2025-11-15, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertSmith
Har AA kvar sin fondportfölj med strategin bredden som är det viktiga - 35 innehav Då favoritportfölj - Idag fegt skit

Jag gissar att detta avser det AA tidigare kallade AAs fond. Det skulle vara en bred "fond", lagom belånad. Tyvärr gick det som det brukar gå för AA. Kapitalet i portföljen sjönk o han var tvungne att mer o mer koncentrera portföljen. Därför har han bytt namn på den till privata portföljen. Den består av Hexatronic 50% o AMD / Nvidia 25% vardera. Tungt belånad.

Intressant att lyssna tillbaka. AA har ju (tvingats) byta strategi helt o hållet. Numera är det all in i få bolag. Det AA var då hånar dagens AA

Den bredaste portföljen AA har idag är bufferten. Men även där är trenden att minska antal bolag och öka i Hexatronic.
Citera
2025-11-15, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Jag gissar att detta avser det AA tidigare kallade AAs fond. Det skulle vara en bred "fond", lagom belånad. Tyvärr gick det som det brukar gå för AA. Kapitalet i portföljen sjönk o han var tvungne att mer o mer koncentrera portföljen. Därför har han bytt namn på den till privata portföljen. Den består av Hexatronic 50% o AMD / Nvidia 25% vardera. Tungt belånad.

Intressant att lyssna tillbaka. AA har ju (tvingats) byta strategi helt o hållet. Numera är det all in i få bolag. Det AA var då hånar dagens AA

Den bredaste portföljen AA har idag är bufferten. Men även där är trenden att minska antal bolag och öka i Hexatronic.

OOOOMAAAJGAAAD, jaja där ser man och jag är inte ett dugg förvånad, för som sagt:

"Jag tror att så länge han har utrymme för "fix och trix", så kommer koncentrationen till Hexatronic bli allt större i takt med att kursen sjunker.
Till slut så har han tömt hela artilleriet av verktyg (om han inte ska börja sälja av sina fordon också), vilket sammanfaller med att han är all in i Hexan i samtliga portföljer!!!"
Citera
2025-11-15, 16:12
Medlem
RobertSmiths avatar
Citat:

Tack!

Det var det jag misstänkte.
Citera
2025-11-15, 16:30
Medlem
Citat:

Jag minns att för några år sedan så förklarade AA hur han under dot com bubblan lärde sig vikten utav att aldrig gå all in på ett eller ett par bolag.(Han förlorade hela sitt kapital). Så han har alltså gjort exakt samma tabbe en gång tidigare.
Citera
2025-11-15, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Man kan stundtals använda sig av belåning men att nu när börsen ligger runt all time high i princip maxbelåna sig och tro att ett bolag som alla proffsanalytiker ratar är ett fyndköp som rusar när som helst är oerhört riskabelt.

Vad gör AA när Hexatronic går under 15 kr?
Hur låg kurs klarar han innan banken säger ifrån.
Att han är nära tvångsförsäljning är uppenbart, den kan till och med redan ha hänt.

Käre AA, gör en video om belåning och din egen belåningsgrad, det skulle garanterat dina följare uppskatta.

Det som stör mig med analytikerns resonemang är att han helt bortser från att fibersektorn i stort har gått starkt, och att flera av de större konkurrenterna står på ATH med fulla orderböcker. Samtidigt är börsen som helhet på ATH i en nästan parabolisk struktur, åtminstone S&P 500.

Skulle fibersektorn gå in i en björnmarknad, vilket förr eller senare händer för cykliska nischer, pressas Hexatronic sannolikt ned under 5 kr. Men även i ett stabilt marknadsklimat är det mest realistiska att aktien fastnar i ett intervall på 10–30 kr i två till fyra år.

Att då konsekvent öka belåningen på varje uppstuds, för att sedan behöva tvångssälja vid varje rekyl, är ett recept på kapitalförintelse. Visst kan Hexatronic städa upp och kanske nå 100 kr om några år. Men när (och om) den dagen kommer lär hans ammunition vara slut för länge sedan.
Citera
2025-11-15, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trefalga
Jag minns att för några år sedan så förklarade AA hur han under dot com bubblan lärde sig vikten utav att aldrig gå all in på ett eller ett par bolag.(Han förlorade hela sitt kapital). Så han har alltså gjort exakt samma tabbe en gång tidigare.

Känner igen mig så mycket i AA, och det är väl därför som jag ens lägger tid på att lyfta riskerna med belåning och den typen av bolag på detta fora. Fast nu har nog det mesta redan sagts, och inte bara en gång

Men på tal om dot com kraschen, innan den sprack så hade jag hybris, och tyckte att detta med aktier var sååååå enkelt och att jag var såååå duktigt (dock var det inget jag skröt om ska sägas).
Minns även alla som pratade om att säga upp sig (hade själva dom tankarna med det stannade där) och börja trejda på heltid/leva på aktieaffärerna.

Sen gick det snabbt utför, och i takt med att börsen sjönk, så tog jag allt större risker med belåningar och....ja ni fattar.....behöver inte tjata mer om det.

