Citat:
Ursprungligen postat av
UppmarksamhetsHora
Exempel: I en debatt på Twitter/X eller Reddit där någon kritiserar en kvinna, hoppar en "white knight" in och försvarar henne aggressivt, även om hon inte behöver hjälp.
Citat:
Ursprungligen postat av
UppmarksamhetsHora
Även när de andra männen inte gjort något konstigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
UppmarksamhetsHora
Saken här är att dessa män ramar in saker så de skall få en hjälteroll i relation till andra män som inte gjort något fel.
Dessa exempel bygger ju på att det skulle vara ett faktum att andra män inte gjort något fel i dessa situationer. Det kanske bara är så enkelt att dessa män delar inställning med kvinnan ifråga i vissa situationer. Till exempel att de båda tycker att en man begår ett övertramp, men att du inte tycker det.
Det bygger också på att du kan avgöra ifall kvinnan känner att hon behöver hjälp, vilket det är rätt svårt att veta ifall man inte är kvinnan ifråga.
Jag säger däremot inte emot att fenomenet existerar;
Kapten klänning är ju ett utmärkt exempel på någon som utger sig för att värna om utsatta kvinnor, men som i själva verket är det största förövaren själv.
Nu glömde jag citera, men du nämnde något om att det är ett fikarum på en arbetsplats, både kvinnor och män avbryter varandra, men det uppstår en situation där en
white knight ingriper till en kvinnas försvar, men inte tar inte hänsyn till att kvinnan ifråga kanske själv har begått samma övertramp?
Ja, du, jag har faktiskt aldrig varit med om det själv, men det är ju mycket möjligt att det finns en medveten manipulation, och att han vill vinna poäng hos kvinnan.