2025-11-10, 18:44
Medlem
Man påstår man kommit så otroligt långt med AI så att det skrämde världens rikaste och smartaste för några år sen.

Så vad är alla fantastiska uppfinningar som AI borde ha skapat som vi ännu inte ha kommit på.
Om man kan lägga in all världens information i någorlunda självtänkande dator borde inte den ha listat ut olika uppfinningar som vi ännu inte ha listat ut?

Tänk på att vi bara har dom enkla versionerna av AI, som chatgpt och Grok som ex som är starkt begränsade.
Dom lär ju själva sitta med ännu bättre versioner.

Det känns ju som det borde tryckts ut tusentals AI uppfinningar på marknaden.

Små uppfinningar som man kan se redan nu är ju AI filmer, Musik, Design som det kryllar av på ex youtube. Men jag tänker mig andra typer av uppfinningar.
Citera
2025-11-10, 18:53
Medlem
StorFetAnkas avatar
AI är som Kina, det kan inte innovera, det kan bara göra en dålig kopia av saker som redan existerar.
Citera
2025-11-10, 19:04
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Man påstår man kommit så otroligt långt med AI så att det skrämde världens rikaste och smartaste för några år sen.

Så vad är alla fantastiska uppfinningar som AI borde ha skapat som vi ännu inte ha kommit på.
Om man kan lägga in all världens information i någorlunda självtänkande dator borde inte den ha listat ut olika uppfinningar som vi ännu inte ha listat ut?

Tänk på att vi bara har dom enkla versionerna av AI, som chatgpt och Grok som ex som är starkt begränsade.

Små uppfinningar som man kan se redan nu är ju AI filmer, Musik, Design som det kryllar av på ex youtube. Men jag tänker mig andra typer av uppfinningar.
AI är idag endast språkmodeller, de besitter varken generell intelligens, kunskap eller analytiska förmågor. Det kan inte tänka eller "hitta på" saker på samma sätt som människor kan det.
Citera
2025-11-10, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
AI är idag endast språkmodeller, de besitter varken generell intelligens, kunskap eller analytiska förmågor. Det kan inte tänka eller "hitta på" saker på samma sätt som människor kan det.

AI är mycket mer än språkmodeller. De senaste modellerna för industrin som kan titta på arbetare eller videoinstruktioner för att utföra komplexa arbeten t.ex.
Citera
2025-11-10, 19:20
Medlem
stilichos avatar
En AI är bara en datahanterare. Den tar väldigt stora mängder data och extrapolerar från denna. De enda tillfällen då en AI kan uppfinna något nytt är när den på något vis får tag på ny data som inte redan är allmänt tillgänglig. Det enda sådana exemplet jag kan komma på på rak arm är AlphaGo som spelade övermänsklig go. Men som jag förstod det berodde den fantastiska go-talangen på att AlphaGo hade spelat några miljoner partier med sig själv och helt enkelt hade mycket större erfarenhet än någon mänsklig spelare någonsin kunde drömma om att ha.
Citera
2025-11-10, 19:39
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
det har det ju också
- SKF använder ju AI för att förutse lager- och turbinskador veckor i förväg.
- Bmw där AI styr produktionsplanering i realtid utifrån materialtillgång, energikostnad och orderflöden.
- AI används för att hitta nya legeringar genom att förutsäga egenskaper baserat på kemisk struktur.
Plus tiotusen till
Citera
2025-11-10, 19:45
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
AI är mycket mer än språkmodeller. De senaste modellerna för industrin som kan titta på arbetare eller videoinstruktioner för att utföra komplexa arbeten t.ex.
Nej, det är blott språkmodeller. Algoritmer som känner igen mönster i vårt språk och sedan härmar det. Varken mer eller mindre.
Citera
2025-11-10, 19:45
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:

AI är ingen trollkarl. Den kan inte innovera eller "think-outside-the-box". Om du säger till den att göra en målning så är det bara en amalgamering av befintliga målningar som redan finns uppladdade som bilder online. AI är inte bättre på matematik än en student med grafräknare, när den inte förstår så låtsas den bara förstå.
Citera
2025-11-10, 20:07
Medlem
Citat:
Det som möjligen har skrämt upp några är väl det mer spekulativa pratet om framtiden.

Citat:
AlphaFold kan man väl se som en uppfinning. Även om just ordet uppfinning kanske inte är det lämpligaste. Men det är ingen språkmodell. Utan mer ett specifikt verktyg.

Språkmodellerna kan man väl se som översättningsverktyg. Och det är en slags uppfinning också.

Citat:
Det är väl just känns då.

Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
AI är som Kina, det kan inte innovera, det kan bara göra en dålig kopia av saker som redan existerar.
Privatkapitalister och entreprenörer i Kina har innoverat en hel del. Och i vissa sektorer är vi i Europa och USA hjälplöst efter.
Men statliga företag i Kina kan ju inte innovera något. Men så är det överallt med offentlig sektor.
Privata vinstdrivande företag däremot kan innovera var än de befinner sig.
Citera
2025-11-10, 20:08
Medlem
Det vi kallar för AI är idag inte mer än en glorifierad googlesökning. Det är en stor utveckling men vi har inte kommit så långt som de flesta verkar tro.
Citera
2025-11-10, 20:42
Medlem
trickydicks avatar
Alphafold har visat vetenskapen hur protein är veckade. Det tror man många läkemedel kan utvecklas från.
https://alphafold.ebi.ac.uk/
Citera
2025-11-10, 21:14
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
En AI är bara en datahanterare. Den tar väldigt stora mängder data och extrapolerar från denna. De enda tillfällen då en AI kan uppfinna något nytt är när den på något vis får tag på ny data som inte redan är allmänt tillgänglig. Det enda sådana exemplet jag kan komma på på rak arm är AlphaGo som spelade övermänsklig go. Men som jag förstod det berodde den fantastiska go-talangen på att AlphaGo hade spelat några miljoner partier med sig själv och helt enkelt hade mycket större erfarenhet än någon mänsklig spelare någonsin kunde drömma om att ha.
Det jag kan om spelet go är ungefär att det är mycket svårare än schack... En sak som tydligen ska ha varit speciell för AlphaGo var någon taktik där man spelar i hörn, som jag fattade det handlade det om att utnyttja kanterna för att inte behöva bry sig om de delarna. För en människa underlättade det spelet, men AlphaGo lärde sig tekniken och kunde sedan, antagligen med hjälp av sin rejäla minneskapacitet, tillämpa den på hela spelbrädet. Vilket ska ha imponerat stort på mänskliga gomästare. Med reservation för eventuella missuppfattningar.
Jag är osäker på om AlphaGo är att betrakta som AI. Spelet go kan förvisso anses vara ett formellt språk och då blir AlphaGo en modellering av språket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in