2025-11-18, 12:46
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Ha ha! Det är faktiskt lite gulligt att se hur du inte bara blev lite butt-hurt, utan så maximalt butt-hurt över din egen crash-out i den andra tråden att du nu behövde starta en helt ny tråd för att försöka återställa självkänslan genom att låtsas som att du vann.

Det krävs ändå en viss kreativitet för att öppna en tråd om "känslostyrda ateister" när det var du själv som brände ihop fullständigt, bytte ämne fyrtiosju gånger (jag vi räknade dem alla) och till slut sprang ifrån de mest grundläggande följdfrågorna hur psykedelisk svamp bevisar för Guds existens genom att psykologisera folk för att slippa svara.

Så låt oss göra det här riktigt enkelt, både för dig och för alla andra i tråden:

I din pompösa trådstart så beskriver dig själv som trygg, rationell och totalt okänslig inför motargument. Perfekt! För då kommer du ju inte ha några som helst problem kunna presentera just vilka logiska och rationella argument som bevisar att din gud existerar utanför din egna helt känslostyrda fantasi.

Och givetvis inte heller, att inför publik föra en linjär saklig logiskt förankrad och rationell diskussion utan att:

1 - byta ämne,
2 - glida iväg i pseudo-psykoanalys, eller
3 -försöka skriva om frågan till något helt annat eller
4- att använda sig av falasier och felslut.

Så samma fråga som du ju flydde så desperat från senast:

[I]Vilka logiska och rationella argument menar du bevisar att din gud alltså inte bara existerar som en känsla i din egen fantasi?[/i]

Så nu har du scenen du själv byggt grabben! Kliv upp och nu visa oss den där rationella, logiska, känslokontrollerade personligheten du skrivit så stolt om.

Bemöt de bevisen du fått innan du ber om nya
Citera
2025-11-18, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Varför? Tycker du inte att fakta eller vetenskapliga studier förtjänar något mer än Youtube?
Nu tittar jag själv inte på YT, men varför skulle inte fakta kunna presenteras där ?
Citera
2025-11-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Naturlagarna har de exakta värdena som krävs för att universum inte ska bara kollapsa direkt eller vara kosmiskt damm i all oändlighet.

De är exakt som de behöver vara för att planeter, solsystem, stjärnor och galaxer ska kunna finnas.
Det är typ en 10^-(nånting) chans att de skulle haft de värdena enligt beräkningar.
Du har noll exempel på andra typer av universum och därmed kan du inte tala om hur sannolikt det är att universum skulle bli just så som det blev.
Det finns inga belägg för att det ens skulle kunna vara på något annat vis.
Vidare så är det än en gång ett exempel på god of the gaps. Du förstår inte hur och varför naturlagarna fungerar så som de gör och därför måste det vara en gud som designat universum. Det håller inte.

Citat:
Ateister håller med också, men de säger att det finns ett oändligt antal alternativa universum, och att vi bara hade tur att födas i just det här.
Det finns inga bevis för alternativa universum.

Åsikter?
Vadå ateister? Att det eventuellt kan finnas flera universum är en vetenskaplig hypotes. Den har ingenting med ateism att göra och inte heller är den nödvändig för att kunna avfärda dina god of the gaps-argument.
Citera
2025-11-18, 13:11
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Det vore intressant med en sannolikhetskalkyl över Karl Marx's diktning om självmord med gift och Eleanors, Lauras och revolutionären Pauls (Laura Marxs man) självmord med gift.

Hur stor del av befolkningen begår självmord med gift? Hur vanligt är det med tre självmord med gift i den nära familjen? Hur vanligt är det att dikta om självmord med gift?

Har postmodernistiska SVT sänt många dokumentärer om denna aspekt av Karl Marx, som ju påverkat världen minst tio gånger så mycket som Adolf Hitler (han påverkades ju också av Karl Marxs livsgärning)?

Går att hitta idioter överallt! Stalin verkar ha varit en riktigt känslolös snubbe det måste du hålla med om?
Citera
2025-11-18, 13:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Så om en person påstår att den träffat gud flera gånger så är det legitimt?
Tänker du svara på (FB) Varför är ateister så känslostyrda?
?

Läser du inte vad jag skriver?

