Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-17, 07:32
Medlem
Cervidaes avatar
Jag är nog inte ensam om att ha märkt hur dåligt svenskar på internet skriver. Inte bara gör folk saker som små stavfel eller sätter ett semikolon där ett tankstreck hade passat bättre, utan många av dessa internets medborgare är inkapabla att använda punkt och stor bokstav. Jag ser nästan dagligen mellanslag på båda sidor av samtliga skiljetecken, versalisering utan någon slags systematik, och felstavningar på ord som "kratta".

Var är dessa svenskar? Har de jobb? Är deras handikapp klart synliga i verkliga livet, eller lever de bland oss utan vår vetskap?

Baserat på hur ofta de syns på internet måste de, även om de snittar en skrivande produktivitet som rivaliserar Stephen King och Agatha Christie, vara många. Trots det har jag så vitt jag vet inga i min närhet, och då vill jag inte påstå att min familj eller umgängeskrets är något utöver det vanliga, så var är de?
Citera
2025-11-17, 07:39
Avstängd
OnkelUnkass avatar
De sitter i hyresrätter och jobbar på grådassiga arbetsplatser, vandrande Dunning-Kreuger människor. En formulering som stod ut i en annan tråd, inga namn nämnda:

"Jag har mycket utbildning. Jag doftar bra."

Citera
2025-11-17, 07:40
Medlem
Fantens avatar
Alltså, det är ju ganska många vars kunskaper i det skrivna språket inte är direkt relevant för deras yrkesutövning.
Citera
2025-11-17, 09:33
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Den svenska statsmakten (s), har allt sedan början av förra seklet sett klassisk bildning som överklassens snobberi.

Den svenska medelklassen, har aldrig förstått att därför föreligger kritiskt viktigt behov av att på egen hand bilda sig.

Det är därför som svenska affärsmän inte förmått framstå som från den bildade världen.
Citera
2025-11-17, 11:16
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cervidae
någon slags

Något slags.

Ett slag = t-ord. Således något. Dessa illiterata muppar på Flashback…
Citera
2025-11-17, 11:32
Alla blev inte akademiker
Citera
2025-11-17, 13:07
Medlem
bogerts avatar
Haha, vilket jävla självmål

Tydligen skapar de illitterata (sic) trådar på fleshback. I vardagen vetefan, daglig verksamhet kanske.
Citera
2025-11-17, 13:33
Medlem
Public Enemys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Något slags.

Någon syftar inte på slags, utan på systematik i trådskaparens inlägg.
(ordet "slags" kommer inte heller från "ett slag", utan betyder sort.)

Exempel:
Något slags feltänk av dig
Någon slags systematik.
Senast redigerad av Public Enemy 2025-11-17 kl. 13:41.
Citera
2025-11-17, 14:42
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Något slags.

Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Någon syftar inte på slags, utan på systematik i trådskaparens inlägg.
(ordet "slags" kommer inte heller från "ett slag", utan betyder sort.)

Exempel:
Något slags feltänk av dig
Någon slags systematik.
Någon slags Dunning-Kruger
Citera
2025-11-17, 15:49
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cervidae
Jag är nog inte ensam om att ha märkt hur dåligt svenskar på internet skriver. Inte bara gör folk saker som små stavfel eller sätter ett semikolon där ett tankstreck hade passat bättre, utan många av dessa internets medborgare är inkapabla att använda punkt och stor bokstav. Jag ser nästan dagligen mellanslag på båda sidor av samtliga skiljetecken, versalisering utan någon slags systematik, och felstavningar på ord som "kratta".

Var är dessa svenskar? Har de jobb? Är deras handikapp klart synliga i verkliga livet, eller lever de bland oss utan vår vetskap?

Baserat på hur ofta de syns på internet måste de, även om de snittar en skrivande produktivitet som rivaliserar Stephen King och Agatha Christie, vara många. Trots det har jag så vitt jag vet inga i min närhet, och då vill jag inte påstå att min familj eller umgängeskrets är något utöver det vanliga, så var är de?

De som är mest skärmberoende är ofta lågutbildade, bidragstagare, dyslektiker och folk med olika sociala och psykiska handikapp. Det är också därför åsikter och synsätt som verkar helt skruvade för vanligt folk är mer "normala" på internet. Påpekar man hur dåligt de skriver och felstavningar så blir man kallas språkpolis och de berörda försvarar sig med: "Vad gör det, så länge folk fattar vad man menar?"

Det värsta är väl när SD-sympatisörer, som vill värna om den svenska kulturen, skriver och stavar illa, ingen vilja att bevara svenska språket där inte.
Citera
2025-11-17, 16:15
Medlem
Du hittar dem på den lokala pizzerian med fullständiga rättigheter.

Nej, men jag har faktiskt undrat samma sak. Kanske är det i viss mån en generationsfråga? De enda jag sett på sociala medier som skriver på det sättet är gamlingar. Typ:

"God Jul o gott Nytt år !! Önskar Ingrid o bengt.!"

Generation Z har ju också en tendens att behandla språket illa, men då handlar det mer om att de medvetet använder ett chatt-språk. Typ:

"D e ksk så. Lr va tkr du?"
Citera
2025-11-17, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Det värsta är väl när SD-sympatisörer, som vill värna om den svenska kulturen, skriver och stavar illa, ingen vilja att bevara svenska språket där inte.

Det handlar nog om något annat än vilja, eller vad tror du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in