Citat:
Ursprungligen postat av
Nyfikenpaallt
Man påstår man kommit så otroligt långt med AI så att det skrämde världens rikaste och smartaste för några år sen.
Så vad är alla fantastiska uppfinningar som AI borde ha skapat som vi ännu inte ha kommit på.
Om man kan lägga in all världens information i någorlunda självtänkande dator borde inte den ha listat ut olika uppfinningar som vi ännu inte ha listat ut?
Tänk på att vi bara har dom enkla versionerna av AI, som chatgpt och Grok som ex som är starkt begränsade.
Dom lär ju själva sitta med ännu bättre versioner.
Det känns ju som det borde tryckts ut tusentals AI uppfinningar på marknaden.
Små uppfinningar som man kan se redan nu är ju AI filmer, Musik, Design som det kryllar av på ex youtube. Men jag tänker mig andra typer av uppfinningar.
Jag tycker att det kryllar av innovationer gjorda med hjälp av AI. Vissa är helt nya produkter, men många är förbättringar, optimeringar och utökningar som sitter under huven på produkter.
AlphaFold belönades med Nobelpriset i kemi 2024 för sitt AI-verktyg som snabbt kan förutsäga massor av proteiners struktur. Det används nu även inom enzym- och materialdesign och påstås ha resulterat i läkemedelskandidater som redan är nära att testas på människor.
Förstärkningsinlärning (RL) är en algoritmtyp som används i datorprogram som slår människor i spel som Go och i självkörande fordon. Det används i AlphaDev, som upptäckte snabba sorterings- och hashalgoritmer som nu ingår i programspråket C++ standardbibliotek.
Maskininlärning (ML) används även för att hitta nya material (t.ex. förbättrade permanenta magneter), nysupptäckta DNA-reglerande gener och nya molekyler med särskilda egenskaper.
Stora språkmodeller (LLM) har påskyndat utveckling och forskning, men man ska inte överdriva produktivitetsökningen. LLM är bättre på programtveckling, beräkning och dokumentation än på hårdvarudesign.
Verktyg för AI-assisterad kodning gör att vanligt folk kan bygga användbara appar och webbjtänster på några dagar – jag är inte precis någon expert men jag har gjort två applikationer som har använts av hundratals användare. Hittills är dock AI-assisterade professionella systemutvecklare bara lite snabbare än icke-AI-assisterade proffs.
AI-bildgenerering påakyndar utvecklingen genom att de används till visualisering av produktdesign och modeidéer och till nya effekter inom film/medieproduktion.