Citat:
Ursprungligen postat av
Ancistrus
Vet inte hur du räknar men Rysslands totala BNP är ca 2 biljoner $/år. NATO-ländernas totalt BNP är nästan 50 biljoner $/år, dvs nästan 25 gånger större än Rysslands.
Så använder Ryssland 7% av dessa 2 biljoner $ blir det ca 0,14 biljoner $/år. För NATO-länderna motsvarar 140 bilj $ mindre än 0.3% av deras BNP.
QUE?
Du verkar ha missat hela poängen med mitt inlägg.
5% av GDP för exempelvis Spanien var en omöjlig siffra enligt Sanchez men för Sverige är det tydligen inte svårt att klara av (om man får tro Kristersson vilket inte jag gör innan de presenterat hur den budgeten ska lösas)
Nato ska alltså hålla denna nivå kontinuerligt och inte bara tillfälligt.
7% av GDP för Ryssland är alltså inte så radikalt mycket högre siffra trots att de deltar i det största kriget i Europa (världen?) sedan WW2. De tänker dessutom minska de militära utgifterna till 5,8% för nästa år (de har räknat med att kriget kommer att vara över.?)
Under de senaste 20 åren har Rysslands militära budget som andel av GDP varierat mellan 3% och 5 - 7% med vissa toppar runt 2016 och senaste tre åren.
Det är inte alltid budgeten i sig som säger något om kapacitet och militär styrka utan det är själva output som betyder något. Vi skulle kunna satsa många miljarder på inadekvata vapen och HBTQ certifiering och ändå inte vara starka militärt om du fattar vad jag menar?