2025-11-17, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Något måste du ju tro. Kan du inte gå igenom tankeprocessen? Vad kan ha skapat big bang?
Måste det inte finnas någonting icke-materiellt som fick big bang att hända?
Innan big bang fanns inte materia.
Och om big bang skapade universum, och oss därmed, varför blev det just såhär? varför inte ett annat typ av universum? med andra regler och annorlunda allt?

Någonting måste ha bestämt hur universum skulle vara. Var det slumpmässigt då?
Hur kan det vara slumpmässigt i så fall? vad skulle det vara som bestämmer den slumpen?.
"Är" det bara så? varför då?
Om jag säger att det som bestämde hur universum skulle vara var intelligens istället för slump, vad säger du då? är det helt otänkbart?

Enligt termodynamikens första lag kan vare sig materia eller energi skapas eller förstöras. Universum består endast av materia och energi. Universum är därför oskapat och har alltså alltid existerat i någon form. Och något som alltid existerat, kan ju omöjligt ha blivit skapat av vare sig en gud eller någon annan.

Menar du alltså att universum, bara sådär poff skulle ha uppstått av ingenting? För det är i mig veterligen inte möjligt att "något" kan skapas av bara av ingenting?? Det säger ju sig nästan självt. Eller hur?
Citera
2025-11-17, 13:42
Medlem
Pinoputchins avatar
Måste bero på att vi ateister följer våra innersta känslor och inbyggda moral istället för gamla heliga skrifter som Bibeln & Koranen.

Religiösa är ju som programmerade robotar som bara gör & tror vad en gubbe skrivit för tusen år sen i en jävla bokjävel.
Citera
2025-11-17, 13:44
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Enligt termodynamikens första lag kan vare sig materia eller energi skapas eller förstöras. Universum består endast av materia och energi. Universum är därför oskapat och har alltså alltid existerat i någon form. Och något som alltid existerat, kan ju omöjligt ha blivit skapat av vare sig en gud eller någon annan.

Menar du alltså att universum, bara sådär poff skulle ha uppstått av ingenting? För det är i mig veterligen inte möjligt att "något" kan skapas av bara av ingenting?? Det säger ju sig nästan självt. Eller hur?
Ändå så verkar det som att det är exakt vad som har hänt. Det är just det som är ett av de starkaste argumenten för teism
Citera
2025-11-17, 14:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Måste bero på att vi ateister följer våra innersta känslor och inbyggda moral istället för gamla heliga skrifter som Bibeln & Koranen.

Religiösa är ju som programmerade robotar som bara gör & tror vad en gubbe skrivit för tusen år sen i en jävla bokjävel.
Problemet är när du dör och blir tvungen att inse att din egna moral aldrig räckte och att du har kastat bort din själ
Citera
2025-11-17, 14:07
Medlem
Citat:
Ändå så verkar det som att det är exakt vad som har hänt. Det är just det som är ett av de starkaste argumenten för teism

Please!!?? Förklara gärna hur du kommer fram till att universum magiskt bara poff skulle ha skapats av ingenting.

För att skynda på det hela lite gör vi så här:
Jag frågar dig: "Så vad menar du att Gud alltså skapade universum av då?"
Du svarar: "Ingenting."
Jag frågar dig: "Men om ingenting kan skapa någonting? Vad är då gud i din världsbild? Är din gud alltså ingenting eller någonting?

Så du vilket är det? Är din gud ingenting? Eller någonting?
Citera
2025-11-17, 14:10
Avstängd
Citat:
Nu får du vara väldigt försiktig med att tillämpa termodynamikens första just inom kosmologin. Bakgrundsstrålningen rödskiftas ständigt, dvs förlorar energi. Vart tar den energin vägen? Större delen av universums massa anses skapad under inflationsfasen precis i universums begynnelse. Skapad ur ingenting.

Du får nog acceptera att vi inte vet vad som kom före Big Bang.
Citera
2025-11-17, 14:12
Medlem
Citat:
Problemet är när du dör och blir tvungen att inse att din egna moral aldrig räckte och att du har kastat bort din själ

Man kan knappast "kasta bort" något som man inte ens kan definiera vad det är för något.
Du kan ju inte ens själv definiera vad en "själ" ens är för något, så att bara slänga ur sig floskler som inte har någon som helst betydelse är bara tramsigt.
Citera
2025-11-17, 14:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Please!!?? Förklara gärna hur du kommer fram till att universum magiskt bara poff skulle ha skapats av ingenting.

För att skynda på det hela lite gör vi så här:
Jag frågar dig: "Så vad menar du att Gud alltså skapade universum av då?"
Du svarar: "Ingenting."
Jag frågar dig: "Men om ingenting kan skapa någonting? Vad är då gud i din världsbild? Är din gud alltså ingenting eller någonting?

Så du vilket är det? Är din gud ingenting? Eller någonting?
Gud behöver inte skapa universum "av" någonting, gud är inte i vårt universum och behöver inte agera efter våra naturlagar

Vad gud är, är en svår fråga som teister funderat på i tusentals år.
Thomas aquinas, kanske den största kristna filosofen genom tiderna menade att gud var inte en varelse eller entitet, utan existensen själv. Som om själva grunden av verkligheten har ett medvetande och en vilja.
Citera
2025-11-17, 14:16
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Man kan knappast "kasta bort" något som man inte ens kan definiera vad det är för något.
Du kan ju inte ens själv definiera vad en "själ" ens är för något, så att bara slänga ur sig floskler som inte har någon som helst betydelse är bara tramsigt.
Du kan kasta bort något utan att veta vad det är. I ditt fall blir visdom ett bra exempel
Citera
2025-11-17, 14:23
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ordbajseri och trams utan bevis är bara dumheter. Du vet inte ett dugg om vad som händer efter att vi dör, du använder bara religion för att förtrycka och döma andra. Visa ödmjukhet istället, du satans syndare.
Citera
2025-11-17, 14:24
Medlem
Citat:
Du kan kasta bort något utan att veta vad det är. I ditt fall blir visdom ett bra exempel

Ok! Så du kan alltså inte svara på frågan vad ens en själ är för något eller hur man vet att någon sådan ens existerar, och vill alltså fly från frågan med känsloargument.
Citera
2025-11-17, 14:27
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Ordbajseri och trams utan bevis är bara dumheter. Du vet inte ett dugg om vad som händer efter att vi dör, du använder bara religion för att förtrycka och döma andra. Visa ödmjukhet istället, du satans syndare.
Jag vet inte allt, men jag vet en del, och mer än dig
Om du inte vänder dig till gud innan du dör så kommer du skrika ut i ånger i all oändlighet, det är jag säker på

Jag säger det för att jag bryr mig, inte för att attackera dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in