2025-11-18, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColonelBurton
Men alltså vi börjar nå nivån då det verkligen blir som i Idiocracy, där vardagen inte längre kan upprätthållas för att folk är för korkade. Märker du inte det? Jag märker av det, hade under min studietid ett kundtjänstjobb och de frågor man fick var så man tappade hakan.
Haha, senast idag hade jag den upplevelsen åt andra hållet, så att säga.

Det händer rätt ofta: kundtjänstpersonal som inte kan något utöver att söka på samma webbsidor som man som kund kan läsa själv. Jag kontaktar ju kundtjänster om jag inte själv hittar svar på företagens hemsidor!

Fast det tycks de inte begripa. Det blir tyst en liten stund, och så läser de innantill från någon av de där webbsidorna som handlar om något relaterat, men inte svarar på min fråga, och sen tycker de att de har varit sååå duktiga som har hittat svaret. Det fanns ju ett ord eller två som var samma som i min fråga.

Man får väl vara glad att de kan läsa innantill. Det är nog inte så lätt för en idioticus.
Citera
2025-11-18, 17:24
Medlem
Dumdrygs avatar
Sjukt att 8 % i Sverige är analfabeter. Nästan 1 av 10. Har med den stora invandringen att göra.
Citera
2025-11-18, 17:30
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Kortfattat så argumenteras det för att vi fördummas (i ganska rask takt) och numera bör kallas Homo Idioticus hellre än Homo Sapiens. IQ sjunker och har gjort så sedan 1990-talet. Funktionell läskunniget sjunker och sättet vi idag konsumerar media på fördummar oss.

Tester på 730.000 värnpliktiga i Norge utförda mellan 1962 och idag visade på att IQ toppade på de födda 1975 för att sedan falla. Samma trend observerades i liknande undersökningar globalt.

Detsamma gällde som påpekat funktionell läskunnighet och grundläggande vardagsmatematik, i Storbritannien till exempel så klarade inte 1 av 10 att avgöra vad som var det bästa erbjudandet på en tv med ett pris på 250 pund: 10% rabatt eller ett prisavdrag på 30 pund.

I Portugal och Rumänien uppmättes 40% av befolkningen som funktionellt analfabet, i Sverige var siffran 8%. Funktionell analfabetism innebär alltså att man inte är tillräckligt läskunnig för att klara av vardagen och anställningsuppgifter som överstiger en grundläggande nivå. Så illa är det.

I USA var det också riktigt illa: Ungefär 45 miljoner amerikaner bedöms ha en läsnivå under en femteklassare och endast 26% klarade av att skilja på åsikter och fakta i en text.

Orsakerna till detta är i sig själv skrämmande, att scrolla på sin telefon kan enligt studier temporärt sänka ens IQ. Det som jag personligen tyckte var obehagligast var dock författarens egna spekulation (och detta citerar jag verbatim):

Gå gärna och och läs https://www.psychologytoday.com/us/blog/homo-idioticus/202506/the-rise-of-homo-idioticus-are-we-getting-more-stupid

Idiocracy blir en verklighet. Detta skrämmer mig mer än sjukdomar, kärnvapen och okontrollerad invandring kombinerat. Jag mår verkligen dåligt efter att ha läst detta är dessutom helt oförmögen att föreställa mig hur vi vänder den här trenden. Vad anser ni om detta och vad kan göras åt det?

Det där är ju intressant att endast 26% klarade av att skilja på åsikter och fakta i en text. Det ser man ofta i trådarna på Flashback. Om någon presenterar fakta eller citerar en nyhetsartikel, så dyker det upp personer och skriver: "Så du tycker att bla bla bla?"
Citera
2025-11-18, 17:30
Medlem
grungewhores avatar
Vi har varit på väg ett bra tag, tyvärr. Hemskt att få det svart på vitt.
Citera
2025-11-18, 17:32
Medlem
Oh-be-wans avatar
Jag märker det inte minst här, man känner sig som Ripley som vaknade upp efter sin multidecennium långa dvala och undrade om IQ hade kantrat. Det hela är "devolution". Helt galet, men det kommer leda människorna i fördärvet. Helt efterblivet. Det där med futuristisk framtid kan ni bara fetdrömma om.
Citera
2025-11-18, 17:32
Medlem
LuluBrooksies avatar
Det där har jag sagt i minst femton år. Det är varför folk inte går på bio längre. De har inte ork att hålla igång en berättelse i hjärnan som håller på i 1,5 - timmar. Inte utan påminnelser.
Läsa böcker stärker hjärnan. Det borde vi alla göra oftare.
Citera
2025-11-18, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Läsa böcker stärker hjärnan. Det borde vi alla göra oftare.
Så sant.

Folk springer på gymmet klockan fem på morgonen för att "hinna träna" i sina viktiga och stressiga liv. Men läsa bok, det hinns inte med.
Citera
2025-11-18, 17:45
Bannlyst
Vi blir sämre och sämre på i stort sett allt som handlar om att klara sig själv, men vi blir långsamt bättre på att förstå hur vår omvärld fungerar.
Citera
2025-11-18, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Sjukt att 8 % i Sverige är analfabeter. Nästan 1 av 10. Har med den stora invandringen att göra.

Inte analfabeter enligt det traditionella sättet, utan så kallade funktionella analfabeter alltså oförmögna att läsa sig till enkla grundläggande instruktioner till exempel. De kan dock alfabetet.

Citat:
Det där är ju intressant att endast 26% klarade av att skilja på åsikter och fakta i en text. Det ser man ofta i trådarna på Flashback. Om någon presenterar fakta eller citerar en nyhetsartikel, så dyker det upp personer och skriver: "Så du tycker att bla bla bla?"

Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Jag märker det inte minst här, man känner sig som Ripley som vaknade upp efter sin multidecennium långa dvala och undrade om IQ hade kantrat. Det hela är "devolution". Helt galet, men det kommer leda människorna i fördärvet. Helt efterblivet. Det där med futuristisk framtid kan ni bara fetdrömma om.

Ja kvaliteten på trådar och inlägg har har också sjunkit drastiskt, trodde först att detta var för att man med sin tokiga moderering på senare år jagat iväg alla vettiga skribenter men Homo Idioticus eran kan definitivt ha med detta att göra.
Citera
2025-11-18, 17:58
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Inte analfabeter enligt det traditionella sättet, utan så kallade funktionella analfabeter alltså oförmögna att läsa sig till enkla grundläggande instruktioner till exempel. De kan dock alfabetet.

Ja kvaliteten på trådar och inlägg har har också sjunkit drastiskt, trodde först att detta var för att man med sin tokiga moderering på senare år jagat iväg alla vettiga skribenter men Homo Idioticus eran kan definitivt ha med detta att göra.

Tack, jag är 70-talist och inte analfabet och läste vad du skrev i trådstarten.
Citera
2025-11-18, 17:59
Medlem
Citat:
Tack, jag är 70-talist och inte analfabet och läste vad du skrev i trådstarten.

Du skrev analfabeter, inte funktionella analfabeter och skillnaden är faktiskt enorm.
Citera
2025-11-18, 18:01
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Du skrev analfabeter, inte funktionella analfabeter och skillnaden är faktiskt enorm.

Åh, du kan också läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in