2025-11-19, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag är öppen för möjligheten
men inte för polyteism
hinduism har ju ändå en slags högsta gud över allt

Det är märkligt att du inte accepterar polyteism med tanke på att det finns hundratals miljoner människor som är övertygade och vittnar om att alla möjliga gudar existerar.
Inte kan väl så många människor ha fel?
Citera
2025-11-19, 08:11
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Jag är väldigt nyfiken på vilka vetenskapliga belägg du har för att folk har blivit healade från kroniska sjukdomar?
Vittnesmål
Citat:
Och kollade du upp vad ett Argumentum ad populum är för något?
Nej
Citat:

Det spelar ingen roll hur många som vittnar om eller tror något när man ska bedöma om ett extraordinärt påstående är sant.
Jo
Citat:
Du har redan fått exempel på saker som hundratals miljoner människor är övertygade om men som du knappast accepterar bara för det.
Nej
Citat:
Du har även fått exempel på att en enorm mängd människor kan tro och vittna om mirakel som bevisligen inte var något mirakel.
Nej
Citat:
Detta är ett auktoritetsargument. Vilka bevis har Egyptens regering och påven för att det var ett mirakel?
Vilka bevis har du för att du inte är efterbliven?
Citat:
Men det finns ju massvis av vittnesmål och fotografier på det påstådda fenomenet? Då måste det ju vara sant? Hur orimligt det än är?
Delvis, ja

Finns ingen icke-abrahamisk motsvarighet till our lady of zeitoun, jag har kollat upp det
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-19 kl. 08:15.
Citera
2025-11-19, 08:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnutchax
Var det tillåtet innan, enligt det gamla testamentet, att hur som helst återkräva det man bestulits på ?
Var det tillåtet enligt romersk lag ?
Vad var annars syftet med att just då påpeka att man inte ska kräva tillbaka egendomen med hot ?
Vet inte, orkar inte kolla upp
Ha lite sunt förnuft, var snäll
det är inte så komplicerat
Citera
2025-11-19, 08:13
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är märkligt att du inte accepterar polyteism med tanke på att det finns hundratals miljoner människor som är övertygade och vittnar om att alla möjliga gudar existerar.

Men du vet väl att Argumentum ad populum bara är tillämpligt när det stämmer med den egna åsikten?

Det kan ju absolut inte vara så att reinkarnation är sant bara därför att omkring 1,7 miljarder människor idag har den tron, eller hur?

Eller varför inte att omkring 5,6 miljarder anser att kristendom INTE är korrekt. Nej, det skulle ju ge helt fel uppfattning, så där ska man inte åberopa Argumentum ad populum, bara när det verkar styrka den egna uppfattningen.
Citera
2025-11-19, 08:17
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men du vet väl att Argumentum ad populum bara är tillämpligt när det stämmer med den egna åsikten?

Det kan ju absolut inte vara så att reinkarnation är sant bara därför att omkring 1,7 miljarder människor idag har den tron, eller hur?

Eller varför inte att omkring 5,6 miljarder anser att kristendom INTE är korrekt. Nej, det skulle ju ge helt fel uppfattning, så där ska man inte åberopa Argumentum ad populum, bara när det verkar styrka den egna uppfattningen.
Jag försökte bara förklara att bigfoot är inte samma sak som gud, gör det inte så komplicerat
Och vem säger att reinkarnation inte är sant? vem vet?

65% av världen tror på den abrahamiska guden också om du vill ta det som exempel
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-19 kl. 08:23.
Citera
2025-11-19, 08:19
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag är väldigt nyfiken på vilka vetenskapliga belägg du har för att folk har blivit healade från kroniska sjukdomar?
Och kollade du upp vad ett Argumentum ad populum är för något?
Det spelar ingen roll hur många som vittnar om eller tror något när man ska bedöma om ett extraordinärt påstående är sant. Det är ett vanligt argumentationsfel/logiskt felslut.
Du har redan fått exempel på saker som hundratals miljoner människor är övertygade om men som du knappast accepterar bara för det.
Du har även fått exempel på att en enorm mängd människor kan tro och vittna om mirakel som bevisligen inte var något mirakel.

Detta är ett auktoritetsargument. Vilka bevis har Egyptens regering och påven för att det var ett mirakel?

