så påstås det oftast att männen jagade och kvinnorna samlade. Är kanske samlande på något sätt kopplat till kvinnor, eller ett överlag kvinnligt drag även om det också förekommer hos män?
Citera
2025-11-20, 09:34
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Är du själv kvinna eller man förresten? Jag har inte hört att hoarding skulle vara vanligare hos kvinnor.

Fast det du också tar upp, att hos män dominerar nog en sorts nytto-aspekt oftare. Det att ha mycket av vilka saker som helst är kanske överlag mer ett kvinnligt drag? Typ att ha en massa fina prydnadssaker. Även detta att män har ett eller några par skor. Vanligare att kvinnor har många.
Jag identifierar mig som hund. Av hankön.

Jag bygger bara min observation på de jag själv stött på, så det kan förstås statistiskt vara helt fel.

Kvinnor och skor kontra män med sitt överflöd av verktyg är nog ganska jämförbart. Båda är ju saker att bruka, men de ligger i träda väldigt länge mellan nyttjandet.

Vad gäller prydnadsaker får jag för mig att det är mer en generationsfråga. Ser inte så mycket klassiska prydnader hemma hos folk längre. Eller så har man omdefinierat begreppet. Man lägger fram några coffee table books istället för att ha glasgrejor från Kosta Boda i ett skåp typ.
Citera
2025-11-20, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle000
Mynt å frimärken som barn, har dom kvar. Smokingar när jag upptäckte James Bond på 80talet, inga kvar. Köpt stormtrooper figurer i olika storlekar på senare tid.

Ok, men smokingar är väl dyra? Räckte det inte med en?

Ja, Star Wars... Figurer var vanliga när jag var barn. Och det är väl just dessa figurer som är värda mest idag. Sen har det väl tillkommit hur mycket som helst... I.o.m. Phantom Menace verkade Lucas själv gå in för att ha specifik saker i filmerna som kan generera ännu fler figurer och leksaker...

Edit: Kollade på Ebay att en R2D2-figur från 1977 kan kosta upp mot 500 kr. Troligen mycket dyrare om den är i öppnad förpackning...
Senast redigerad av Snobird 2025-11-20 kl. 09:38.
Citera
2025-11-20, 09:36
Medlem
Citat:
Hmm... De flesta barn vill väl gärna ha mycket eller fler av vissa leksaker. Det kan kanske likna en sorts samlande.
.
Återigen så leder det till frågan var gränsen går mellan faktiskt samlande eller att köpa eller skaffa saker för att använda dem...
Fast för barn kan det vara nästan vad som helst. Stenar eller pinnar. Men det brukar vara kortvarigt.
Citera
2025-11-20, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag identifierar mig som hund. Av hankön.

Ditt namn antyder annorlunda så du borde kanske göra en pudel? Fast i ditt fall innebär det att skaffa barn. Fast jag skämtar hehe...

Citat:
Jag bygger bara min observation på de jag själv stött på, så det kan förstås statistiskt vara helt fel.

Kvinnor och skor kontra män med sitt överflöd av verktyg är nog ganska jämförbart. Båda är ju saker att bruka, men de ligger i träda väldigt länge mellan nyttjandet.

Jo, men är inte män överlag mer ulitaristiska typ bara något funkar så... Medan kvinnor bryr sig mer att något ska se bra ut? Jag tror att om man tittar på en ung ensam killes och tjejs lägenhet, så är tjejens troligen inredd med mer prydnadssaker och annat. Fast detta skiljer sig såklart från person till person också...

Citat:
Vad gäller prydnadsaker får jag för mig att det är mer en generationsfråga. Ser inte så mycket klassiska prydnader hemma hos folk längre. Eller så har man omdefinierat begreppet. Man lägger fram några coffee table books istället för att ha glasgrejor från Kosta Boda i ett skåp typ.

Vaser, tavlor, porslin-saker och blomster-arrangemang. Nästan syn om detta försvinner då det kan ge en mysig och ombonad miljö.
Citera
2025-11-20, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Fast för barn kan det vara nästan vad som helst. Stenar eller pinnar. Men det brukar vara kortvarigt.

Visst, barn hittar något på vägen och vill ta med hem. En del av lek och troligen en förberedelse för vuxenlivet på något sätt...
Citera
2025-11-20, 09:55
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ditt namn antyder annorlunda så du borde kanske göra en pudel? Fast i ditt fall innebär det att skaffa barn. Fast jag skämtar hehe...

Mitt namn är ironiskt och bygger på något så trivialt som en låt. Om du lyssnar på texten handlar det om en man.

Citat:
Jo, men är inte män överlag mer ulitaristiska typ bara något funkar så... Medan kvinnor bryr sig mer att något ska se bra ut? Jag tror att om man tittar på en ung ensam killes och tjejs lägenhet, så är tjejens troligen inredd med mer prydnadssaker och annat. Fast detta skiljer sig såklart från person till person också...
Jag tror att manlig fåfänga är en av de saker som inte kommit ur modernitet, utan är relativt gammalt. Men färre män objektifierar nog skor än kvinnor, om det var vad du syftade på.

Citat:
Vaser, tavlor, porslin-saker och blomster-arrangemang. Nästan syn om detta försvinner då det kan ge en mysig och ombonad miljö.
Jag tror att förr i tiden, alltså boomergenerationen, inte den förindustriella världen, så var prydnader en slags påminnelser. Som fotoalbum fast mer symboliska. Idag tatuerar vi in sånt, har foton i telefonen o s v, vår inredning speglas mer av tidningar och trender.
Citera
2025-11-20, 17:34
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
3000 vinylskivor låter lite som samlande. Fast behöver kanske inte vara det...

Nja, jo, litet samlande är det kanske men inte renodlat eftersom jag spelar skivorna och egentligen inte har någon artist där jag känner att jag måste ha komplett. Om t ex Einstürzende Neubauten har en skiva som jag inte gillar lämnar jag glatt den åt sitt öde och laddar ner de fåtaliga låtar jag tycker om.

Citat:
Folk som verkligen samlar känner väl en glädje i att tillföra fler och fler föremål till sin samling?

Så är det kanske. I såna fall är jag generös nog att glädjas med samlarna.

Sen kan man fundera på om de renodlade samlarna håller på att dö ut? Utifrån egna observationer verkar det som att de som samlar på frimärken, mynt och serier håller en skrämmande hög medelålder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in