Jag skrev att "andra bevisligen kan uppleva samma sak och upprepade gånger", så nej, då är inte att en person påstår att den träffat gud flera gånger legitimt.
Citera
2025-11-18, 13:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Du har noll exempel på andra typer av universum och därmed kan du inte tala om hur sannolikt det är att universum skulle bli just så som det blev.
Det finns inga belägg för att det ens skulle kunna vara på något annat vis.
Vidare så är det än en gång ett exempel på god of the gaps. Du förstår inte hur och varför naturlagarna fungerar så som de gör och därför måste det vara en gud som designat universum. Det håller inte.

Vadå ateister? Att det eventuellt kan finnas flera universum är en vetenskaplig hypotes. Den har ingenting med ateism att göra och inte heller är den nödvändig för att kunna avfärda dina god of the gaps-argument.
Inom den akademiska forskningsvärlden så är jag rätt säker på att de två sidor som finns är "multiverse" teorin och den andra sidan är de troende.

I så fall är dina ideer lite meningslösa
Citera
2025-11-18, 13:15
Medlem
Citat:
Jag tror att ett hinder för dig, och för många ateister, är att de bara måste tänka att de är smartare och bättre än teister. Som när jag läste dina svar på mina argument så var det ganska mycket hån och lite förolämpningar också, men inte mycket av substans mer än bara platt förnekande.

Om du kunde släppa den här idén om att du är överlägsen tror jag att vår diskussion skulle vara mer givande

Det är befogat med en hårdare ton när religiösa upprepar argumentationsfel och felaktiga påståenden som redan har blivit bemötta.
Vilka av påståendena är det jag inte har bemött tillräckligt bra?
När du nämner ”vittnande” om olika mytologiska varelser som BEVIS så behöver man inte göra så mycket mer än att påpeka att anekdotisk bevisföring inte är godtagbart. Jag gav även flera exempel på varför. Men du kanske syftar på något annat?
Citera
2025-11-18, 13:17
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

Jag skrev att "andra bevisligen kan uppleva samma sak och upprepade gånger", så nej, då är inte att en person påstår att den träffat gud flera gånger legitimt.
Förlåt, jag missade en del, det är sant.
Låt mig testa med ett nytt exempel:
Du träffar mig och pratar med mig, och sen försvinner jag och du ser mig aldrig igen och du vet inte hur du kan hitta mig igen.
Sen gör jag det här med 1000 personer, och de har alla sina vittnesmål.

Är deras vittnesmål bevis för att jag finns då? Vad är skillnaden mellan detta och gud?
Citera
2025-11-18, 13:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

Än en gång, tillåt mig att påminna:
(FB) Varför är ateister så känslostyrda?
Citera
2025-11-18, 13:25
Medlem
Citat:
Inom den akademiska forskningsvärlden så är jag rätt säker på att de två sidor som finns är "multiverse" teorin och den andra sidan är de troende.

I så fall är dina ideer lite meningslösa

Du har fel på flera punkter. Gud är inte överhuvudtaget en vetenskaplig hypotes, så det står givetvis inte mellan multiversum och gud inom forskarvärlden. Likväl är inte multiversum en ateistisk hypotes.
Du ställer upp en falsk dikotomi. Dina påståenden om att universums konstanter bevisar existensen av Gud, kan avfärdas helt oberoende av om det existerar fler universum eller ej, av redan nämnda skäl.
Citera
2025-11-18, 13:28
Medlem
Citat:
Än en gång, tillåt mig att påminna:
(FB) Varför är ateister så känslostyrda?

Tror du på Bigfoot, små gröna män, Lochnessodjuret samt olika gudar från andra religioner än kristendom?
Det finns nämligen massvis av vittnesmål och då måste det ju vara sant?
Citera
2025-11-18, 13:29
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Du har fel på flera punkter. Gud är inte överhuvudtaget en vetenskaplig hypotes, så det står givetvis inte mellan multiversum och gud inom forskarvärlden. Likväl är inte multiversum en ateistisk hypotes.
Du ställer upp en falsk dikotomi. Dina påståenden om att universums konstanter bevisar existensen av Gud, kan avfärdas helt oberoende av om det existerar fler universum eller ej, av redan nämnda skäl.
https://www.livescience.com/multiverse
Det är en teori eller hypotes, som förespråkas av i princip bara ateister.
Om det är en "ateistisk hypotes" vet jag inte om det är officiellt sett, jag tror inte att ett sånt begrepp finns

Men du borde väl se vad jag menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in