2025-11-16, 17:49
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Ok, det är ju ett helt sjukt sätt att tänka.
Du bryr dig alltså varken om sanning eller moral.
Du bara ser det som en tävling. Moral och vad som är sant är helt oväsentligt då.
Ok, då vet inte jag om jag är intresserad av att prata så mycket med dig.
För mig är sanning och moral det viktigaste som finns.
Manipulation det värsta som finns.
Hej då.

Moralen i dessa lägen är självklart att låta männen få hållas om dom fjäskar för kvinnor på din bekostnad, eftersom det är väldigt omoraliskt att göra en scen och predika för att kvinnor borde skyddas mindre.

Du får väl göra upp med dessa män på annat sätt än att det ska ske på bekostnad av kvinnorna. Känner du inte så själv i din egna moraliska kompass? Det tror jag allt att du gör.
Citera
2025-11-16, 17:56
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
Det handlar nog mer om att ni kvinnor låter er luras av fullblodspsykon som spelar "vita riddare" offentligt hur kommer det sig annars att vissa brudar ramlar in i förhållande med kvinnoboxare time and time again.

Varför steppar inte du in då som riddare och försvarar kvinnorna som blir påhoppade, nej förlåt beskyddade, av dessa fullblodspsykon?

Har du på dig tvärtom-glasögonen eller vad är det med dig? Jag vill ha en man som är beskyddande, inte tvärtom en kvinnoboxare.
Citera
2025-11-16, 17:59
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
Om du tänker efter lite så vill du nog inte det.

Tack för "rådet" men nej, tack, jag har redan tänkt och jag vet rätt så precis vad jag vill ha.

Med ditt "råd" vill du alltså övertyga mig om att jag "inte ska vilja ha en beskyddande man?". Fuck you
Citera
2025-11-16, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Tack för "rådet" men nej, tack, jag har redan tänkt och jag vet rätt så precis vad jag vill ha.

Med ditt "råd" vill du alltså övertyga mig om att jag "inte ska vilja ha en beskyddande man?". Fuck you
Överbeskyddande var termen vi diskuterade sötnos
Citera
2025-11-16, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Varför steppar inte du in då som riddare och försvarar kvinnorna som blir påhoppade, nej förlåt beskyddade, av dessa fullblodspsykon?

Har du på dig tvärtom-glasögonen eller vad är det med dig? Jag vill ha en man som är beskyddande, inte tvärtom en kvinnoboxare.
Hur fan ska det gå till jag har väl ingen spionkamera hos folk där jag ser vad som händer. Har du svårt med läsförståelse och retorik
Citera
2025-11-16, 18:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Hjälp mig förstå psykologin bakom white knight cucken.

Det här är definitionen av fenomenet när jag frågade AI.
En person (oftast en man) som överdrivet försvarar eller "räddar" någon annan (oftast en kvinna) , utan att bli ombedd.
Personen försöker vinna sympati, uppmärksamhet eller romantiskt intresse genom att agera heroiskt i onödiga situationer.
Exempel: I en debatt på Twitter/X eller Reddit där någon kritiserar en kvinna, hoppar en "white knight" in och försvarar henne aggressivt, även om hon inte behöver hjälp.

Man har ju sett de här männen och de här beteendena även innan jag visste att det fanns ett namn för det.

En sak jag själv sett är att det finns män som är lite konstiga på något sätt.
Det är som att de tror att de är de enda männen som behandlar kvinnor med respekt och de sätter sig liksom som poliser över andra män. Även när de andra männen inte gjort något konstigt.
Ibland gör de nog det omedvetet för att deras egon bara säger att det skall vara sådär.
Ibland är det nog en form av dominanshandling där dessa män minsann skall "läxa upp" andra män.
Ibland är det nog helt medveten strategi för att de vet att vissa kvinnor då ser dem som beskyddare och dominanta.

Sedan finns även riktigt mörka exempel där dessa vita riddare själva är fucking predatorer.
Kapten Klänning är väl det mest kända exemplet.
Så du har en man som säger till andra män att de inte skall "mansplaina" eller liknande samtidigt som denna person är är en full on rapist.

I djurvärlden kallas detta för "Sneaky fucker". Det är den zoologiska termen.
Två bra länkar som beskriver detta.
https://www.youtube.com/watch?v=lJVBt-GqCiM

Ett par kvinnor diskuterar fenomenet.
https://www.youtube.com/watch?v=zW2WIE_LSuY

Notera om att det inte handlar om att det är fel att faktiskt stå upp för kvinnor som på riktigt blir illa behandlare. Det är bra.
Saken här är att dessa män ramar in saker så de skall få en hjälteroll i relation till andra män som inte gjort något fel.

Så, har du några erfarenheter av dessa typer?
Vad tänker du om fenomenet?

Jag släpper bollen här. Jag vet ju vad jag tycker om sådana personer, men intressant att se hur diskussionen går. Läs texten noga tack.

