2025-11-16, 16:50
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Hjälp mig förstå psykologin bakom white knight cucken.

Det här är definitionen av fenomenet när jag frågade AI.
En person (oftast en man) som överdrivet försvarar eller "räddar" någon annan (oftast en kvinna) , utan att bli ombedd.
Personen försöker vinna sympati, uppmärksamhet eller romantiskt intresse genom att agera heroiskt i onödiga situationer.
Exempel: I en debatt på Twitter/X eller Reddit där någon kritiserar en kvinna, hoppar en "white knight" in och försvarar henne aggressivt, även om hon inte behöver hjälp.

Man har ju sett de här männen och de här beteendena även innan jag visste att det fanns ett namn för det.

En sak jag själv sett är att det finns män som är lite konstiga på något sätt.
Det är som att de tror att de är de enda männen som behandlar kvinnor med respekt och de sätter sig liksom som poliser över andra män. Även när de andra männen inte gjort något konstigt.
Ibland gör de nog det omedvetet för att deras egon bara säger att det skall vara sådär.
Ibland är det nog en form av dominanshandling där dessa män minsann skall "läxa upp" andra män.
Ibland är det nog helt medveten strategi för att de vet att vissa kvinnor då ser dem som beskyddare och dominanta.

Sedan finns även riktigt mörka exempel där dessa vita riddare själva är fucking predatorer.
Kapten Klänning är väl det mest kända exemplet.
Så du har en man som säger till andra män att de inte skall "mansplaina" eller liknande samtidigt som denna person är är en full on rapist.

I djurvärlden kallas detta för "Sneaky fucker". Det är den zoologiska termen.
Två bra länkar som beskriver detta.
https://www.youtube.com/watch?v=lJVBt-GqCiM

Ett par kvinnor diskuterar fenomenet.
https://www.youtube.com/watch?v=zW2WIE_LSuY

Notera om att det inte handlar om att det är fel att faktiskt stå upp för kvinnor som på riktigt blir illa behandlare. Det är bra.
Saken här är att dessa män ramar in saker så de skall få en hjälteroll i relation till andra män som inte gjort något fel.

Så, har du några erfarenheter av dessa typer?
Vad tänker du om fenomenet?

Jag släpper bollen här. Jag vet ju vad jag tycker om sådana personer, men intressant att se hur diskussionen går. Läs texten noga tack.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-11-16 kl. 17:08.
Citera
2025-11-16, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Hjälp mig förstå psykologin bakom white knight cucken.

Det här är definitionen av fenomenet när jag frågade AI.
En person (oftast en man) som överdrivet försvarar eller "räddar" någon annan (oftast en kvinna) , utan att bli ombedd.
Personen försöker vinna sympati, uppmärksamhet eller romantiskt intresse genom att agera heroiskt i onödiga situationer.
Exempel: I en debatt på Twitter/X eller Reddit där någon kritiserar en kvinna, hoppar en "white knight" in och försvarar henne aggressivt, även om hon inte behöver hjälp.

Man har ju sett de här männen och de här beteendena även innan jag visste att det fanns ett namn för det.

En sak jag själv sett är att det finns män som är lite konstiga på något sätt.
Det är som att de tror att de är de enda männen som behandlar kvinnor med respekt och de sätter sig liksom som poliser över andra män. Även när de andra männen inte gjort något konstigt.
Ibland gör de nog det omedvetet för att deras egon bara säger att det skall vara sådär.
Ibland är det nog en form av dominanshandling där dessa män minsann skall "läxa upp" andra män.
Ibland är det nog helt medveten strategi för att de vet att vissa kvinnor då ser dem som beskyddare och dominanta.

Sedan finns även riktigt mörka exempel där dessa vita riddare själva är fucking predatorer.
Kapten Klänning är väl det mest kända exemplet.
Så du har en man som säger till andra män att de inte skall "mansplaina" eller liknande samtidigt som denna person är är en full on rapist.

I djurvärlden kallas detta för "Sneaky fucker". Det är den zoologiska termen.
Två bra länkar som beskriver detta.
https://www.youtube.com/watch?v=lJVBt-GqCiM

Ett par kvinnor diskuterar fenomenet.
https://www.youtube.com/watch?v=zW2WIE_LSuY

Notera om att det inte handlar om att det är fel att faktiskt stå upp för kvinnor som på riktigt blir illa behandlare. Det är bra.
Saken här är att dessa män ramar in saker så de skall få en hjälteroll i relation till andra män som inte gjort något fel.

Så, har du några erfarenheter av dessa typer?
Vad tänker du om fenomenet?

Jag släpper bollen här. Jag vet ju vad jag tycker om sådana personer, men intressant att se hur diskussionen går. Läs texten noga tack.

De vill ha fitta. De ser inte kvinnor som jämlika utan som mindre och svagare.
Citera
2025-11-16, 17:12
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
hoppar en "white knight" in och försvarar henne aggressivt, även om hon inte behöver hjälp.

Kan du ge några exempel på vilka sådana situationer skulle kunna vara när en kvinna inte behöver hjälp och det är dåligt att hjälpa henne ?
Citera
2025-11-16, 17:15
Medlem
zombie-nations avatar
Kan man verkligen agera heroiskt på ett forum? Inte livsfara någon utsätts för. Vad kallas man om man försvarar båda könen om de får skit utan att förtjäna det?
Citera
2025-11-16, 17:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Kan du ge några exempel på vilka sådana situationer skulle kunna vara när en kvinna inte behöver hjälp och det är dåligt att hjälpa henne ?

