2025-11-17, 06:45
Medlem
Räkningar påstådda KF skulder från 2003 enligft Visma Amili men när jag kontaktar min kommun så finns det ingen löneskuld och enligt KF inen pågående skuld heller,,kan jag anmäla Visma Amili för bedrägerier??? finns flera andra jättegamla påstådda obetalade från 2002 o 2009,2013 osv,,kan de ens kräva in detta ?
Citera
2025-11-17, 06:55
Medlem
Skulder finns alltid kvar, men om du inte fått en påminnelse på tre år avskrivs de.
Inkassobolagen är de största tjuvarna.

Har själv varit med om något liknande, de hade tappat bort en skuld, men hörde plötsligt av sig efter flera år.
Jag hotade med polisanmälan och då släppte de ärendet.

Edit:
En snabb googling berättar att det förekommer bluffmail och bluff-sms i deras namn.
Och kollar man deras hemsida får de betyget 1,3...
Senast redigerad av GalenIPersilja 2025-11-17 kl. 07:00.
Citera
2025-11-17, 06:57
Medlem
sebastian66s avatar
Vad är det för typ av skulder för att du kan ju bestrida.
Det är någonting som inte stämmer när man inte skickar detta till Kronofogden. Då kanske det är så att inkassobolaget kör en fuling.
Många av dessa bolag brukar sälja sina skulder till konkurrenter. Det innebär att skulden kan leva ända till du hamnade himlen. Det finns inga skulder som avskrivs per automatik som föregående skriver.
Man måste bestrida sådana saker. En vanlig konsumtions skuld ska i regel avskrivas men det finns inget bolag som skriver av en skuld helt gratis.

Man måste strida ända in i väggen. Det är Inkasso som ska bevisa att du har mottagit brev eller skrivit på några papper. Om du inte har pratat med inkassobolagen så kommer de inte att komma någonstans.
Det handlar bara om att du måste bestrida för att komma bort från detta. Vad är det för skulder och hur mycket skulder handlar det om.
Olifant betalningsanmärkningar på grund av detta?
Citera
2025-11-17, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Vad är det för typ av skulder för att du kan ju bestrida.
Det är någonting som inte stämmer när man inte skickar detta till Kronofogden. Då kanske det är så att inkassobolaget kör en fuling.
Många av dessa bolag brukar sälja sina skulder till konkurrenter. Det innebär att skulden kan leva ända till du hamnade himlen. Det finns inga skulder som avskrivs per automatik som föregående skriver.
Man måste bestrida sådana saker. En vanlig konsumtions skuld ska i regel avskrivas men det finns inget bolag som skriver av en skuld helt gratis.

Man måste strida ända in i väggen. Det är Inkasso som ska bevisa att du har mottagit brev eller skrivit på några papper. Om du inte har pratat med inkassobolagen så kommer de inte att komma någonstans.
Det handlar bara om att du måste bestrida för att komma bort från detta. Vad är det för skulder och hur mycket skulder handlar det om.
Olifant betalningsanmärkningar på grund av detta?

Om ett inkassobolag inte hör av sig inom tre år kan skulden vara preskriberad, vilket innebär att du inte längre är betalningsskyldig. Detta gäller främst konsumentfordringar, dvs. krav för varor och tjänster som en privatperson köpt av ett företag.
Citera
2025-11-17, 07:09
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Om ett inkassobolag inte hör av sig inom tre år kan skulden vara preskriberad, vilket innebär att du inte längre är betalningsskyldig. Detta gäller främst konsumentfordringar, dvs. krav för varor och tjänster som en privatperson köpt av ett företag.
Det finns ingenting som bolag i Sverige som ger upp en skuld helt gratis. Lagen säger tre år om man inte har gjort ett preskriberingsavbrott.
Inkassobolaget kommer att göra allt för att kunna få sina pengar och påpeka att du har fått ett brev eller flera brev till din adress.
Detta är standard när det gäller inkassobolag. Av alla inkar som bolag finns det inget inga som bolag som skriver av en skuld helt gratis bara för man kan hävda tre år.
Citera
2025-11-17, 21:53
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Skulder finns alltid kvar, men om du inte fått en påminnelse på tre år avskrivs de.
Inkassobolagen är de största tjuvarna.

Har själv varit med om något liknande, de hade tappat bort en skuld, men hörde plötsligt av sig efter flera år.
Jag hotade med polisanmälan och då släppte de ärendet.

Edit:
En snabb googling berättar att det förekommer bluffmail och bluff-sms i deras namn.
Och kollar man deras hemsida får de betyget 1,3...

Citat:

Tidsgränsen för preskription beror på vilken typ av skuld det är.
Du kan läsa mera om det bla på Kronofogdens hemsida.
Citera
2025-11-17, 22:09
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydda75
Räkningar påstådda KF skulder från 2003 enligft Visma Amili men när jag kontaktar min kommun så finns det ingen löneskuld och enligt KF inen pågående skuld heller,,kan jag anmäla Visma Amili för bedrägerier??? finns flera andra jättegamla påstådda obetalade från 2002 o 2009,2013 osv,,kan de ens kräva in detta ?
De är preskriberade. Bara att bestrida.
Citera
2025-11-17, 22:13
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydda75
Du kanske har råkat ut för bedragare?

https://www.mittarende.se/varning-for-bedragare

"Vi vill varna för bedragare som hör av sig, via sms eller telefonsamtal, och utger sig för att vara från Visma, Amili eller Visma Amili. De uppmanar dig att omgående betala en skuld. Sms:et eller samtalet ser ut att komma från Visma, Amili eller Visma Amili, men det är inte vi som är avsändare.

Lämna aldrig ut dina uppgifter! Vi tar aldrig kontakt för att be dig om signering via BankID eller att lämna ut koder, konto-/kortuppgifter, lösenord och andra känsliga uppgifter."
Citera
2025-11-18, 05:38
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
De är preskriberade. Bara att bestrida.

Hur vet du att det inte har skett något preskriptionsavbrott under åren?
Citera
2025-11-18, 07:07
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Du kanske har råkat ut för bedragare?

https://www.mittarende.se/varning-for-bedragare

"Vi vill varna för bedragare som hör av sig, via sms eller telefonsamtal, och utger sig för att vara från Visma, Amili eller Visma Amili. De uppmanar dig att omgående betala en skuld. Sms:et eller samtalet ser ut att komma från Visma, Amili eller Visma Amili, men det är inte vi som är avsändare.

Lämna aldrig ut dina uppgifter! Vi tar aldrig kontakt för att be dig om signering via BankID eller att lämna ut koder, konto-/kortuppgifter, lösenord och andra känsliga uppgifter."

Detta. Varför ringer inte TS till Visma Amili först för att kontrollera, än att blint lita på ett slumpmässigt SMS?

/AI
Citera
2025-11-18, 07:20
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Hur vet du att det inte har skett något preskriptionsavbrott under åren?
Det gör jag inte.
Citera
2025-11-18, 07:43
Avslutad
Nja dessa skulder skulle isf ha gått till Kronofogden för många år sedan. Ignorera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in