Hjälp mig förstå psykologin bakom white knight cucken.
Det här är
definitionen av fenomenet när jag frågade AI.
En person (oftast en man) som överdrivet försvarar eller "räddar" någon annan (oftast en kvinna) , utan att bli ombedd.
Personen försöker vinna sympati, uppmärksamhet eller romantiskt intresse genom att agera heroiskt i onödiga situationer.
Exempel: I en debatt på Twitter/X eller Reddit där någon kritiserar en kvinna, hoppar en "white knight" in och försvarar henne aggressivt, även om hon inte behöver hjälp.
Man har ju sett de här männen och de här beteendena även innan jag visste att det fanns ett namn för det.
En sak jag själv sett är att det finns män som är lite konstiga på något sätt.
Det är som att
de tror att de är de enda männen som behandlar kvinnor med respekt och de sätter sig liksom som poliser över andra män. Även när de andra männen inte gjort något konstigt.
Ibland gör de nog det
omedvetet för att deras egon bara säger att det skall vara sådär.
Ibland är det nog en form av dominanshandling där dessa män minsann skall "läxa upp" andra män.
Ibland är det nog helt
medveten strategi för att de vet att vissa kvinnor då ser dem som beskyddare och dominanta.
Sedan finns även riktigt mörka exempel där dessa vita riddare själva är fucking predatorer.
Kapten Klänning är väl det mest kända exemplet.
Så du har en man som säger till andra män att de inte skall "mansplaina" eller liknande samtidigt som denna person är är en full on rapist.
I djurvärlden kallas detta för
"Sneaky fucker". Det är den zoologiska termen.
Två bra länkar som beskriver detta.
https://www.youtube.com/watch?v=lJVBt-GqCiM
Ett par kvinnor diskuterar fenomenet.
https://www.youtube.com/watch?v=zW2WIE_LSuY
Notera om att det inte handlar om att det är fel att faktiskt stå upp för kvinnor som på riktigt blir illa behandlare.
Det är bra.
Saken här är att dessa män ramar in saker så de skall få en hjälteroll i relation till andra män som inte gjort något fel.
Så, har du några erfarenheter av dessa typer?
Vad tänker du om fenomenet?
Jag släpper bollen här. Jag vet ju vad jag tycker om sådana personer, men intressant att se hur diskussionen går. Läs texten noga tack.