Ett exempel skulle kunna vara att ett gäng med människor sitter i ett rum.
Både män och kvinnor.
Folk kanske emellanåt råkar prata över varandra. Både kvinnor som avbryter män och män som avbryter kvinnor. Då kommer den "vita riddaren" in och läxar upp mannen som råkade tala över kvinnan vid ett tillfälle.

Det är liksom på den nivån av handlingar. Småsaker förstoras upp som kränkningar för att cucken skall kunna ta rollen som beskyddare. Den här personen skriver liksom om hela berättelsen av situationen för att kunna skapa en bad guy som de kan läxa upp. Det kan ske av de olika skäl jag radade upp innan.
Ofta nog helt medvetet och strategiskt.
Jag har träffat sådana män och de brukar i regel ha en grandios självbild och mycket socialt dominanta.
Citera
2025-11-16, 17:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Kan man verkligen agera heroiskt på ett forum? Inte livsfara någon utsätts för. Vad kallas man om man försvarar båda könen om de får skit utan att förtjäna det?

Alltså det sker i verkliga rum också. I verkliga livet.

Alltså det mest sorgliga är ju inte heller de här männens beteende.
Det är de kvinnor som går på skiten.

Vissa kvinnor gör det inte och tänker nog "chilla för fan" inget orätt har skett.
Alternativt genomskådar manipulationen.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-11-16 kl. 17:20.
Citera
2025-11-16, 17:20
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ett exempel skulle kunna vara att ett gäng med människor sitter i ett rum.
Både män och kvinnor.
Folk kanske emellanåt råkar prata över varandra. Både kvinnor som avbryter män och män som avbryter kvinnor. Då kommer den "vita riddaren" in och läxar upp mannen som råkade tala över kvinnan vid ett tillfälle.

Det är liksom på den nivån av handlingar. Småsaker förstoras upp som kränkningar för att cucken skall kunna ta rollen som beskyddare. Den här personen skriver liksom om hela berättelsen av situationen för att kunna skapa en bad guy som de kan läxa upp. Det kan ske av de olika skäl jag radade upp innan.
Ofta nog helt medvetet och strategiskt.
Jag har träffat sådana män och de brukar i regel ha en grandios självbild och mycket socialt dominanta.

Skadar det dig verkligen mer än vad det kan skada att sprida sån här propaganda, så att risken blir att en kvinna blir utebliven hjälp när hon behöver det? För att "folk på flashback säger så"

Och hur skadar det dig ens förresten? Är det att du tror att white knight vinner pluspoäng före dig att få ligga eller hur menar du?
Citera
2025-11-16, 17:20
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Alltså det sker i verkliga rum också. I verkliga livet.

Alltså det mest sorgliga är ju inte heller de här männens beteende.
Det är de kvinnor som går på skiten.

Vissa kvinnor gör det inte och tänker nog "chilla för fan" inget orätt har skett.
Alternativt genomskådar manipulationen.

Kan du ge ett exempel? T ex i arbetslivet är det inte jättekonstigt om man försvarar varandra inför en konstig chef t ex.
Citera
2025-11-16, 17:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Skadar det dig verkligen mer än vad det kan skada att sprida sån här propaganda, så att risken blir att en kvinna blir utebliven hjälp när hon behöver det? För att "folk på flashback säger så"

Och hur skadar det dig ens förresten? Är det att du tror att white knight vinner pluspoäng före dig att få ligga eller hur menar du?

Det är inte propaganda.
Men det är ju fucked up.
Jag skulle säga att det stör mig ganska mycket. Särkilt när man vet att vissa av dessa män är skitmänniskor.

Nej, det handlar ju inte alls om det. Det handlar om att det är obekvämt för bra rediga män att bli uppläxade av falska människor när dessa inte gjort något fel.
Jag har råkat ut för det vid något tillfälle. Det är väldigt störigt. Särskilt om man träffat denna man och vet att denna är en manipulativ skitstövel.

Kvinnor som på riktigt blir utsatta på olika sätt skall skyddas.
Men det här Kapten-klänning fenomenet hjälper ingen.
Citera
2025-11-16, 17:24
Medlem
zombie-nations avatar
Vem bestämmer när man ska använda lite civilkurage?
Citera
2025-11-16, 17:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Kan du ge ett exempel? T ex i arbetslivet är det inte jättekonstigt om man försvarar varandra inför en konstig chef t ex.

Det är en annan sak. Där finns det skevt makförhållande chef-arbetstagare.
Även kvinnliga chefer trakasserar manliga anställda.
Läs texten i trådstarten sakta och noggrant. Upplever att vissa svar här inte verkar förstå vad jag menar.
Citera
2025-11-16, 17:25
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Det är inte propaganda.
Men det är ju fucked up.
Jag skulle säga att det stör mig ganska mycket. Särkilt när man vet att vissa av dessa män är skitmänniskor.

Nej, det handlar ju inte alls om det. Det handlar om att det är obekvämt för bra rediga män att bli uppläxade av falska människor när dessa inte gjort något fel.

Kvinnor som på riktigt blir utsatta på olika sätt skall skyddas.

Men vart ska man dra gränsen för vad som är att bli "riktigt utsatt"? Det är väl bättre att kvinnor får för mycket (och enligt dig "onödig" hjälp) än att hjälpen uteblir?

Som kvinna tycker jag det är nice med överbeskyddande män och skulle gärna hitta en sådan make. Kan du inte unna oss kvinnor det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in