2025-10-23, 09:44
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Komplettera med kokt ägg är du hemma.
Bara morötter är lite lågt på både fett och protein.

Morötter, lök, vitkål
+ stekt ris med soja/chili och ett ägg

Extremt billig måltid och funkar hur bra som helst.

Potatis samma sak. Stekt potatis med lök och ett ägg + ketchup.
Citera
2025-10-23, 17:03
Medlem
GregerMedeltids avatar
Morötter innehåller en hel del betakaroten, vilket i stora mängder färgar din hud. Om du i princip lever på morötter i veckorna, finns det väl en viss risk att du ser ut att ha gulsot.
Citera
2025-10-23, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vashego
Jag har funderat på detta. Är det hälsosamt att försöka göra så här? Jag vet ju redan att det är bra för ekonomin (därför jag fick för mig det) i dessa tider. Så vad tycks? Är det bra för kroppen och sinnet att bara leva på morötter Måndag till Fredag och sedan tillaga något annat Lördag och Söndag?
Det låter inte hållbart att bara äta morötter. Du får i dig väldigt lite kalorier och du kommer att bli väldigt hungrig. Du klarar inte det i en vecka, kan jag lova dig.

Men ät mer grönsaker för all del. En rejäl kycklingsallad är inte mer än 750 kcal dvs runt en tredjedel av dagsbehovet. Du bör äta åtminstone det för att det ska vara hållbart under någon längre tid (beroende på vad du väger nu)
Citera
2025-10-23, 17:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Morötter innehåller en hel del betakaroten, vilket i stora mängder färgar din hud. Om du i princip lever på morötter i veckorna, finns det väl en viss risk att du ser ut att ha gulsot.

Jag begriper inte detta resonemang. Jag har alltid konsumerat en stor mängd morötter genom mitt vuxna liv. Jag har aldrig sett ut som att jag har gulsot från det.
Citera
2025-10-23, 18:00
Medlem
Morötter mättar dåligt. Föreslår att du gör pizzasallad eller cole slaw istället men ersätter sockret med sukralos.

70:- för 100 g här:

https://www.bulk.com/se/products/sukralos/bmat-sucr-0000?view=ppc&o=MTc5LTY4&utm_source=google&utm_med ium=cpc&utm_id=21523292371&gad_source=1&gad_campai gnid=21513087243&gclid=CjwKCAjwpOfHBhAxEiwAm1SwElZ bklka6U7mtt05xVsEr_QCoycj3xeNckL3lM3YODdDkwXTDUWff RoC8GkQAvD_BwE

Motsvarar 60 kilo socker i sötningseffekt. Räcker med 1/3 dels gram så har du motsvarande 2 hekto socker.

En knivsudd till ett kilo sallad bör hamna i rätt härad.

Dela upp på små matlådor.
Senast redigerad av Perkulatorkaffe 2025-10-23 kl. 18:03.
Citera
2025-11-16, 18:53
Medlem
Afro-Gregers avatar
Extremt tragiskt att man måste leva på morötter. Låter som något en sovjetisk fånge skulle göra innan hen hänger sig åt kannibalism. Tror inte ens det är nödvändigt med existensminimum i Sverige. Det du bör göra med absolut minimal budget är att köpa kolever som håller på att gå ut(extrapris) vilket man kan se ganska ofta, alternativt lever/inälvsmat från svin eller fjäderfä.

Det är billigt och innehåller ett överskott av alla mineraler och vitaminer en människa behöver och lite mer därtill. Listan över allt bra som finns i inälvsmat är så lång så att man ofta somnar medans man läser den. Den tar helt enkelt aldrig slut. Morötter är skräp i jämförelse och människor bryter inte ner morötter optimalt som riktiga herbivorer gör. Vi kan tillgodogöra oss en del men inte allt som finns i morötter eller andra vegetabilier. Morötter är inte value for money. Morötter = slavefood.
Senast redigerad av Afro-Greger 2025-11-16 kl. 19:00.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in