2025-11-16, 15:17
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Då förstår jag vad som menas.
Det är väl troligt att en kollaps i kriget sker på så sätt. Frågan är hur fort det kommer gå om/när det sker i Ukraina. Och hur långt in i Ukraina Ryssland då kommer gå.

Problemet för Ukraina är att hålla hela sin front, problemet för Ryssland är att exploatera eventuella genombrott. Om man har en mycket stor landmassa med svaga kommunikationer ("Ukrainas landsbygd") kan man utan vidare falla tillbaka under strid enstaka eller kanske flera kilometer, dvs byta ryska soldatförluster mot egna markförluster. Därvid försöker man kanalisera motståndarens framryckning och strävar efter att ge upp svårförsvarade eller direkt oanvändbara områden. Backar man, så strävar man efter att förkorta fronten - detta kan göras genom att dra sig tillbaka ELLER genom att gå fram och fylla ut.

Det verkar som att Ukraina har god förmåga att bromsa de anfall som ryssarna sätter in och eftersom ryssarna verkar föra striden genom att försöka skjuta bort ALLT, så får de ett styvt arbete att erövra och befästa erövrade områden efterhand som Ukraina drar sig tillbaka. Givet detta, så kommer (i verkligheten) inte Ukraina att kollapsa, samtidigt som motståndaren (ryssarna kommer att hävda motsatsen, då de så sakteliga går in i ruinstäderna med fotförband, närmast som stridsspaning. Men det mesta pekar på att det handlar om en modern variant av 1918, inte ett Blitz-Krieg.

Givetvis kan ingen vettig Ukrainare anse att det är värt stora personalförluster för att hålla annat än strategiskt viktiga platser, men det finns inte så många sådana.
Citera
2025-11-16, 19:41
Medlem
Jag undrar när en vändning kommer ske för nu ser det extremt dystert ut. Takten ökas hela tiden och i syd känns det som Ryssland ksn avancera nästan utan motstånd.

Vad kan leda till ändring? Vad jag vet blir Ukrainas snittålder på fronten högre varje år och känns nu som ryssarna minst kommer rensa syd hela vägen till dnipro nästa år.

Det går sakta tills det inte gör det längre
Citera
2025-11-16, 20:07
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Jag undrar när en vändning kommer ske för nu ser det extremt dystert ut. Takten ökas hela tiden och i syd känns det som Ryssland ksn avancera nästan utan motstånd.

Vad kan leda till ändring? Vad jag vet blir Ukrainas snittålder på fronten högre varje år och känns nu som ryssarna minst kommer rensa syd hela vägen till dnipro nästa år.

Det går sakta tills det inte gör det längre

Avancera utan motstånd? Moskoviterna är fortfarande inte i närheten av att komma upp i samma framryckningstakt som en snigel.

Och det är inte direkt så att kanonfodret på den ryska sidan blir yngre...
Citera
2025-11-16, 20:11
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Avancera utan motstånd? Moskoviterna är fortfarande inte i närheten av att komma upp i samma framryckningstakt som en snigel.

De har faktiskt acceptabel hastighet på södra fronten. Ryssen är i Zaporizhzhe stad om ett år i nuvarande takt (mätt på 6-12 månaders genomsnitt). Snabbt är det inte, men jämförbart med WW2 på de långsamma fronterna.
Senast redigerad av psychicsailor 2025-11-16 kl. 20:23.
Citera
2025-11-16, 20:13
Medlem
Citat:

Just i syd går det fort just nu. Jag tror Ryssland har övertaget just pga större befolkning. Enligt Google när kriget började hade ukraina en snittålder på unga 30, nu unga 40.

Det är ett utnötningskrig så det kan gå sakta länge tills fronten kollapsar. Vi har inte sett de avancera så snabbt som de gör just nu i syd. Det var en ärlig fråga om vad som kan få det att vända, behöver inga propaganda svar.
Citera
2025-11-17, 07:01
Medlem
psychicsailors avatar
Denys Davydov rapporterar nu runt 7:00 - 13:00 i nedanstående video om att Ukrainas front i söder är i pågående kollaps.

