Niklas Eliasson bytte namn till Niklas Eriksson frågan är var serievåldtäktsmannen gör idag, våldtäktsmannen har skulder över miljonen, har han jobb socialt umgänge osv?
Det började i lördags kväll. Emil hade varit på Makeriet för att fira en kompis 30-årsdag, men ville hem redan vid ettiden – så gott som nykter.
– Jag drack bara ett glas bubbel på hela kvällen, säger han.
Och kanske var det därför han höll sig så lugn när ett gäng plötsligt började skrika efter honom, tre killar, knappt fyllda 25, tror han.
– Jag hörde att det var stökigt bakom mig, men tänkte inte på det, säger han.
Men någonstans mellan Ingeborgs och Sveas konditori hann de ifatt honom. Började tjata om att han var Niklas Eliasson.
Han försökte visa dem sitt körkort, bevisa att han är någon helt annan än den de beskyller honom för. Men de tror fortfarande inte på honom, tvingar honom att upprepa sitt personnummer.
Han gör som de säger.
– Jag tänkte: så länge jag håller mig lugn kan jag kanske komma härifrån med några blåmärken, säger han.
Han visar filmen från överfallet. Hur en av männen trycker upp honom mot den kalla husväggen, en örfil så Emil nästan faller på marken.
– Det var väldigt obehagligt när de höll fast halsen med armen, säger han och visar, innan han tänker till.
– Eller om det var med handen, jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg, säger han som om det plötsligt slår honom att han redan börjat värja sig mot minnena.
Till slut säger ledaren för gänget åt honom att försvinna – att springa.
Det finns en kille på Tiktok som är SJUKT lik Niklas. Han har ett konto som recenserar böcker och förnamnet är Eri*. Undrar om det var han som blev attackerad 2022.
Var finns han idag? Någon som vet? Verkar finnas en hel del med efternamnet eriksson om man söker i ratsit t.ex. Även om man begränsar sig till hans årskull.