Men det finns ju massvis av vittnesmål och fotografier på det påstådda fenomenet? Då måste det ju vara sant? Hur orimligt det än är?
Förklara för mig vad du tror hände vid our lady of zeitoun då.
Jag förklarade ju vad som hände vid både bigfoot och den mjölkdrickande statyn.

Det ska ju vara rättvist, visst?
Citera
2025-11-19, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

Varenda kotte får problem med att försöka passa in existensens alla mysteriska fenomen och aspekter i en förklaringsmodell. Det gäller lika mycket för materialistiska determinister som Sam Harris och Alex O'Connor (numera snarare kristen?).
Citera
2025-11-19, 08:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nja, antar att du pratar om hinduism nu, och du har antagligen missförstått lite då.
Hinduer säger vanligtvis inte att kristendom är falskt, och deras "gudar" är inte riktigt gudar så som du föreställer dig, de är mer som aspekter av verkligheten.

Jag har aldrig sagt att de har fel, bara att jag tror kristendom är närmare sanningen
Citera
2025-11-19, 09:35
Medlem
Citat:
Okej för att gå in i en mer detaljerad analys.
Verkligheten är det som observeras konsistent.

Skulle 1000 personer säga att de sett en rosa enhörning skulle jag undersöka saken, men vara tveksam.
Var det 10 000 skulle jag vara osäker på vad jag skulle tro.
Var det 100 000 skulle jag antagligen tro på det.
Var det miljoner och miljoner under hela mänsklighetens historia skulle jag vara bombsäker

Ok! Så om 1000 personer säger att jorden är platt, så skulle du alltså undersöka saken, men vara tveksam men om miljoner under hela mänsklighetens historia säger att jorden är platt, så gör det dig alltså helt 100% säker på att det är sant?

Så om vi nu alltså applicerar din egna logik på detta resonemang så betyder det att du alltså är helt bombsäker på att jorden är platt? Är du det?

Du får såklart rätta mig om jag har fel, men det tror jag inte. Så åter igen. Ditt problem är att du inte ens själv vet vad du själv tänker? Och som jag redan förklarat så är du inte så korkad i någon annat sammanhang i livet som du är när det kommer till din religon.

Vad du beskriver är ett av de mest klassiska tankefel man kan begå och som Aristoteles redan för över 2500 år sedan beskrivit. Det kallas Ad-populum https://en.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum

Bara för att tio miljarder flugor äter skit, så betyder det inte att det smakar gott.
Citera
2025-11-19, 09:41
Medlem
Citat:
Låt mig fråga dig, vad skulle krävas för att du skulle tro på gud?

Du ska veta att jag är uppväxt i en kristen familj och var själv djupt kristen i över 30 år av mitt liv, så jag har redan ägnat en större del av mitt liv åt att just tro på gud.

Men vad som började med att egentligen just bevisa både guds existens och Jesus, slutade med att jag insåg att det inte fanns några bevis. Att den guden som beskrivs i bibeln omöjligt ens kan existera, och att Jesus bara är lögnare och bluffmakare.

Så svaret på din fråga om vad som skulle övertyga mig om guds existens? Det räcker med endast ett test och falsifierbart bevis för min del.
Citera
2025-11-19, 09:51
Medlem
Citat:
hinduism har ju ändå en slags högsta gud över allt
Så är det, de har en högsta gudom, sen har man pålagt guda bilder på aspekter av självaste skapelsen, som tex regn gud, träd gudinna, havs gud….osv . Det är såklart enbart för att påvisa hela skapelsen gudomlighet, liksom något av en vördnad för den enda sanna Gud.
Citera
2025-11-19, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Du ska veta att jag är uppväxt i en kristen familj och var själv djupt kristen i över 30 år av mitt liv, så jag har redan ägnat en större del av mitt liv åt att just tro på gud.

Men vad som började med att egentligen just bevisa både guds existens och Jesus, slutade med att jag insåg att det inte fanns några bevis. Att den guden som beskrivs i bibeln omöjligt ens kan existera, och att Jesus bara är lögnare och bluffmakare.

Så svaret på din fråga om vad som skulle övertyga mig om guds existens? Det räcker med endast ett test och falsifierbart bevis för min del.
Oh my, here you go again, stoltsera om ditt liv i misslyckande. Kristligt ändå på nått underligt vis faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in