Citat:
Ursprungligen postat av
UppmarksamhetsHora
Jag förstår vad du menar. Men nej, det är inte det som sker.
För det första så är det inte nödvändigtvis dominans att utföra det här beteendet, även om jag kanske slarvigt uttryckte det så. Det är inte dominans att manipulera situationer. Det är mer dominant i så fall att vara rak, ärlig och rättvis.
Notera att det inte handlar om situationer där något gjort något fel. Kolla tidigare i tråden.
Jag vet inte om du tycker att Kapten Klänning personifierade "dominans" på det sättet i sitt agerande.
Bättre formulering än dominans kanske skulle vara "stort behov av att stå i centrum".
Alltså ordet dominans tänker jag kring som positivt laddat. Godartad dominans.
Här handlar det om social kontroll och "dominerande" genom manipulation.
Det är inte samma sak som att någon sätter någon på plats som förtjänar att sättas på plats.
Klänning gjorde ju inte det. De som lyssnade på hans prat förtjänade ju inte uppläxningarna.
Jag har inte varit i någon situation där det hade varit befogat. I regel beter jag mig bättre än de här manipulativa männen.
Det här är något som ganska många stör sig på och förmodligen pågått så länge det funnits människor.
Du behöver skilja på olika fenomen här.
Sedan handlar inte tråden om mig heller. Redan i trådstarten pratar de ju om detta som ett fenomen.
Två videoklipp.
Det här är ett fenomen som många känner igen. Bara på den här sidan ser man det.
Alltså med riddare så menas inte någon som är rättfärdig längre. Ordet har warpat och bytt betydelse.
Ungefär som "WOKE". Woke betydde vaken på orättvisor. Nu betyder det godhetssignalerande etc.
Skall ut så kommer inte kunna svara på en stund.
Dominant socialt tyder inte jag som dominant på samma sätt som i tex alfahanne. Jag tolkade det mer som en person som tar plats socialt, pratar mycket osv.
Kapten Klänning upplevde jag aldrig som dominant på något sätt. Hade ju lite koll på honom innan han blev avslöjad och för mig var han någon konstig sorts karriärist. Hade valt ett machoyrke och så blve han kvinnornas beskyddare nummer ett och gjorde då karriär. Något han troligtvis inte kunnat bli ifall han jobbat med narkotikabrottslighet, gängkriminella eller liknande. När det sedan dessutom avslöjades vad han gick igång på så blev ju bilden ännu klarare. En man som om han inte hade förställt sig hade stått väldigt långt ner på näringsstegen. En man som bara kunde leva ut sin sexuella lust genom att köpa de tjänster han önskade. Så nej, han är och var inte dominant på något sätt. Han var bara en sorglig figur.
Och jag förstod att du inte skrev om dig själv i förta hand men du är ändå den som orkade skapa en tråd om detta, vilket för mig är märkligt. Nu har jag inte kollat din Flashback-historik så kanske är du en person som startar en tråd i veckan om något som du (och kanske många andra vilket verkar vara viktigt att påpeka) retar dig eller stör dig på. Eller så är det just dessa män du retar dig på och jag fattar liksom inte varför.
Själv retar jag mig på ytterst få andra män. Jag kan iofs tycka att det är lite märkligt att killar som går som apor (tänk dig huliganer som går en motståndarfirma till mötes) och gängkriminella kan få tjejer. Samma sak med brats. Men då dessa snubbar ändå bara drar till sig tjejer som jag aldrig skulle vilja ha sex med eller ha en relation med, så bryr jag mig inte. Och inte heller bryr jag mig om de som alltid måste dra sin lans till kvinnors försvar och då pratar jag både om de äkta riddarna eller de som du beskriver, de som gör det för att de vill visa hur fina de är och på det sättet få knulla lite mer än om de betedde sig mer som folk i största allmänhet.
Och det var just detta att du tänkte på dessa män så mycket att du ville ha andras åsikter om dem, som gjorde att jag tänkte att här låg det en liten chihuahua begraven. Men jag kan såklart ha fel.
Min egen åsikt om dessa män som du beskriver dem är att de får väl göra vad de vill för att få till det. Och är tjejerna så jagsvaga att de inte kan säga ifrån ifall riddaren erbjuder tjänster som inte har efterfrågats, ja då får de skaffa sig lite stake.