Citat:
Ursprungligen postat av
Trefalga
Jag minns att för några år sedan så förklarade AA hur han under dot com bubblan lärde sig vikten utav att aldrig gå all in på ett eller ett par bolag.(Han förlorade hela sitt kapital). Så han har alltså gjort exakt samma tabbe en gång tidigare.
Känner igen mig så mycket i AA, och det är väl därför som jag ens lägger tid på att
lyfta riskerna med belåning och den typen av bolag på detta fora. Fast nu har nog det mesta redan sagts, och inte bara en gång
Men på tal om dot com kraschen, innan den sprack så hade jag hybris, och tyckte att detta med aktier var sååååå enkelt och att jag var såååå duktigt (dock var det inget jag skröt om ska sägas).
Minns även alla som pratade om att säga upp sig (hade själva dom tankarna med det stannade där) och börja trejda på heltid/leva på aktieaffärerna.
Sen gick det snabbt utför, och i takt med att börsen sjönk, så tog jag allt större risker med belåningar och....ja ni fattar.....behöver inte tjata mer om det.
Den största skillnaden är dock att idag finns det inga likheter med AA.
Lärde mig en läxa från den tiden, som jag aldrig kommer glömma, tack och lov.
Trots att i princip allt raderas, så har jag med diciplin och "tråkiga Svensson bolag" som Investor, Industrivärden, Volvo etc som bas (alltså såna bolag som är för losers), lyckats bygga en portfölj där jag kan leva FIRE enbart på utdelningarna.
Tveksamt om jag slagit index in the long run, men jag är ändå ganska nöjd och har sovit gott om nätterna även när det varit turbulent på marknaden