2025-11-17, 20:03
Medlem
postvagns avatar
Hittade inget angående ämnet, men finns tråd så länka gärna...

Låt säga att jag har medel för att casha en SUV som ligger på strax över 1M hos en stor bilhandlare. Tror ni att det finns möjlighet att få ner priset om jag cashar, eller vill de ha mig på avbetalning? Eg är det väl min bank som "cashar" om jag väljer avbetalning och tar ett "billån" så det kanske inte spelar nån roll för bilfirman?

Det jag eg vill veta är om man kan få ner priset om man kör på "prutmetoden" - cash i handen vid snabb affär istället för att göra som de flesta som lånar. Funkar det på stora bilfirmor?
Citera
2025-11-17, 20:07
Avstängd
Hört talas om lagen om penningtvätt? Ingen seriös handlare accepterar en miljon i kontanter.
Citera
2025-11-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Hört talas om lagen om penningtvätt? Ingen seriös handlare accepterar en miljon i kontanter.
Smart kille.
Han menar betala direkt, såklart.

Visst ska du pruta hos bilhandlaren, men spelar nog ingen roll om du betalar direkt eller avbetalning.
Citera
2025-11-17, 20:24
Medlem
Bilfirman tjänar ofta mer när du tar ett lån, eftersom de får kickback från långivaren. Det gör i sin tur att de kan ge dig ett bättre pris eller extra rabatt på bilen.
Citera
2025-11-17, 21:30
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judospark
Smart kille.
Han menar betala direkt, såklart.

Visst ska du pruta hos bilhandlaren, men spelar nog ingen roll om du betalar direkt eller avbetalning.

Ja, alltså jag kommer ju inte in med en sopsäck full med kontanter. Att "casha" betyder alltså att betala rakt av. Intressant att folk inte fattar det. en tack för klargörandet!

Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Bilfirman tjänar ofta mer när du tar ett lån, eftersom de får kickback från långivaren. Det gör i sin tur att de kan ge dig ett bättre pris eller extra rabatt på bilen.

Ja, det är så jag tänker. De har väl massa lånefirmor knutna till sig. Men om man då köper den på avbetalning/lån och kanske får ett bättre pris? Känns det omöjligt? Sen kan jag ju lösa ut lånet dagen efter med pengarna jag har...
Citera
2025-11-17, 23:12
Medlem
auruns avatar
Likviditet är viktigt. Jag hade aldrig cashat pengarna. Lägg en bättre handpenning istället och få ett bättre lån.
Det borde du veta om du har pengar nog att bränna en miljon på en bil.

Nej du får inte bättre pris beroende på hur du betalar.
Citera
2025-11-17, 23:16
Medlem
Kredda den lever bara en gång
Citera
2025-11-18, 06:37
Moderator
Bilar --> Bilar: köpråd
/Moderator
Citera
2025-11-18, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Hittade inget angående ämnet, men finns tråd så länka gärna...

Låt säga att jag har medel för att casha en SUV som ligger på strax över 1M hos en stor bilhandlare. Tror ni att det finns möjlighet att få ner priset om jag cashar, eller vill de ha mig på avbetalning? Eg är det väl min bank som "cashar" om jag väljer avbetalning och tar ett "billån" så det kanske inte spelar nån roll för bilfirman?

Det jag eg vill veta är om man kan få ner priset om man kör på "prutmetoden" - cash i handen vid snabb affär istället för att göra som de flesta som lånar. Funkar det på stora bilfirmor?
Börjar bli länge sen som man kunde pruta om man betalade bilen kontant. Var vanligt förekommande milleniumskiftet.
Idag är det väl enbart om du handlar av en konkursförvaltare som det är gångbart idag?
Snarare så brukar du ha större möjligheter om du låter bilhandlare förmedla lånet.
Sen kan du ju alltid ställa din bilhandlare mot din bank gällande ett bilån. Så möjligheten finns väl där att spara några kronor. Men jag har svårt att se det på inköpspriset.
Citera
2025-11-18, 14:00
Medlem
Måste/borde var bäst att betala kontant.

Oavsett om man tar från eget konto eller lånar upp pengar i bank/kreditinstitut.
Bilhandlaren, eller du själv, får stå för merkostnaden/kreditkostnaden/låneupplägget/ månatliga avgiften för faktura etc för att låna upp pengarna.

Sedan är det ju en heeeelt annan sak att det, i stället för att betala bilen kontant, det kanske skulle löna sig att i stället investera pengarna i aktier, räntebärande papper eller aktier m m.

Hur som hels så är den absolut sämsta investeringen att köpa bil för pengarna - såvida man inte köpte en nästan ny 2CV för 30 år sedan för 25.000:-, och som nu är värd det 5-dubbla!
Citera
2025-11-18, 19:15
Medlem
Du får sätta dig ner och räkna med bilfirman , har du företag? Ibland finns det även bra leasingpriser även privatleasing, väldigt individuellt, inte alltid bättre att casha som många tycks tro inte ens på sista raden efter några års ägande.
Citera
2025-11-18, 21:12
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Likviditet är viktigt. Jag hade aldrig cashat pengarna. Lägg en bättre handpenning istället och få ett bättre lån.
Det borde du veta om du har pengar nog att bränna en miljon på en bil.

Nej du får inte bättre pris beroende på hur du betalar.

Likviditet är viktigt? Om jag har ca 1M i kontanter att lägga på en SUV, är inte likviditet nåt jag ligger vaken och funderar över på nätterna. Ett lån innebär ränta. Varför ska jag betala MER för en bil om jag inte måste?

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Börjar bli länge sen som man kunde pruta om man betalade bilen kontant. Var vanligt förekommande milleniumskiftet.
Idag är det väl enbart om du handlar av en konkursförvaltare som det är gångbart idag?
Snarare så brukar du ha större möjligheter om du låter bilhandlare förmedla lånet.
Sen kan du ju alltid ställa din bilhandlare mot din bank gällande ett bilån. Så möjligheten finns väl där att spara några kronor. Men jag har svårt att se det på inköpspriset.

Tack! Kolla här aurun. Så här ser konstruktiva svar ut!

Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Måste/borde var bäst att betala kontant.

Oavsett om man tar från eget konto eller lånar upp pengar i bank/kreditinstitut.
Bilhandlaren, eller du själv, får stå för merkostnaden/kreditkostnaden/låneupplägget/ månatliga avgiften för faktura etc för att låna upp pengarna.

Sedan är det ju en heeeelt annan sak att det, i stället för att betala bilen kontant, det kanske skulle löna sig att i stället investera pengarna i aktier, räntebärande papper eller aktier m m.

Hur som hels så är den absolut sämsta investeringen att köpa bil för pengarna - såvida man inte köpte en nästan ny 2CV för 30 år sedan för 25.000:-, och som nu är värd det 5-dubbla!

Så om jag investerar de pengar som "banken" lånar ut för köpet, så bygger det ju på att det på samma tid ska generera ett plus vad gäller räntan också. Visst, börsen bruker gå upp över tid, men det är verkligen ingen garanti. Sen köper jag liksom inte argumentet att det är en dålig investering att köpa bil. behöver jag en bil? Ja! Köp då en bil. Mat är en sjukt dålig investering om det inte handlar om exakt så många kcal du behöver för att överleva...så köp ALDRIG nånsin nåt som smakar gott...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in