https://www.youtube.com/watch?v=QXP0M_Wi96Q

Brigadledningen blev eliminerad av Iskanders för ett tag sedan (enligt samma video). Den nya brigadledningen har inte lyckats vända situationen.
Citera
2025-11-17, 14:59
Bannlyst
Fronten kollapsar as we speak, men Ukraina försöker förneka att det sker.
Med den här farten så blir det julbord för Putin i Kiev i år.
https://english.almayadeen.net/articles/opinion/strategic-cities-fall-to-russian-forces-in-donbass--ukraine
Citera
2025-11-17, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De har faktiskt acceptabel hastighet på södra fronten. Ryssen är i Zaporizhzhe stad om ett år i nuvarande takt (mätt på 6-12 månaders genomsnitt). Snabbt är det inte, men jämförbart med WW2 på de långsamma fronterna.
Endast någon som desperat försöker framställa Rysslands situation som betydligt bättre än den är skulle kalla det avancemanget för acceptabelt.

Ryssarna står i princip stilla. De har i princip stått stilla i 3 år.
Citera
2025-11-17, 18:34
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Endast någon som desperat försöker framställa Rysslands situation som betydligt bättre än den är skulle kalla det avancemanget för acceptabelt.

Ryssarna står i princip stilla. De har i princip stått stilla i 3 år.

De står i din tolkning stilla för att du har satt "erövra hela Ukraina" som din måttstock. "Acceptabelt" var nog ett dåligt ordval, jag menar att det rör på sig så mycket att där finns möjlighet för en kollaps eller att det är en pågående kollaps baserat på att det rör sig (i motsats till resonemang som inte kan påvisas enkelt empiriskt).
Citera
2025-11-17, 19:40
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Nej ett tvåsiffrigt antal meter per dygn är inte en acceptabel hastighet och det är absolut inte jämförbart med de långsammaste fronterna under andra världskriget.

Det är i nivå med den brittiska-franska katastrofoffensiven vid Somme 1916.

Inte för att ryssarna framrycker så snabbt. Verkligheten är att de framrycker ungefär 1/10-del så snabbt som britterna och fransmännen vid Somme och att de i nuvarande tempo inte är framme i Zaporizjzja (ja det stavas så på svenska, men du verkar köra med engelsk transkribering från ryska) det här årtiondet.

Så den ryska arméns framryckningshastighet är väl närmast i nivå med Italien under Cadorna under första världskriget.

Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Just i syd går det fort just nu. Jag tror Ryssland har övertaget just pga större befolkning. Enligt Google när kriget började hade ukraina en snittålder på unga 30, nu unga 40.

Det är ett utnötningskrig så det kan gå sakta länge tills fronten kollapsar. Vi har inte sett de avancera så snabbt som de gör just nu i syd. Det var en ärlig fråga om vad som kan få det att vända, behöver inga propaganda svar.

Så det går fort nu? Hur många mil framrycker ryssarna per dag? 3? 5? 7? 10? 20?
För en franryckningshastighet som räknas i hundratals meter per månad är glacialt långsam.
Citera
2025-11-17, 19:51
Medlem
Citat:
Så det går fort nu? Hur många mil framrycker ryssarna per dag? 3? 5? 7? 10? 20?
För en franryckningshastighet som räknas i hundratals meter per månad är glacialt långsam.

Fort skulle jag inte påstå men du måste jämföra med hur segt det gått, i utnötningskrig går det sakta tills det inte gör det längre. Varför går det så mycket snabbare framåt nu än 1 år sedan? osv
Kollar man hur bra det gick några år sedan för ukraina så är nuvarande trend väldigt dålig enligt mig.
Södra fronten rörde väl sig inte alls på några månader tidigare i år, nu ca 20km öst till väst senaste månaden.

Önskar förövrigt ukraina all lycka och det är bara drygt att folk inte kan diskutera faktan
Citera
2025-11-17, 20:11
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Men du tittar på sista timmen och drar sedan en linjär linje. Det blir lite tokigt.
Som om jag drog en linjär linje med utgångspunkt 1991, som inte skulle leda någonstans då.
Eller utifrån när Jevgenij Prigozjin marscherade mot Moskva. Moskva föll på en vecka….vilket det inte gjorde.
Men där och då med en linjär linje så var det frågan om dagar, så var Putins era över.

Citat:
De står i din tolkning stilla för att du har satt "erövra hela Ukraina" som din måttstock. "Acceptabelt" var nog ett dåligt ordval, jag menar att det rör på sig så mycket att där finns möjlighet för en kollaps eller att det är en pågående kollaps baserat på att det rör sig (i motsats till resonemang som inte kan påvisas enkelt empiriskt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in