2025-11-19, 22:05
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilrvrm

Ohja, vi är nåt på spåren. Nu ifrågasätts även om har druckit sin cola. Abtin tog två påsar snacks från sitt tv-bord, men åt han av det? Och om han tuggade i sig - svalde han eller spottade ut det på väggen? Suspekt minsann...

Detta börjar likna en brittisk pusseldeckare, det visste vi inte när säsongen började- att den skulle ta en sådan rafflande vändning! Dags att kalla in Poirot?
Citera
2025-11-19, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jandals
Och då var fikan ändå filmad (och hon ville sannolikt låtsas som att hon åt normalt). Noterade även att kameramannen zoomade in och visade upp hennes kvarlämnade kaka, så produktionen är väl medvetna. Inte bara har de tagit ut henne trots detta, de vill även att tittarna ska notera det. Så kritik borde riktas mot produktionen som vill "göra TV" av så allvarliga problem.

Anorexi är ett psykiskt handikapp, menar ni att de inte ska få vara med i tv eller nån annanstans heller? Detta är ableism.
Citera
2025-11-19, 23:37
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maria222
Anorexi är ett psykiskt handikapp, menar ni att de inte ska få vara med i tv eller nån annanstans heller? Detta är ableism.
Anorexia Nervosa är psykiatrisk sjukdom ("anorexi" är ett symtom). Och självklart får man vara med i tv om har sjukdomen Anorexia Nervosa eller nån annan ätstörning. Och självklart är man värd kärlek som alla andra. Men huruvida det är lämpligt att gifta sig med en främling i tv om man har en allvarlig psykiatrisk sjukdom kan man kanske diskutera. Det handlar inte om att den som är sjuk skulle vara mindre värd utan om att man kanske bör må någorlunda bra om man ska gå igenom ett sånt experiment. Det är kanske inte heller så lätt att helt ovetandes bli gift med nån som är allvarligt sjuk.

Nu vet vi för det första inte om Hanna är sjuk eller inte. Och jag säger inte att det är rätt eller fel att hon medverkar i programmet. Men syftet med programmet är, vad jag förstår, att väcka en diskussion kring relationer och relationsproblem. Och då måste man även kunna lyfta ämnen som psykisk ohälsa och ätstörningar.

De inlägg du tycker är "ableism" tycker jag att du ska anmäla.
Senast redigerad av lillalilith 2025-11-19 kl. 23:39.
Citera
2025-11-19, 23:40
Medlem
Citat:

Jag menade att det är oetiskt och kallt av produktionen att exploatera hennes problem och "leta smaskigt content" (som att zooma in på den kvarlämnade kakan, som "kolla kolla, hon har inte ätit hela kakan", smygfilmningen av henne när hon höll på och petade med tacon osv). Alltså som att de tror att det blir "juicy" och "bra TV" att slänga in någon med allvarlig sjukdom och hinta om det till tittarna (utan att ta ansvar för hur det kan påverka henne att delta i ett sådant program, både pressen under inspelning men även all exponering efteråt). Det hade varit en helt annan sak om hon hade pratat om det själv under introduktionen och kanske varit lite mer läkt (som en del andra deltagare gjort tidigare år med olika medicinska hinder/problem, t.ex. Linnea hade väl någon tuff historik).

Lite OT, men är det inte en sjukdom? Har någon bestämt att det ska heta handikapp nu? Jag tror inte anorektiker får parkera på handikapp-platser i alla fall
Senast redigerad av jandals 2025-11-20 kl. 00:00.
Citera
2025-11-19, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilith
Anorexia Nervosa är psykiatrisk sjukdom ("anorexi" är ett symtom). Och självklart får man vara med i tv om har sjukdomen Anorexia Nervosa eller nån annan ätstörning. Och självklart är man värd kärlek som alla andra. Men huruvida det är lämpligt att gifta sig med en främling i tv om man har en allvarlig psykiatrisk sjukdom kan man kanske diskutera. Det handlar inte om att den som är sjuk skulle vara mindre värd utan om att man kanske bör må någorlunda bra om man ska gå igenom ett sånt experiment. Det är kanske inte heller så lätt att helt ovetandes bli gift med nån som är allvarligt sjuk.

Nu vet vi för det första inte om Hanna är sjuk eller inte. Och jag säger inte att det är rätt eller fel att hon medverkar i programmet. Men syftet med programmet är, vad jag förstår, att väcka en diskussion kring relationer och relationsproblem. Och då måste man även kunna lyfta ämnen som psykisk ohälsa och ätstörningar.

De inlägg du tycker är "ableism" tycker jag att du ska anmäla.

"Så kritik borde riktas mot produktionen som vill "göra TV" av så allvarliga problem."
Som sagt hon har rätt att få vara med i vilken produktion hon vill för hon har ju anmält sig frivilligt och inte ens tackat nej när hon gick till final. Jag tror Jannika och Dennis har en del psykiska störningar med men det fokuserade man inte på på det sättet.

