2025-11-16, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Tack för "rådet" men nej, tack, jag har redan tänkt och jag vet rätt så precis vad jag vill ha.

Med ditt "råd" vill du alltså övertyga mig om att jag "inte ska vilja ha en beskyddande man?". Fuck you

Självklart ligger det i mannens natur att skydda SIN PARTNER.
Men att vara på en arbetsplats och behöva stå ut med att ha en jävla white Knight flåsandet i nacken som kvinna är dränerande och förminskande av mig och min prestation i min yrkesroll.

Jag är där för att jobba precis som mina manliga kollegor. Inget annat.

Har du provat att göra dig av med en white Knight på en arbetsplats?
Dom agerar ungefär som en packad snubbe i baren som fått nobben. Fast lite mer elegant och sneaky.

Självklart ska man försvara kollegor som blir nertryckta.
Men man ska fan inte skapa dom tillfällena själv, för att senare “rädda” situationen eller leka polis, domare, “rättvis”.
Citera
2025-11-16, 19:23
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfys
Självklart ligger det i mannens natur att skydda SIN PARTNER.
Men att vara på en arbetsplats och behöva stå ut med att ha en jävla white Knight flåsandet i nacken som kvinna är dränerande och förminskande av mig och min prestation i min yrkesroll.

Jag är där för att jobba precis som mina manliga kollegor. Inget annat.

Har du provat att göra dig av med en white Knight på en arbetsplats?
Dom agerar ungefär som en packad snubbe i baren som fått nobben. Fast lite mer elegant och sneaky.

Självklart ska man försvara kollegor som blir nertryckta.
Men man ska fan inte skapa dom tillfällena själv, för att senare “rädda” situationen eller leka polis, domare, “rättvis”.

Precis. Spot on.

Alltså de här männen gör ju bort sig lite också. Vissa kvinnor går på det.
Andra märker vad de gör.

De får medhåll av feminister som själva faktiskt har en skev syn på saker.
De hade nog fått medhåll av någon som Valerie Solanas. Den mentaliteten.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-11-16 kl. 19:25.
Citera
2025-11-16, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Problemet är ju att dessa genom sitt beteende visar att de inte är bra killar.
Om de vore bra killar hade de stått upp för på riktigt utsatta kvinnor istället för att göra såhär för att framstå på ett visst sätt.

Det finns ju killar som står upp för verkligt utsatta kvinnor. Det är bra.

Den första typen fejkar detta. De är en "sneaky fucker".

Fast det ena utesluter inte det andra tänker jag. Man kan ju stå upp för inbillade problem och verkliga problem.

Visst, skiter man aktivt att stå upp för verkligt utsatta men slår sig för bröstet i låtsassituationer så är det ju fejk i den mening att man ger sken av att stå upp för något men inte gör det fullt ut. Det kan ju vara fejk. Eller bara svagt, för inte lika mycket står på spel.
Citera
2025-11-16, 19:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BCAAsbest
Fast det ena utesluter inte det andra tänker jag. Man kan ju stå upp för inbillade problem och verkliga problem.

Visst, skiter man aktivt att stå upp för verkligt utsatta men slår sig för bröstet i låtsassituationer så är det ju fejk i den mening att man ger sken av att stå upp för något men inte gör det fullt ut. Det kan ju vara fejk. Eller bara svagt, för inte lika mycket står på spel.

Ja, så är det ju.

Jag har ju mitt fokus här på dessa män som egentligen gör detta främst för själviska motiv.
Det är så viktigt för dem att dominera att de väljer att offra oskyldiga män för att kunna spela hjälte.
Som mobbarexemplet. Man får status genom att tillrättavisa andra män.
Kapten Klänning fick jättemycket status. Männen som lyssnade på hans föreläsningar hade med hundra procents säkerhet behandlat kvinnor bättre än honom.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-11-16 kl. 19:31.
Citera
2025-11-16, 19:30
Medlem
Citat:
Hjälp mig förstå psykologin bakom white knight cucken.

