2025-11-19, 10:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Ok! Så om 1000 personer säger att jorden är platt, så skulle du alltså undersöka saken, men vara tveksam men om miljoner under hela mänsklighetens historia säger att jorden är platt, så gör det dig alltså helt 100% säker på att det är sant?

Så om vi nu alltså applicerar din egna logik på detta resonemang så betyder det att du alltså är helt bombsäker på att jorden är platt? Är du det?

Du får såklart rätta mig om jag har fel, men det tror jag inte. Så åter igen. Ditt problem är att du inte ens själv vet vad du själv tänker? Och som jag redan förklarat så är du inte så korkad i någon annat sammanhang i livet som du är när det kommer till din religon.

Vad du beskriver är ett av de mest klassiska tankefel man kan begå och som Aristoteles redan för över 2500 år sedan beskrivit. Det kallas Ad-populum https://en.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum

Bara för att tio miljarder flugor äter skit, så betyder det inte att det smakar gott.
Det är skillnad på att bevittna något och tro något
Citera
2025-11-19, 10:11
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du ska veta att jag är uppväxt i en kristen familj och var själv djupt kristen i över 30 år av mitt liv, så jag har redan ägnat en större del av mitt liv åt att just tro på gud.

Men vad som började med att egentligen just bevisa både guds existens och Jesus, slutade med att jag insåg att det inte fanns några bevis. Att den guden som beskrivs i bibeln omöjligt ens kan existera, och att Jesus bara är lögnare och bluffmakare.

Så svaret på din fråga om vad som skulle övertyga mig om guds existens? Det räcker med endast ett test och falsifierbart bevis för min del.
Varför trodde du på gud om du aldrig hade bevis då? nu följer jag inte med
Citera
2025-11-19, 10:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du ska veta att jag är uppväxt i en kristen familj och var själv djupt kristen i över 30 år av mitt liv, så jag har redan ägnat en större del av mitt liv åt att just tro på gud.
Om jag får gissa, du var kristen för att du var från en kristen familj, delvis på grund av press men du var aldrig helt övertygad själv och förstog aldrig helt meningen bakom allt

Du blev aldrig "född på nytt" och du visste om jesus, men kände honom aldrig

Till slut bröt du från kristendom, kanske för att du såg det som att bygga dig ett eget liv fritt från vad du aldrig riktigt förstog ändå
Citera
2025-11-19, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Vittnesmål
Du tror alltså att det är ett vetenskapligt belägg för att någon påstår att naturlagarna har upphävts?
Då är det inte så konstigt att du tror på en massa tokigheter.
Citat:
Nej
Du tycker inte det är relevant att ditt resonemang är ett välkänt argumentationsfel som bevisligen inte är logiskt hållbart?
Är det en intellektuellt hederlig hållning tycker du?
Citat:
Jo
Nej, det är ett argumentationsfel:

Citat:
Argumentum ad populum, (latin ”argument till folket”) även känt som folkets argument eller demokratisk fallasi, är en fallasi, en typ av genetiskt argument och således ett argumentationsfel. Argumentet utgår från att om en folklig majoritet anser att ett påstående är sant eller bra stämmer det. Fallasin är känslobaserad då den vänder sig till folks passioner och fördomar istället för en relevant förklaring.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum

Du har dessutom fått flertalet exempel på vilka konsekvenser det får om man ska godta Argumentum ad populum. Exempelvis måste alla möjliga gudar existera samtidigt, eftersom många påstår detta.
Det finns inte en chans att du är så här dum.

Citat:
Nej
Jo, du har fått flertalet exempel. Hinduistiska gudar är ett av många.
Men tydligen så är det egentligen Jesus alla dessa hundratals miljoner människor tror på. Vilket praktiskt sammanträffande att alla religiösa föreställningar egentligen bekräftar just det du tror.

Citat:
Nej
Statyn som folk trodde drack mjölk har du redan glömt bort?
Om du vill kan vi titta på lite fler exempel.
Känner du till Peter Popoff? Den i särklass mest populära kristna ”healern” genom tiderna. Utsålda framträdanden inför tusentals människor och egna tv-program med miljontals tittare. Hur mycket vittnesmål som helst om hans gudomliga krafter, trots att det bevisades att han var en charlatan som inte alls hade kontakt med Gud, utan lurade folk med sin frus hjälp.

För att dra slutsatsen att något faktiskt är ett mirakel så behövs det rejäla bevis för detta. Att ingen kunnat visa att det inte var det, räcker inte.

Citat:
Vilka bevis har du för att du inte är efterbliven?
Jag använder inte logiska felslut för att argumentera för min sak. Du å andra sidan fortsätter att göra det även efter att man har påpekat det. Extremt oärligt beteende.

