2025-11-17, 10:42
Medlem
pixiewings avatar
Sveriges radio P4 Skaraborg:

"Den man i 35-årsåldern från Mariestad som har suttit anhållen efter dödsolyckan på väg 200 norr i slutet av förra veckan, släpptes på fri fot under söndagen. Han anhölls misstänkt för grovt vållande till annans död.

Misstankarna mot mannen kvarstår, säger mannens advokat"
Citera
2025-11-17, 10:58
Medlem
Vädret var vid tidpunkten mycket dåligt. Var själv ute och körde bil vid samma tid. Även om jag hade haft belysning och väst hade jag tänkt mig för ordentligt innan jag satt mig på en cykel och gett mig ut på denna väg.
Det är inte säkert att bilisten såg cyklisten i tid.
MEN kör man på något så stannar man så klart.
Citera
2025-11-17, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whipmaster
Vädret var vid tidpunkten mycket dåligt. Var själv ute och körde bil vid samma tid. Även om jag hade haft belysning och väst hade jag tänkt mig för ordentligt innan jag satt mig på en cykel och gett mig ut på denna väg.
Det är inte säkert att bilisten såg cyklisten i tid.
MEN kör man på något så stannar man så klart.
Det är intressant hur man kan vrida narrativet kring olyckan. Om vädret nu var mycket dåligt så gäller egentligen samma försiktighetsprinciper för bilisten. Om nu bilisten inte såg cyklisten i tid så borde hastigheten ha anpassats. Det verkar dessutom ha varit en raksträcka, men du kan säkert verifiera detta bättre än mig.

Du förstår nog vart jag vill komma. Retoriken hos många skribenter i tråden implicerar att det är bilisten som äger vägen och att cyklisten lånar den under sitt egna ansvar, och då bär ansvaret för eventuella olyckor.

Det mest bisarra är dock smitningen. Man råkar inte obemärkt köra på en cyklist på en landsväg, eller vad nu en annan användare spekulerade om.
Citera
2025-11-17, 11:34
Medlem
SvinFins avatar
Ingen som sett en taxi med lite krockskador under natten?
Det är också ett alternativ.
Citera
2025-11-17, 13:09
Medlem
Varför smet bilisten? Var han full? Påverkad av droger? Varför ringde han inte en ambulans om det nu var en olycka? Vem är denne 35-årige man som kör på en cyklist och smiter från olycksplatsen?
Citera
2025-11-17, 16:59
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wennerberg
Det mest bisarra är dock smitningen. Man råkar inte obemärkt köra på en cyklist på en landsväg, eller vad nu en annan användare spekulerade om.
Mannen som körde på cyklisten har sagt att han trodde det var ett rådjur han krockat med. Men givetvis ska man ändå stanna och kolla läget och rapportera till polisen.
Citera
2025-11-17, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wennerberg
Det är intressant hur man kan vrida narrativet kring olyckan. Om vädret nu var mycket dåligt så gäller egentligen samma försiktighetsprinciper för bilisten. Om nu bilisten inte såg cyklisten i tid så borde hastigheten ha anpassats. Det verkar dessutom ha varit en raksträcka, men du kan säkert verifiera detta bättre än mig.

Du förstår nog vart jag vill komma. Retoriken hos många skribenter i tråden implicerar att det är bilisten som äger vägen och att cyklisten lånar den under sitt egna ansvar, och då bär ansvaret för eventuella olyckor.

Inte allas... men det du KRÄVER av bilisten, är du jävligt förlåtande ad gäller CYKLISTEN...
Tänk om 60 procent av alla bilar skulle köra runt utan lampor och reflexer - och folk bara skulle skratta och säga, "äsh det är väl ingenting - det är alla andra som får lära sig se i mörker".
JO fan INGEN skulle komma på en så korkad idé. Men när det gäller cyklister är det aldrig deras fel. De är in absurdum oskymda till precis alla lagöverträdelser de gör. Lagar som dessutom är dåliga, töntiga osv och som man BÖR skita i för man har ju ändå cykelhjälm...
Det är lite där man alltid landar i diskussionen. Att man förskjuter narrativet från att cyklister FAKTIST OFTA GÖR JÄVIGT FEL - till att cyklister alltid är ofelbara änglar.
Citera
2025-11-17, 17:33
Medlem
Tack.
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
1 vuxet barn i alla fall. Om det finns fler, det vet jag inte.
Citera
2025-11-17, 17:39
Medlem
Då var hon inte gammal heller utan hade många år kvar av livet.
Citat:
Ursprungligen postat av KnugenSkuk1
Född -75.
Citera
2025-11-17, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Inte allas... men det du KRÄVER av bilisten, är du jävligt förlåtande ad gäller CYKLISTEN...
Tänk om 60 procent av alla bilar skulle köra runt utan lampor och reflexer - och folk bara skulle skratta och säga, "äsh det är väl ingenting - det är alla andra som får lära sig se i mörker".
JO fan INGEN skulle komma på en så korkad idé. Men när det gäller cyklister är det aldrig deras fel. De är in absurdum oskymda till precis alla lagöverträdelser de gör. Lagar som dessutom är dåliga, töntiga osv och som man BÖR skita i för man har ju ändå cykelhjälm...
Det är lite där man alltid landar i diskussionen. Att man förskjuter narrativet från att cyklister FAKTIST OFTA GÖR JÄVIGT FEL - till att cyklister alltid är ofelbara änglar.

Cyklisten? Cyklister heter det. Cyklisten hade tydligen reflexer.
Citera
2025-11-17, 20:30
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det du missar är att man har ett mycket större ansvar bakom ratten än bakom cykelstyret. Det lär man sig när man tar körkort.
Citera
2025-11-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpAndGo2
Mannen som körde på cyklisten har sagt att han trodde det var ett rådjur han krockat med. Men givetvis ska man ändå stanna och kolla läget och rapportera till polisen.

Vet vi detta, verkligen? Jag tror det är en trådsanning från att nån drog ett dåligt skämt på nån av de första sidorna av tråden.

Eller har du nya uppgifter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in