Citat:
Ursprungligen postat av
Lofiboy
Sluta gnäll. Nations league upplägget är riktigt smart. Träningsmatchsturneringen har fått en ny betydelse! Det är viktigt att vinna sina matcher! En gratis väg till en stor turnering, och den här gången är det sveriges tur.
Sedan undrar jag varför inte Isak Hien pensionerar sig från landslaget? Han har gång på gång berättat att han blir så nervös när han drar på sig landslagströjan. Varför utsätter man sig för något som inte ger en trygghet? Isak Hein, om du läser detta! Sluta sätt dig i miljöer du inte trivs i.
Jag gnäller ju för tusan inte på Nations League som koncept? Tycker det är superbra. Ger färre träningsmatcher och ger en lite mysig "Hockey-VM-känsla" där landslag hoppar upp och ner mellan divisioner.
Men. Det är som sagt helt orimligt att man ska gynnas av att befinna sig i en lägre division. "Det är viktigt att vinna sina matcher". Det kommer det fortfarande vara!
Eftersom det borde vara fördelaktigt att spela i en högre division. Mjällby har tagit sig till CL-kval genom att, i tur och ordning, vinna Div 1 Södra, Superettan och Allsvenskan. Inte genom några genvägar.
Med nuvarande upplägg kan ju Sverige lika gärna flyttas ner till C-divisionen igen till NL 2028/29. Så att vi får goa fördelar i kvalet till VM 2030... Eftersom jag är svensk kan jag, så att säga, leva med det här upplägget just nu. Men tycker principiellt det är helt fel.