Ebbas humörsvängningar var inte helt friska heller, vet dock inte vad hon led av men man sa inte så om henne heller.
Citera
2025-11-19, 23:44
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jandals
Jag menade att det är oetiskt och kallt av produktionen att exploatera hennes problem och "leta smaskigt content" (som att zooma in på den kvarlämnade kakan, som "kolla kolla, hon har inte ätit hela kakan", smygfilmningen av henne när hon höll på och petade med tacon osv). Alltså som att de tror att det blir "juicy" och "bra TV" att slänga in någon med allvarlig sjukdom och hinta om det till tittarna (utan att ta ansvar för hur det kan påverka henne att delta i ett sådant program, både pressen under inspelning men även all exponering efteråt). Det hade varit en helt annan sak om hon hade pratat om det själv under introduktionen och kanske varit lite mer läkt (som en del andra deltagare gjort tidigare år).

Lite OT, men är det inte en sjukdom? Har någon bestämd att det ska heta handikapp nu? Jag tror inte anorektiker får parkera på handikapp-platser i alla fall
Håller med om detta!

Och jo, det är en sjukdom och ingen funktionsnedsättning. Ordet "handikapp" använde man för 30 år sen.
Citera
2025-11-19, 23:49
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
"Så kritik borde riktas mot produktionen som vill "göra TV" av så allvarliga problem."
Som sagt hon har rätt att få vara med i vilken produktion hon vill för hon har ju anmält sig frivilligt och inte ens tackat nej när hon gick till final. Jag tror Jannika och Dennis har en del psykiska störningar med men det fokuserade man inte på på det sättet.

Ebbas humörsvängningar var inte helt friska heller, vet dock inte vad hon led av men man sa inte så om henne heller.

Det är inte okej att driva med deltagarnas eventuella problem och liksom göra narr av dem. Hanna har självklart rätt att söka till programmet. Men de har en policy att inte anta personer med allvarlig psykisk ohälsa.

Vi vet som sagt inte om Hanna är sjuk eller inte.

Jag håller inte med om att Ebbas humör eller Dennis och Jannikas problem kan jämföras med sjukdomen Anorexia Nervosa.

Jag blir lite osäker på om du driver med oss eller om du är allvarlig nu...
Citera
2025-11-20, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilith
Det är inte okej att driva med deltagarnas eventuella problem och liksom göra narr av dem. Hanna har självklart rätt att söka till programmet. Men de har en policy att inte anta personer med allvarlig psykisk ohälsa.

Vi vet som sagt inte om Hanna är sjuk eller inte.

Jag håller inte med om att Ebbas humör eller Dennis och Jannikas problem kan jämföras med sjukdomen Anorexia Nervosa.

Jag blir lite osäker på om du driver med oss eller om du är allvarlig nu...

Jag har inte jämfört man kan inte tävla i diagnoser, vilken är värst vilken är bäst??

Men de jag räknade upp hade i vart fall personlighetsstörningar.
Citera
2025-11-20, 00:27
Medlem
Citat:

Ja, självklart har Hanna rätt att delta, jag har inte riktat kritiken mot henne utan mot produktionen (och kunniga experter) som tagit med henne innan hon var läkt (användaren "Wwmi" som kände Hanna och försvarade henne väldigt hårt tidigt under säsongen skrev angående eventuell anorexi: "Om hon har det så kanske hon får hjälp med det. Hur kul är det då att läsa dessa kommentarer?" så då lät det ju som att hon får vård nu idag, vilket såklart är jättebra men hon borde genomgått behandling och blivit frisk innan deltagandet).

Jag tycker (som jag också skrivit tidigare) att det är oansvarigt av produktionen mot båda parter: både mot den ovetandes matchen och mot en uppenbart bräcklig person där hälsan kan äventyras (den sökande inser kanske inte till fullo vad den ger sig in på, men produktionen vet).

Och jo, även gällande Ebba så var många kritiska till att hon blev uttagen. Även kring Dennis impotens fanns åsikter om att det var oansvarigt att ta med honom. Men anorexi klassas som "livshotande", så det är ändå några resor värre än humörsvängningar och impotens.
Senast redigerad av jandals 2025-11-20 kl. 00:57.
Citera
2025-11-20, 00:34
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Jag har inte jämfört man kan inte tävla i diagnoser, vilken är värst vilken är bäst??

Men de jag räknade upp hade i vart fall personlighetsstörningar.
Jag håller inte med om att de skulle ha "personlighetsstörningar". Vilka diagnoser har de enligt dig och vad har du för belägg för det?
Citera
2025-11-20, 06:27
Medlem
Citera
2025-11-20, 06:57
Medlem
Spider-Girls avatar
Har nu sett sista avsnittet och blev faktiskt lite rörd över det faktum att det finns människor som vågar vara öppna och sårbara på det här sättet och göra en sån mental resa framför kameran. De har alla vågat visa sig svaga (nu inkluderar jag inte Jimmy i den här utläggningen) och uttryckt drömmar och längtan.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in