2025-11-18, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Om vi tar det äldre paret så handlade det om Jesus historicitet, att Marx som betytt mest för ateismen egentligen var djävulsdyrkare, att kompatibilisters argumenterande för fri vilja bara är ordjonglering, att subjektiv upplevelse är på samma nivå som Gud i verifierbarhet.

Sedan när jag sa att för mig så är påståendet om att hela världen skulle vara skapad av Gud närmast omöjligt att greppa så slappnade dem av. Till jag följde upp med att det nästan är lika svårt att tro på som att Big Bang kom ur en slump och kallade det ett mirakel.

Men detta är en tilläggsförklaring till tråden och inte dess

Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det finns flera problem med ditt resonemanget. När det gäller Jesus som historisk person är det ingen större fråga inom forskningen om han funnits eller inte. De flesta historiker, även de som inte är religiösa, utgår från att han har existerat baserat på romerska och judiska källor. Det säger däremot inget om religiösa anspråk.

Påståendet om att Marx skulle ha varit någon form av djävulsdyrkare saknar stöd i seriös historisk forskning. Men även om det hade funnits något sådant skulle det inte påverka värdet av hans idéer. Man bedömer filosofiska resonemang utifrån logik och argumentation, inte utifrån spekulationer om personens privatliv. Det blir som att försöka avfärda matematik för att någon matematiker betett sig märkligt.

När du sedan påstås att kompatibilism bara är ordjonglering är det mer ett retoriskt grepp än en invändning. Kompatibilism är en etablerad filosofisk position som diskuterats av många av historiens mest inflytelserika filosofer. Om du vill kritisera den måste du peka på vad i resonemangen som inte håller, inte bara avfärda allt med ett ord.

Dina argumentet fullt av irrelevanta kopplingar, felaktiga påståenden och kategorimisstag. Det framstår mer som dålig retorik än saklig analys.
Klart Marx var djävulsdyrkare = satanist, satan är motståndaren och det var just det Marx var, religions(kristendoms)motståndare.
Citera
2025-11-18, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Nej men sluta, kom inte med Youtube, jag menar en riktig vetenskaplig avhandling eller studie.

Youtube = Trust me bro
Du är på ett forum som detta och hånar att det länkas till Youtube… snurrigt
Citera
2025-11-18, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, man testade inte alls i mitten: "The X-ray dating method was applied to a sample of the TS consisting of a thread taken in proximity of the 1988/radiocarbon area"

Alltså gjorde man testningen inom samma generella område.
Betyder ”proximity” att det var samma bit som kol-14 daterades ?
Citera
2025-11-18, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag kan inte säga exakt hur själen fungerar, tyvärr, den förklaringen jag gav är det bästa jag har

Frågan var vad du menar att en själ är för något? Inte som sagt vad du tror att den gör.

Om du frågar mig vad en varmkorv är, så är inte svaret ”ja, det är en korv som är varm” särskilt givande. Det är bara nonsens, eller hur? Det beskriver bara en egenskap och inte vad själva objektet består av eller är som entitet.

På exakt samma sätt blir det du skriver bara nonsens när du påstår att själen är "du" eller att den "styr kroppen som en spelare i ett datorspel". Det är bara ett hjärnslött cirkelresonemang, precis som varmkorven: Själen = du. Du = själen. Varmkorv = en varm korv. En varm korv = en varmkorv.

Det är inte en definition, utan bara innehållslöst ordbajseri!

Som jag redan skrev i första inlägget så kan du inte ens förklara vad en själ ens är för något, så man kan ju som sagt inte förlora något som man inte ens kan säga vad det är?
Citera
2025-11-18, 09:00
Medlem
Citat:
Personer säger att de varit i finland, personer säger att de träffat gud.
Varför är ett att dessa giltigt och inte det andra?

Finland finns på en karta, jesus finns på en karta.
Vad är skillnaden?

Vilken karta finns Jesus på menar du?
Citera
2025-11-18, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Betyder ”proximity” att det var samma bit som kol-14 daterades ?

Kristna som pratar om Turinsvepningen är bland det mest skrattretande man kan bevittna, med tanke på att det enda som behövs för att bevisa att den är fejk, det är ju att faktiskt öppna bibeln.

