Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Okej för att gå in i en mer detaljerad analys.
Verkligheten är det som observeras konsistent.
Skulle 1000 personer säga att de sett en rosa enhörning skulle jag undersöka saken, men vara tveksam.
Var det 10 000 skulle jag vara osäker på vad jag skulle tro.
Var det 100 000 skulle jag antagligen tro på det.
Var det miljoner och miljoner under hela mänsklighetens historia skulle jag vara bombsäker
Ok! Så om 1000 personer säger att jorden är platt, så skulle du alltså undersöka saken, men vara tveksam men om miljoner under hela mänsklighetens historia säger att jorden är platt, så gör det dig alltså helt 100% säker på att det är sant?
Så om vi nu alltså applicerar din egna logik på detta resonemang så betyder det att du alltså är helt bombsäker på att jorden är
platt? Är du det?
Du får såklart rätta mig om jag har fel, men det tror jag inte. Så åter igen. Ditt problem är att du inte ens själv vet vad du själv tänker? Och som jag redan förklarat så är du inte så korkad i någon annat sammanhang i livet som du är när det kommer till din religon.
Vad du beskriver är ett av de mest klassiska tankefel man kan begå och som Aristoteles redan för över 2500 år sedan beskrivit. Det kallas Ad-populum
https://en.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum
Bara för att tio miljarder flugor äter skit, så betyder det inte att det smakar gott.