De tror att de ska göra sig populära bland kvinnor, genom att förfäkta sådana värderingar som de tror att alla kvinnor delar - feminism, mångkultur, HBTQ (eller vilken ordning de där bokstäverna ska vara i), ja till abort, daltande med brottslingar, numera även klimat. Allmänna vänsterliberala värderingar. Men de missar att det finns många kvinnor (kristna, höger, nationalister...) som inte delar de värderingarna alls.

Samtliga män jag har träffat i verkligheten som har hållit på så, har varit feta, töntiga och löjliga med knubbiga fingrar, breda höfter och trippande gång. Det slår aldrig fel. En STICKADE till och med (det var i en handarbetscirkel)...
Senast redigerad av Merwinna 2025-11-16 kl. 18:20.
Citera
2025-11-16, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De tror att de ska göra sig populära bland kvinnor, genom att förfäkta sådana värderingar som de tror att alla kvinnor har - feminism, mångkultur, HBTQ (eller vilken ordning de där bokstäverna ska vara i), ja till abort, daltande med brottslingar, numera även klimat. Allmänna vänsterliberala värderingar. Men de missar att det finns många kvinnor (kristna, höger, nationalister...) som inte delar de värderingarna alls.

Samtliga män jag har träffat i verkligheten som har hållit på så, har varit feta, töntiga och löjliga med knubbiga fingrar, breda höfter och trippande gång. Det slår aldrig fel. En STICKADE till och med (det var i en handarbetscirkel)...

Det kan ju inte ha varit många white knights du har stött på isåfall? Hur stor är sannolikheten att samtliga ska ha alla dessa egenskaper och attribut? För övrigt fick beskrivningen mig att skratta med ljud... "[...] knubbiga fingrar, breda höfter och trippande gång". Hah.
Citera
2025-11-16, 18:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av design
Det kan ju inte ha varit många white knights du har stött på isåfall? Hur stor är sannolikheten att samtliga ska ha alla dessa egenskaper och attribut? För övrigt fick beskrivningen mig att skratta med ljud... "[...] knubbiga fingrar, breda höfter och trippande gång". Hah.

Det var så i alla fall. Tänk Hercule Poirot (med den mest kände skådespelaren som spelat honom).
Citera
2025-11-16, 18:23
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av design
Dessa exempel bygger ju på att det skulle vara ett faktum att andra män inte gjort något fel i dessa situationer. Det kanske bara är så enkelt att dessa män delar inställning med kvinnan ifråga i vissa situationer. Till exempel att de båda tycker att en man begår ett övertramp, men att du inte tycker det.

Det bygger också på att du kan avgöra ifall kvinnan känner att hon behöver hjälp, vilket det är rätt svårt att veta ifall man inte är kvinnan ifråga.

Jag säger däremot inte emot att fenomenet existerar; Kapten klänning är ju ett utmärkt exempel på någon som utger sig för att värna om utsatta kvinnor, men som i själva verket är det största förövaren själv.

Nu glömde jag citera, men du nämnde något om att det är ett fikarum på en arbetsplats, både kvinnor och män avbryter varandra, men det uppstår en situation där en white knight ingriper till en kvinnas försvar, men inte tar inte hänsyn till att kvinnan ifråga kanske själv har begått samma övertramp?

Ja, du, jag har faktiskt aldrig varit med om det själv, men det är ju mycket möjligt att det finns en medveten manipulation, och att han vill vinna poäng hos kvinnan.

Jag talar om situationer där det inte finns något övertramp alls. Läs TS igen.
Citera
2025-11-16, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var så i alla fall. Tänk Hercule Poirot (med den mest kände skådespelaren som spelat honom).

Jag tror dig. Låter väldigt kul.
Citera
2025-11-16, 18:28
Medlem
HBTKuks avatar
Ska man tro FB kryllar det av dessa kvinnomän som "blir" feminister för att ligga. Jag undrar om verkligheten ser ut så. Men man har förvånats förr.
Citera
2025-11-16, 18:30
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Det är en jättestor skillnad mellan att 1. försvara någon som på riktigt behöver hjälp.
och 2. Att ge sig på någon oskyldig för att framstå som beundransvärd och kunna dominera.

Detta är inget nytt. Det är ett fenomen som är lika gammalt som människan.
I krig gör man detta. Putin gör det med Ukraina. Hitler gjorde det med Judarna.

Anledningen till att folk är blinda för detta i denna situation är nog flera skäl.
Låt mig spekulera.
1. Det finns något biologiskt som gör att kvinnan imponeras av dominansen.
(Ungefär som när mobbaren i skolan trycker till folk och tjejen inte har ett problem med det. En kliché).

2. Vissa kvinnor såsom SoulOfSophia här anser att det är helt ok med manipulationen. Hon ser det som en social tävling. Sanning och rättvisa blir sekundärt.

3.De inblandade förstår inte vad som sker. Manipulatören, i vissa fall sociopaten, är så bra på att
bygga situationen så kvinnan märker inte vad som sker.

Tjejerna där i klippet märker ju vad som sker.

Sedan kan det nog ofta vara att white knight cucken tror att de vet vad kvinnor känner och tycker före kvinnan själv nästan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in