Citat:
Delvis, ja

Finns ingen icke-abrahamisk motsvarighet till our lady of zeitoun, jag har kollat upp det
Du är inte kapabel att se på extraordinära påståenden rationellt när det råkar bekräfta just dina religiösa föreställningar.
Senast redigerad av Tickelitu 2025-11-19 kl. 11:06.
Citera
2025-11-19, 11:06
Medlem
Citat:
Det är skillnad på att bevittna något och tro något

Bara för att försäkra mig om att jag förstår din poäng rätt här.

Du menar alltså att antalet personer som säger sig ha bevittnat något påverkar hur sannolikt det är att fenomenet faktiskt ägt rum?

Så innebär du då också menar att om sånt som det inte finns några vittnen om, inte kan anses trovärdigt enligt din princip?

Typ som skillnaden mellan att tusen personer säger sig ha sett ett UFO i Torsdags över Borås, vs att det inte går att ens hitta något endaste vittne som ens påstår sig ha sett något alls.

Jag vill bara dubbelkolla att det är vad du menar så jag förstår dig rätt?
Citera
2025-11-19, 11:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Känslor svallar när det man själv internaliserat inte alls stämmer överens med vad någon annan internaliserat. I min ungdom gjorde jag vetenskapens föreställningar till mina utan att jag insåg hur externa ideerna egentligen var. De senaste 35 åren har jag fullt medvetet arbetat in Jesus ord i min världsbild och nuförtiden följer jag båda dessa influenser konsistent och utan att göra våld på mitt förstånd.

Jag har aldrig ifrågasatt någons obevisade tro eller upplevelse men fört fram mina argument mot vad andra internaliserat och kan nu irritera folk med såväl traditionella som moderna föreställningar.
Citera
2025-11-19, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men du vet väl att Argumentum ad populum bara är tillämpligt när det stämmer med den egna åsikten?

Det kan ju absolut inte vara så att reinkarnation är sant bara därför att omkring 1,7 miljarder människor idag har den tron, eller hur?

Eller varför inte att omkring 5,6 miljarder anser att kristendom INTE är korrekt. Nej, det skulle ju ge helt fel uppfattning, så där ska man inte åberopa Argumentum ad populum, bara när det verkar styrka den egna uppfattningen.

Ja det är märkligt det där. Det är alltid just den egna religiösa föreställningen som är sann därför att många håller med. Muslimer har presenterat samma argument för mig gällande Koranen. Den är sann därför att många tror det. Vems Argumentum ad populum ska man acceptera här egentligen?
Citera
2025-11-19, 11:10
Medlem
Citat:
Förklara för mig vad du tror hände vid our lady of zeitoun då.
Jag förklarade ju vad som hände vid både bigfoot och den mjölkdrickande statyn.

Det ska ju vara rättvist, visst?

Det är ditt bord att förklara hur du vet att det var ett mirakel. Att skifta bevisbördan kommer inte fungera med mig, tyvärr.
Citera
2025-11-19, 11:12
Medlem
Citat:
Nja, antar att du pratar om hinduism nu, och du har antagligen missförstått lite då.
Hinduer säger vanligtvis inte att kristendom är falskt, och deras "gudar" är inte riktigt gudar så som du föreställer dig, de är mer som aspekter av verkligheten.

Jag har aldrig sagt att de har fel, bara att jag tror kristendom är närmare sanningen

Att de är ”aspekter av verkligheten” förändrar inte poängen. Hundratals miljoner människor tror att de existerar på riktigt. Du tror det inte. Trots att du vill hävda att något är sant därför att många vittnar om att det är sant.
Så hur ska du ha det? Är Argumentum ad populum tillämpbart eller inte?
Citera
2025-11-19, 11:13
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Bara för att försäkra mig om att jag förstår din poäng rätt här.

Du menar alltså att antalet personer som säger sig ha bevittnat något påverkar hur sannolikt det är att fenomenet faktiskt ägt rum?

Så innebär du då också menar att om sånt som det inte finns några vittnen om, inte kan anses trovärdigt enligt din princip?

Typ som skillnaden mellan att tusen personer säger sig ha sett ett UFO i Torsdags över Borås, vs att det inte går att ens hitta något endaste vittne som ens påstår sig ha sett något alls.

Jag vill bara dubbelkolla att det är vad du menar så jag förstår dig rätt?
Ja
Citera
2025-11-19, 11:14
Avstängd
Citat:
Förklara för mig vad du tror hände vid our lady of zeitoun då.
Jag antar att du redan läst wikipediasidan :
https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Lady_of_Zeitoun#Skeptical_response
Det är väldigt svårt att komma med en rationell förklaring när påståendena är så motsägelsefulla.
Citera
2025-11-19, 11:14
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Det är ditt bord att förklara hur du vet att det var ett mirakel. Att skifta bevisbördan kommer inte fungera med mig, tyvärr.
Eftersom det inte finns någon annan förklaring.
Med din egen logik kan man inte bevisa någonting alls annars

du är ju seriöst mentalt handikappad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in