För där framgår det ju rätt klart att det omöjligt kan vara det. Men visst ja! Du har ju noll-koll på bibeln.
Citera
2025-11-18, 09:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Frågan var vad du menar att en själ är för något? Inte som sagt vad du tror att den gör.

Om du frågar mig vad en varmkorv är, så är inte svaret ”ja, det är en korv som är varm” särskilt givande. Det är bara nonsens, eller hur? Det beskriver bara en egenskap och inte vad själva objektet består av eller är som entitet.

På exakt samma sätt blir det du skriver bara nonsens när du påstår att själen är "du" eller att den "styr kroppen som en spelare i ett datorspel". Det är bara ett hjärnslött cirkelresonemang, precis som varmkorven: Själen = du. Du = själen. Varmkorv = en varm korv. En varm korv = en varmkorv.

Det är inte en definition, utan bara innehållslöst ordbajseri!

Som jag redan skrev i första inlägget så kan du inte ens förklara vad en själ ens är för något, så man kan ju som sagt inte förlora något som man inte ens kan säga vad det är?
Okej du är faktiskt inte så smart här.
Om jag har en konstick manick, som jag inte vet det är, sen tappar jag bort den, då har jag tappat bort något som jag inte vet vad det är.

Varför måste man veta vad något är för att tappa bort det wtf hur tänker du

sen vet jag inte riktigt vad du menar heller, vad är din poäng? försöker du attackera mig för att jag inte vet hur själen fungerar på djupet? vad är det med dig?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-18 kl. 09:27.
Citera
2025-11-18, 09:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Kristna som pratar om Turinsvepningen är bland det mest skrattretande man kan bevittna, med tanke på att det enda som behövs för att bevisa att den är fejk, det är ju att faktiskt öppna bibeln.

För där framgår det ju rätt klart att det omöjligt kan vara det. Men visst ja! Du har ju noll-koll på bibeln.
Nej? evangelierna beskriver ju tydligen tyg som jesus lindades in i? vad menar du?
Citera
2025-11-18, 09:30
Medlem
Citat:
Personer säger att de varit i finland, personer säger att de träffat gud.
Varför är ett att dessa giltigt och inte det andra?

Finland finns på en karta, jesus finns på en karta.
Vad är skillnaden?

Hej, Midgård finns på flera kartor i min utgåva av Sagan om Ringen! Liksom, utom Stockholm och Nidaros, diverse sjöodjur i Olaus Magnus Carta Marina!

Vad är skillnaden?
Citera
2025-11-18, 09:32
Medlem
Citat:
Bara det faktum att du skapar en tråd med denna fråga som ämne visar ju bara hur extremt rädd och osäker du är när det kommer till att motivera din religiösa övertygelse.

Jag menar, det räcker ju med att bara be dig presentera vilka bevis du har för att din Rymd Gandalf inte bara är en fantasi inne i ditt eget huvud och så kommer du ju att bete dig som en liten gnällig barnunge.

Så låt oss se nu! Vilka logiska och rationella argument menar du att du har som bevisar att din gud alltså inte bara existerar i din barnsliga fantasi.

Swischar 1000 spänn om du ens kan presentera ett endaste.
Jag tog upp detta mycket intressanta psykologiska fall i inlägg 402 i tråden. Rekommenderar alla att ta ett steg tillbaka och insupa denna karaktär.

Min bedömning står sig:

Moscow-Mule's sinne består av fraktioner av desintegrerade lager utan någon fungerande överblick.

Det är meningslöst att försöka att i skriftform här på flashback söka dialog med detta i kaos splittrade sinne.

(FB) Varför är ateister så känslostyrda?
Citera
2025-11-18, 09:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Hej, Midgård finns på flera kartor i min utgåva av Sagan om Ringen! Liksom, utom Stockholm och Nidaros, diverse sjöodjur i Olaus Magnus Carta Marina!

Vad är skillnaden?
Nu var det jag som ställde frågan, så det är du som ska svara vad skillnaden är
Citera
2025-11-18, 09:40
Medlem
Grontarskonts avatar
Ateister mer känslostyrda? Nja håller inte med!

Ska vi dra fram kristna människor så är ju pingstvänner ett helt galet gäng. Känslor är allt, bara se på Knutbysekten men det finns andra exempel också dock ej lika utflippade!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in