2025-11-16, 11:47
Medlem
PungiMunninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
22% av svenskarna är för en legalisering. Ca 60% är mot och ca 18% vet inte. Bland män under 30 är det en majoritet som vill legalisera.

Detta förslag är egentligen jävligt icke-kontroversiellt, bara några insnöade individer som fortfarande tror att ha en human narkotikapolitik leder till världens undergång.

När resten av politiker förstår att väljare inte överger C för detta, och säkert får mer röster vilket jag tror, så kommer stigma falla än mer inom politiken.

Allright. Lite bättre än hur jag har upplevt det iaf.

Ja, alltså jag är positiv till delvis legalisering, men jag tycker jag är relativt ensam om det - förutom när man snackar med unga personer. De över 40 verkar vara av uppfattningen att det är dödsknark, gängens största inkomstkälla, att ett bloss weed kan ge psykos osv.
Citera
2025-11-16, 11:52
Moderator
Psilosophers avatar
Jag är lite kluven inför vad som är ett rationellt och sansat förslag, samtidigt som det är skamlöst röstfiske från ett parti i utförsbacke. Jag kommer iallafall inte rösta på dem utifrån detta, trots att det för mig är en viktig principfråga. Kroppslig autonomi.

Det finns ju ledamöter från andra partier, bl.a. SD, som lagt motioner i frågan utan att få gehör från partistyrelsen. Vi får se tiden an helt enkelt. Jag är för gammal för att ha bråttom
Citera
2025-11-16, 11:56
Medlem
Det va på tiden.
Citera
2025-11-16, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PungiMunninen

Ja, alltså jag är positiv till delvis legalisering, men jag tycker jag är relativt ensam om det - förutom när man snackar med unga personer. De över 40 verkar vara av uppfattningen att det är dödsknark, gängens största inkomstkälla, att ett bloss weed kan ge psykos osv.
Det är ju ett av de bästa argumentet för legalisering (vilket iofs tråden inte handlar om, men ändå).
Citera
2025-11-16, 13:18
Medlem
Borasare1980s avatar
Visst, avkriminalisera narkotika i blodet. Så länge personen i fråga håller sig inlåst bakom ljudisolerade väggar och inte visar sig ute i allmänheten. Jag vill inte ha pundare härjandes i trafiken eller störande i mitt bostadsområde.
Citera
2025-11-16, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Visst, avkriminalisera narkotika i blodet. Så länge personen i fråga håller sig inlåst bakom ljudisolerade väggar och inte visar sig ute i allmänheten. Jag vill inte ha pundare härjandes i trafiken eller störande i mitt bostadsområde.
Du har nog redan en granne som drar linor varje helg utan att du ens vet om det. Och är det lagligt att köra full då alkohol är lagligt?
Citera
2025-11-16, 13:42
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Du har nog redan en granne som drar linor varje helg utan att du ens vet om det. Och är det lagligt att köra full då alkohol är lagligt?
OK, säg så här då: tillåt narkotika så länge personen sköter sig, men straffa extra stenhårt om brukaren utför nån som helst kriminell handling med droger i blodet. Jag tycker samma sak bör gälla med alkohol. Jag avskyr folk som avsäger sig allt personligt ansvar och skyller på "drogernas fel" så fort de beter sig ociviliserat utan konsekvenstänk och i värsta fall har ihjäl andra.
Citera
2025-11-16, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PungiMunninen

Är 50+ vi som gick i grundskolan på 80 talet
Blev matade med onyanserat propaganda i
skolorna.
Alla droger som att röka Weed skulle leda till att du satt med en kanyl i armen och sköt heroin.
Citera
2025-11-16, 13:46
Medlem
Citat:
OK, säg så här då: tillåt narkotika så länge personen sköter sig, men straffa extra stenhårt om brukaren utför nån som helst kriminell handling med droger i blodet. Jag tycker samma sak bör gälla med alkohol. Jag avskyr folk som avsäger sig allt personligt ansvar och skyller på "drogernas fel" så fort de beter sig ociviliserat utan konsekvenstänk och i värsta fall har ihjäl andra.
Skillnaden mellan narkotika och alkohol är att alkohol är lagligt att bruka. Bara för att man gör narkotika lagligt så betyder det inte att andra brott blir lagligt.
Citera
2025-11-16, 13:47
Avstängd
Då är vi tillbaka i gamla systemet helt lagligt att knarka om man
använder sig av restaurangmetoden - eller har en personlig assistent
som matar - man har själv aldrig rört knarket
Citera
2025-11-16, 13:47
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Det du sätter fingret på är nog den största anledningen till att man ser negativt på "knarkare" I Sverige. Ingen bryr sig om någon i sitt hem gör saker sålänge man inte själv påverkas. Men man vill inte ha en massa störiga personer som härjar runt och knarkar, och därför är man är emot knark.

Jag är helt med dig, att tillåta eller iaf tolerera droger betyder inte att tillåta dåligt beteende. Det ska fördömas av samhälle och genom rättsväsende. Om så sker tror jag de flesta ser på saken mer nyktert.
Citera
2025-11-16, 13:58
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Det du sätter fingret på är nog den största anledningen till att man ser negativt på "knarkare" I Sverige. Ingen bryr sig om någon i sitt hem gör saker sålänge man inte själv påverkas. Men man vill inte ha en massa störiga personer som härjar runt och knarkar, och därför är man är emot knark.

Jag är helt med dig, att tillåta eller iaf tolerera droger betyder inte att tillåta dåligt beteende. Det ska fördömas av samhälle och genom rättsväsende. Om så sker tror jag de flesta ser på saken mer nyktert.
Det är bland annat det här man pratar om när man pratar om "Bejerot spöke/ande". Det var han som gick i bräschen för droger är ett sluttande plan som alltid leder till att man vill tillåta mord.

Vet du vad jag aldrig har tänkt efter en halv spliff? Att jag borde gå ut och rånbögmörda någon för att kunna köpa en till bag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in