Det här är definitionen av fenomenet när jag frågade AI.
En person (oftast en man) som överdrivet försvarar eller "räddar" någon annan (oftast en kvinna) , utan att bli ombedd.
Personen försöker vinna sympati, uppmärksamhet eller romantiskt intresse genom att agera heroiskt i onödiga situationer.
Exempel: I en debatt på Twitter/X eller Reddit där någon kritiserar en kvinna, hoppar en "white knight" in och försvarar henne aggressivt, även om hon inte behöver hjälp.

Man har ju sett de här männen och de här beteendena även innan jag visste att det fanns ett namn för det.

En sak jag själv sett är att det finns män som är lite konstiga på något sätt.
Det är som att de tror att de är de enda männen som behandlar kvinnor med respekt och de sätter sig liksom som poliser över andra män. Även när de andra männen inte gjort något konstigt.
Ibland gör de nog det omedvetet för att deras egon bara säger att det skall vara sådär.
Ibland är det nog en form av dominanshandling där dessa män minsann skall "läxa upp" andra män.
Ibland är det nog helt medveten strategi för att de vet att vissa kvinnor då ser dem som beskyddare och dominanta.

Sedan finns även riktigt mörka exempel där dessa vita riddare själva är fucking predatorer.
Kapten Klänning är väl det mest kända exemplet.
Så du har en man som säger till andra män att de inte skall "mansplaina" eller liknande samtidigt som denna person är är en full on rapist.

I djurvärlden kallas detta för "Sneaky fucker". Det är den zoologiska termen.
Två bra länkar som beskriver detta.
https://www.youtube.com/watch?v=lJVBt-GqCiM

Ett par kvinnor diskuterar fenomenet.
https://www.youtube.com/watch?v=zW2WIE_LSuY

Notera om att det inte handlar om att det är fel att faktiskt stå upp för kvinnor som på riktigt blir illa behandlare. Det är bra.
Saken här är att dessa män ramar in saker så de skall få en hjälteroll i relation till andra män som inte gjort något fel.

Så, har du några erfarenheter av dessa typer?
Vad tänker du om fenomenet?

Jag släpper bollen här. Jag vet ju vad jag tycker om sådana personer, men intressant att se hur diskussionen går. Läs texten noga tack.

https://www.nature.com/articles/s41386-023-01570-y

Prosocialt beteende elimineras av högt testosteron. Peer Reviewat och klart. Äntligen är det sant det jag och många riktiga män insett sedan länge. Ju mindre testo = Ju mer fitt cuck som gör allt för att passa in.

Dvs: Män som anpassar sig och Cuckar och håller med kören trots att det är fel bara för att få delta har lågt testosteron.
Citera
2025-11-16, 19:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
https://www.nature.com/articles/s41386-023-01570-y

Prosocialt beteende elimineras av högt testosteron. Peer Reviewat och klart. Äntligen är det sant det jag och många riktiga män insett sedan länge. Ju mindre testo = Ju mer fitt cuck som gör allt för att passa in.

Dvs: Män som anpassar sig och Cuckar och håller med kören trots att det är fel bara för att få delta har lågt testosteron.

Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Jag vill verkligen betona att det är viktigt att behandla kvinnor väl.

Det jag fördömer är manipulationen där vissa män försöker få bra män att se dåliga ut för att de själva skall framstå som beskyddare.

Jag tror själv att en man kan ha högt testosteron och fostras in i god karaktär.

Du syftar på att lågtesosteronmän skulle vara mer medgörliga. Möjligt. Vet inte.
Men man kan vara ärlig och medgörlig och falsk och medgörlig.

Männen jag tänker på brukar inte vara medgörliga. Snarare självcentrerade, dominanta och falska.
De är liksom djävulen med en gloria och vitt linne som läxar upp oskyldiga för att få applåder.

I regel brukar de här männen framstå som överdrivet sympatiska. I min erfarenhet.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-11-16 kl. 19:44.
Citera
2025-11-16, 19:48
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Jag vill verkligen betona att det är viktigt att behandla kvinnor väl.

Det jag fördömer är manipulationen där vissa män försöker få bra män att se dåliga ut för att de själva skall framstå som beskyddare.

