Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Kanske vi kan återgå till trådens ämne?
Ledningen varnades redan 2014 om den numera Ivo-anmälda hjärtläkaren som felaktigt friskförklarat 78 barn vid barnkliniken på Länssjukhuset Ryhov i Jönköping.
Det bekräftar biträdande verksamhetschef Maria Ekelund för Dagens Nyheter.
Den dåvarande barnhjärtansvarige överläkaren John Terlinder säger att han sa upp sig 2018 på grund av att han inte fick gehör för sina försök att säkra patientsäkerheten kring läkaren.
– Det handlade om att skydda patienterna. Jag var rädd att barn annars skulle dö till slut, säger han till DN.
Aftonbladet i dag,
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8qb2AG/ledningen-varnades-tidigt-om-hjartlakaren
Varningen till sjukhusledningen: ”Barn kommer att dö”
Barnklinikens ledning har fått varningar om läkaren i många år.
Tyvärr bakom betalvägg. DN i dag,
https://www.dn.se/sverige/varningen-till-sjukhusledningen-barn-kommer-att-do/
Till att börja med så vill jag likna detta fall där två grannar vid samma tidpunkt köper identiska bilar. Den ena grannens bil är mycket svårtstartad och han påtalar detta för verkstaden under tio års tid och varje gång svarar de att det inte är något fel på den.
Jag höll mig till ämnet och förklarade klart och tydligt att på en arbetsplats där det finns rötägg så förökar de sig. De som besitter lite mer kunskap och vågar säga ifrån blir utmobbade.
Ett problem är varför så få som besöker en läkare med sitt barn som uppvisar en avvikelse, annars hade de ju inte varit där köper läkarens svar att allt är okej?
Ett annat stort problem är dessa personer som har kompetensbrist har en svårighet att begripa dem som har mer kunnande och de upplevs som mycket obekväma för de som är mindre kunnande.
Betänk även att det är en person i högre befattning som anvarar för anställningen och då bllir det genast pinsamt om det direkt efter anställningen presenteras negativa saker.
På ren svenska så kan man kortfattat säga att här har en grupp idioter trampat ner de bättre vetande sedan över tio år tillbaka i tiden.
Ni som fortfarande inte förstår att den lägre avlönade vaktmästaren på sjukhuset har lättare att få sparken bör ta sig en rejäl funderare till.
I detta fall med den aktuella läkaren så uttalade sig sjukhusledningen i ett tidigt skede att det handlar om en mycket kompetent läkare. Jag tror inte att denna person hade sagt så fina ord om bilverkstaden i media om han hade ägt den svårstartade bilen i tio år. Vad drar man då för slutsats av detta? Jo de är medvetna om problemet och vad det innebär för negativ publicitet för deras egen person och ljuger allmänheten rakt upp i ansikten i tron av att de är så dumma att de går på det. Vilket de även gjort rakt upp i ansikten på de patienter som besökt läkaren då sjukhusledningen haft kännedom om läkarens brister hela tiden. Proffs eller bilskojare välj själva vad ni vill kalla ledningen för.