Citat:
Ursprungligen postat av
Cervidae
Jag är nog inte ensam om att ha märkt hur dåligt svenskar på internet skriver. Inte bara gör folk saker som små stavfel eller sätter ett semikolon där ett tankstreck hade passat bättre, utan många av dessa internets medborgare är inkapabla att använda punkt och stor bokstav. Jag ser nästan dagligen mellanslag på båda sidor av samtliga skiljetecken, versalisering utan någon slags systematik, och felstavningar på ord som "kratta".
Var är dessa svenskar? Har de jobb? Är deras handikapp klart synliga i verkliga livet, eller lever de bland oss utan vår vetskap?
Baserat på hur ofta de syns på internet måste de, även om de snittar en skrivande produktivitet som rivaliserar Stephen King och Agatha Christie, vara många. Trots det har jag så vitt jag vet inga i min närhet, och då vill jag inte påstå att min familj eller umgängeskrets är något utöver det vanliga, så var är de?
De som är mest skärmberoende är ofta lågutbildade, bidragstagare, dyslektiker och folk med olika sociala och psykiska handikapp. Det är också därför åsikter och synsätt som verkar helt skruvade för vanligt folk är mer "normala" på internet. Påpekar man hur dåligt de skriver och felstavningar så blir man kallas språkpolis och de berörda försvarar sig med: "Vad gör det, så länge folk fattar vad man menar?"
Det värsta är väl när SD-sympatisörer, som vill värna om den svenska kulturen, skriver och stavar illa, ingen vilja att bevara svenska språket där inte.