Jag tror själv att en man kan ha högt testosteron och fostras in i god karaktär.

Du syftar på att lågtesosteronmän skulle vara mer medgörliga. Möjligt. Vet inte.
Men man kan vara ärlig och medgörlig och falsk och medgörlig.

Männen jag tänker på brukar inte vara medgörliga. Snarare självcentrerade, dominanta och falska.
De är liksom djävulen med en gloria och vitt linne som läxar upp oskyldiga för att få applåder.

I regel brukar de här männen framstå som överdrivet sympatiska. I min erfarenhet.

"
Men man kan vara ärlig och medgörlig och falsk och medgörlig. "

Studien visar precis det du skirver. Ju mer testosteron, desto mindre pro socialt strategiskt beteende.
Citera
2025-11-16, 19:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
"
Men man kan vara ärlig och medgörlig och falsk och medgörlig. "

Studien visar precis det du skirver. Ju mer testosteron, desto mindre pro socialt strategiskt beteende.

Jaja, alltså kanske så.
Men det kan nog finnas undantag.
Det kan nog finnas män med högt testosteron som också är falska och beräknande såhär.
Alltså det jag sett är ju att dessa män ofta tar mycket socialt utrymme och inte är medgörliga.
Som mobbaren jag beskrev. Självsäker och manipulativ.
Det går nog inte att säga att det finns ett definitivt samband mellan testosteron och detta beteende.
Det kan nog vara både och.
Citera
2025-11-16, 19:52
Medlem
De vill ha muff

Men de behandlar kvinnor värre

White Knights är degenerates och kvinnor vet om detta men utnyttjar dom för sin egen vinning

I grund o botten så är de själviska skit människor
Citera
2025-11-16, 19:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
De vill ha muff

Men de behandlar kvinnor värre

White Knights är degenerates och kvinnor vet om detta men utnyttjar dom för sin egen vinning

I grund o botten så är de själviska skit människor

Men här är det också viktigt att betona vad det handlar om.

Det handlar inte om goda män som står upp mot riktiga orättvisor.

Det handlar om falska män som manipulerar och skapar en "skurk" de kan angripa för att själva framstå som "hjälte". Den andra personen har inte gjort något fel.

Men tänk såhär. Nalle Puh skäller ut Nasse. "Nasse sluta bråka med Ugglan!".
Ugglan imponeras av Nalle Puh.
Nasse står förvirrad. Han blev ett ofrivilligt verktyg för Nalle Puhs manipulation.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-11-16 kl. 19:59.
Citera
2025-11-16, 20:20
Medlem
Piments avatar
Han drivs av sin kuk och förhoppningen om att han ska få knulla bara för att han försvarar och höjer kvinnan till skyarna, oveten om att det är helt kontraproduktivt

Känns också som att det är dom som i en relation kan bli oförutsägbara och aggressiva
Citera
2025-11-16, 20:24
Medlem
Citat:
Men här är det också viktigt att betona vad det handlar om.

Det handlar inte om goda män som står upp mot riktiga orättvisor.

Det handlar om falska män som manipulerar och skapar en "skurk" de kan angripa för att själva framstå som "hjälte". Den andra personen har inte gjort något fel.

Men tänk såhär. Nalle Puh skäller ut Nasse. "Nasse sluta bråka med Ugglan!".
Ugglan imponeras av Nalle Puh.
Nasse står förvirrad. Han blev ett ofrivilligt verktyg för Nalle Puhs manipulation.
Det är samma fenomen som "the nice guy" grejen

Oftast så är de värre än vad de försöker visa sig som rätt så bissart

En normal man skulle stå emot orättvisor oavsett kön och genuint hjälpa den i nöd och inte förvänta sig någon sorts belöning för det

Jag håller dörren för folk om jag går före inte för att myladys first tip fedora* utan för att det är en sjysst grej att göra mot sin med människa

Alltså i grunden så är det att slänga någon under bussen och sen klappa sig själv i axeln vem fan vill vara i närheten av sådant?

Bara skitstövel beteende
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in