2025-11-15, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Jag är inte så insatt, men faraoerna begravdes väl inte i pyramiderna?
De enda pyramiderna som byggdes som gravar var de nubiska. Och de var små och kan knappt kallas egyptiska. Sannolikt trodde nubierna, precis som många än idag, att pyramiderna var faraonernas gravar. De lät därför bygga pyramidgravar åt sig själva för att göra anspråk på den egyptiska kulturen och befästa sin makt över landet i norr.

Faraonerna begravdes i underjordiska kammare. De tidiga var ofta friliggande mastabor. Och de senare ofta klippgravar, med hemliga kammare inne i berget. Se t.ex. Konungarnas dal.
Senast redigerad av Tramss 2025-11-15 kl. 21:19.
Citera
2025-11-16, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tramss
De enda pyramiderna som byggdes som gravar var de nubiska. Och de var små och kan knappt kallas egyptiska. Sannolikt trodde nubierna, precis som många än idag, att pyramiderna var faraonernas gravar. De lät därför bygga pyramidgravar åt sig själva för att göra anspråk på den egyptiska kulturen och befästa sin makt över landet i norr.

Faraonerna begravdes i underjordiska kammare. De tidiga var ofta friliggande mastabor. Och de senare ofta klippgravar, med hemliga kammare inne i berget. Se t.ex. Konungarnas dal.
Ja jag har varit i Konungarnas dal, där var ju massor med hieroglyfer på väggarna som berättade om vem som var begravd där, varifrån kommer egentligen iden om att Gisa-pyramiderna skulle vara gravar? Dom saknar ju allt som Konungarnas dal har.
Citera
2025-11-16, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
Varför är det så tyst om jordens riktiga historia?

Det finns megalithic structures på alla kontinenter som inte går replikera med dagens vetenskap & en del av dem är runt 200 till 250 tusen år gamla.

Göbleki Tepe i Turkiet som eliten har vandaliserat är bara toppen på isberget & Sumeriska Babylon var ett gäng färskingar & långt ifrån att vara första civilisationen enligt den fakta & bevis som finns.

Atlantis som det beskrevs av Plato i hans texter & kartor/karta ligger i Mauretanien, finns mest bruna lögner om det med dåliga bortförklaringar, går att se med google maps, förmodligen rätt rensat på artefakter & teknik men svårt att censurera, vi får vara glada att de inte fyllde igen med betong & slängde sand över i nutid.

Är det nåt som är pinsamt? eller man vill att de ovetandes förblir ovetandes då det kanske blir lite för mycket att supa in.

Vad jag kan tycka är att det är mer bruna än vita lögner.

"Bruna och vita lögner"
vad är det?
Citera
2025-11-16, 23:41
Medlem
Citat:
Ja jag har varit i Konungarnas dal, där var ju massor med hieroglyfer på väggarna som berättade om vem som var begravd där, varifrån kommer egentligen iden om att Gisa-pyramiderna skulle vara gravar? Dom saknar ju allt som Konungarnas dal har.
Jadu, något måste de ju ha varit. Man visste inte vad och då var man ju tvungen att hitta på något.

Min uppfattning är att de är antediluvianska konstruktioner, avsedda att utvinna atmosfärisk elektricitet, eller vad du nu väljer att kalla spänningsskillnaden mellan himmel och jord. Jag tror vidare att viss funktionalitet fanns kvar fram t.o.m. Nya Rikets slut då en nyckelkomponent avlägsnades. Men att den funktionaliteten främst användes som ett maktmedel, "Kolla vi kan skapa elektriska ljusbågar! Vi är gudar!"
Senast redigerad av Tramss 2025-11-17 kl. 00:29.
Citera
2025-11-18, 08:27
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
OM det är utomjordingar som byggt pyramiderna, varför byggde de i så fall flera stycken över hundratals år, som blev gradvis större och mer avancerade? Och varför har en del av de tidiga pyramiderna som utomjordingarna byggde rasat ihop, eller har designfel???

Varför använde inte utomjordingarna mer avancerad byggteknik än vad som fanns bland människor när pyramiderna byggdes?

Borde sen inte utomjordingarna ha blivit lite putta när Egyptierna kom och la döda faraoner i pyramiderna?

Pratar vi pyramiderna i Giza eller pyramider du bygger hemma med lego?
Citera
2025-11-18, 17:48
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theUFOsummoner
Pratar vi pyramiderna i Giza eller pyramider du bygger hemma med lego?

Jupps, efter att det blev lite för mycket cannabis en kväll, så vaknade jag till en nybyggd lego-pyramid i köket, så det måste absolut ha varit utomjordingar som varit framme och passat på när jag var utslagen!

De största och finaste pyramiderna ligger ju på Giza-platån, men det finns en hel rad andra, mindre pyramider som byggdes tidigare på andra ställen.
Citera
2025-11-18, 22:55
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Kanske är pyramiderna i Giza väldigt mycket äldre än egyptierna. Det är konstigt att egyptierna inte beskrivit hur dom byggdes.

Man har hittat text från bygglag på platser som inte gick att komma åt förrän i modern tid, och man har hittat ett dokument där en arbetslagledare pratar om hur de fraktar sten från stenbrott till Giza.

Det finns inga konstigheter alls.

Och älgar är förstås inget rimligt förslag, bara för att vi inte vet exakt hur något gjordes.
Citera
2025-11-18, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Man har hittat text från bygglag på platser som inte gick att komma åt förrän i modern tid, och man har hittat ett dokument där en arbetslagledare pratar om hur de fraktar sten från stenbrott till Giza.

Det finns inga konstigheter alls.

Och älgar är förstås inget rimligt förslag, bara för att vi inte vet exakt hur något gjordes.
Om egyptierna byggde pyramiderna så hade dom skrivit ner hur dom gjorde. Jag tror dom är mycket äldre.
Citera
2025-11-18, 23:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Om egyptierna byggde pyramiderna så hade dom skrivit ner hur dom gjorde. Jag tror dom är mycket äldre.

Ja, men evidensen tyder inte på det.

Men man får tro vad man vill.

Och lägg märke till att ingen annan heller tycks ha skrivit ned något, så oavsett vilket år man sätter, så skulle man väl kunna säga att de är äldre ändå?
Citera
2025-11-18, 23:08
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Om någon före egypterna hade byggt pyramiderna så hade de dokumenterat det. Jag tror det är Ääiliens.
Citera
2025-11-18, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ja, men evidensen tyder inte på det.

Men man får tro vad man vill.

Och lägg märke till att ingen annan heller tycks ha skrivit ned något, så oavsett vilket år man sätter, så skulle man väl kunna säga att de är äldre ändå?
Ja dom är omöjliga att tidsbestämma.
Citera
2025-11-18, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Om någon före egypterna hade byggt pyramiderna så hade de dokumenterat det. Jag tror det är Ääiliens.
Egyptierna var väldigt glada för att skriva ner berättelser om bra saker dom gjort. Dom som byggde pyramiderna var inte så intresserad av att skriva och berätta om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in