Citat:
Ursprungligen postat av
Silltunna
Men det måste väl finnas grader i helvetet ändå? Exempelvis att Slash objektivt sett är en duktigare gitarrist än Lasseman i Arvingarna
Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
Slash är inte objektivt bättre än Lasseman eftersom de bär två olika genrer. Lasseman kanske spöar skiten ut Slash om han repar in sig på GnR's katalog. Tveksamt om Slash skulle klara sig igenom ett helt gig med Arvingarna.
Nu är jag inte den som brukar märka ord, men jag tror Slash är bättre än Lasseman på gitarr, då Lasseman spelar klaviatur i Arvingarna
Det är Kim som spelar gura i Arvingarna
Sen kan ju Lasseman spela skiten ur Slash ändå såklart, han kanske är en jättebra gitarrist också.
Men intressant diskussion, och jag håller mig till vad jag alltid säger. Konst är subjektivt, det är omöjligt att rent objektivt säga vem som är bäst.
Jämförelsen med att sport mäts mer konkret, det går att kora en vinnare, mot att konst, mat och sådant blir mer subjektivt - tycker jag var en bra beskrivining.
Citat:
Ursprungligen postat av
gfys
Musik ska inte mätas.
Musik ska kännas.
Det här var också ett jävla bra inlägg som jag håller med om!
Citat:
Ursprungligen postat av
Reverend.Camden
Du är inne på rätt spår…
Men man bör man kunna mäta vem som är tekniskt skickligast genom att ta fram komplicerade skalor eller dylikt och dessa ska spelas i en viss takt osv.
Däremot är känsla något annat. Jag skulle kunna påstå att Kurt Cobain var bättre än Yngwie Malmsteen om jag pratar om känsla men likväl om jag pratar om teknik skulle Yngve vinna över Kurtan!
Så är det också... det beror ju lite på vad man menar med "bäst".
När jag ska säga vem jag tycker är den "bästa" gitarristen så syftar jag till den gitarrist jag uppksattar mest vad gäller sitt spelande.
Det är flera faktorer som spelar in. Vad har personen för känsla för melodier? Kan den skriva partier som får mitt hjärta att gråta av behag så slår den personen de flesta andra gitarrister.
Det är också saker som ton och anslag som spelar in. Även hur man låter tonerna ringa ut. Låter man en ton ringa ut samtidigt som man slår an en annan, och hur länge? Vad framkallar det för ljud coh känsla?
Om saker likt dessa prickas in helt rätt för mig och min smak så blir den personen lätt en av de "bästa" i mitt tycke.
Det har med känslan att göra för min del, vad det framkallar hos mig, och hur bra jag tycker musiken är, hur behaglig den är att lyssna på.