Citat:
Ursprungligen postat av
HBTKuk
Ska man tro FB kryllar det av dessa kvinnomän som "blir" feminister för att ligga. Jag undrar om verkligheten ser ut så. Men man har förvånats förr.
Men som sagt,
mobbarexemplet jag gav innan är ganska bra. Det är en liknande dynamik.
Jag tror att de flesta som gått i typ högstadiet minns dessa personer som var helt besinningslösa i sin verbala mobbning av andra. Jag hade en sådan kille i min klass. Han var populär. Han kunde mobba folk helt gränslöst. Klassisk mobbning. Att de var feta osv. Folk hölls sig för gråt. Han gav sig i princip bara på män. I stunder framstod han som en psykopat.
Han skulle stå i centrum. Han skulle utdela mobbning, men han skulle samtidigt vara hjälten som berättar för folk hur de skall bete sig. Han gjorde det med sådan bravur att folk liksom inte tänkte på hur han betedde sig i andra situationer.
När någon av de andra killarna fick social uppmärksamhet så agerade han såhär. Det var väldigt förutsägbart.
Samma kille kunde ofta med mycket fingertoppskänsla ge sig in i dispyter mellan andra och säga saker som "ok, men varför gör du så, är det något fel med det eller?!" Han gjorde sig till en vit riddare.
Det var som att han var helt blind för sin egen mobbning och samtidigt hårt tillrättavisande av andra, även när det var obefogat. Han satte regler och ramar. Själv tror jag inte att han var blind för det.
Det högst medveten strategi.
Det var så jävla tydligt när man såg samma person göra dessa två saker. Det här har jag sett med egna ögon flertalet gånger. I vuxenlivet funkar det inte riktigt att hålla på sådär så då blir det mer subtilt.