Den största skillnaden är dock att idag finns det inga likheter med AA.
Lärde mig en läxa från den tiden, som jag aldrig kommer glömma, tack och lov.
Trots att i princip allt raderas, så har jag med diciplin och "tråkiga Svensson bolag" som Investor, Industrivärden, Volvo etc som bas (alltså såna bolag som är för losers), lyckats bygga en portfölj där jag kan leva FIRE enbart på utdelningarna.
Tveksamt om jag slagit index in the long run, men jag är ändå ganska nöjd och har sovit gott om nätterna även när det varit turbulent på marknaden
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-11-15 kl. 17:03.
Citera
2025-11-15, 16:53
Medlem
Citat:

Det här spektaklet har gradvis urartat från investeringar till livsfarlig gambling. Det är rationellt på ett plan för AA för utan det enorma risktagandet så kommer han inte kunna ta ut de belopp han "behöver" för att finansiera sitt uppehälle. Bara med enormt risktagande finns en mikroskopisk chans till en sådan värdeutveckling.

Som alla sansade investerare vet så går det inte att få tillräcklig avkastning från en diversifierad obelånad portfölj för att ta ut 50 000 ur portföljen varje månad utan att gröpa ur kapitalet, inte med det egna kapital som AA har kvar.

Skulle AA ha en vettig riskbalanserad portfölj så är det bara att börja knega igen, och det inser han naturligtvis.

EDIT: Snyggt jobbat Jahajavabra för att du byggt en "sund" utdelningsportfölj att leva på, och framför allt att du drog lärdomar av dina erfarenheter på vägen
Senast redigerad av Garak69 2025-11-15 kl. 16:56.
Citera
2025-11-15, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garak69
Det här spektaklet har gradvis urartat från investeringar till livsfarlig gambling. Det är rationellt på ett plan för AA för utan det enorma risktagandet så kommer han inte kunna ta ut de belopp han "behöver" för att finansiera sitt uppehälle. Bara med enormt risktagande finns en mikroskopisk chans till en sådan värdeutveckling.

Som alla sansade investerare vet så går det inte att få tillräcklig avkastning från en diversifierad obelånad portfölj för att ta ut 50 000 ur portföljen varje månad utan att gröpa ur kapitalet, inte med det egna kapital som AA har kvar.

Skulle AA ha en vettig riskbalanserad portfölj så är det bara att börja knega igen, och det inser han naturligtvis.

EDIT: Snyggt jobbat Jahajavabra för att du byggt en "sund" utdelningsportfölj att leva på, och framför allt att du drog lärdomar av dina erfarenheter på vägen

Tack vännen, men det har tagit sina modiga år, och inget som hände på bara några månader.
Håller annars med i det du skriver, men vill påminna om att utan intäkterna från sina kanaler som hela tiden växer (det har han ju lyckats riktigt bra med får man ge honom) så hade väl pengarna redan varit slut för länge sedan?.
Så det är väl det han borde fokusera på innan han börjar tappa medlemmar också, och raderat hela aktiekapitalet i värsta fall?

Ps. Håller verkligen med dig vad det gäller läget idag (2025) och våren 2020. Bra beskrivet hur verkligheten ser ut
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-11-15 kl. 17:22.
Citera
2025-11-15, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hur låg hexatronickurs han klarar innan korthuset rasar.

Well. Frågan är ju om inte korthuset redan rasat. I teorin kan AA följa Hexatronics kurs ned till noll, eftersom han successivt blir överbelånad och tvingas sälja. Det skulle krävas ett större dropp i storleksordningen 30% för att AA skulle bli utraderad på en och samma dag. Att kalla sig för "arbetsfri miljonär" och ha ett eget kapital på 500K ser jag som verklighetsfrämmande.
Citera
2025-11-15, 19:39
Medlem
500.000 sek är ju just i fire sammanhang väldigt lite tom med någon med betydligt mindre utgifter .3 år á 15000kr månad blir ju 540.000sek .I fire sammanhang så brukar man räkna 25+5 år för at vara säker .Med utgift 15000kr månad .Så vid 15000 bör man ha 4.500.000miljoner.Nu är ju analytikern något äldre än dom flesta som ger sig in i Fire så pension kickar ju snart in och så jobbar han ju också hela nätterna med YouTube..Men att hålla igång en Halv miljon på börsen med hans strategi håller jag som omöjligt ,kan gå väldigt fort utför .Bara tur kan rädda honom det är fakta .
Citera
2025-11-15, 20:01
Medlem
Jaha, nu räknar han sambons aktier som sina egna. 97500 st Hexatronic.
Citera
2025-11-15, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasD
Well. Frågan är ju om inte korthuset redan rasat. I teorin kan AA följa Hexatronics kurs ned till noll, eftersom han successivt blir överbelånad och tvingas sälja. Det skulle krävas ett större dropp i storleksordningen 30% för att AA skulle bli utraderad på en och samma dag. Att kalla sig för "arbetsfri miljonär" och ha ett eget kapital på 500K ser jag som verklighetsfrämmande.

Om det kommer ett så kraftigt fall på en och samma dag, så får han väl nästan vara glad om han "bara" gular?
Kan ju i värsta fall innebära att det inte räcker med att sälja allt han har, i alla sina portföljer, för att reglera underskottet, utan måste skjuta till mer pengar utifrån (SMS lån?).

- Är det troligt att det blir så? Nej inte enligt mig.
- Är det omöjligt att det kan bli så? Absolut inte enligt mig.
- Vill man utsätta sig, och sin sambo (direkt eller indirekt) för en sådan risk, även om risken skulle vara liten? Definitivt INTE enligt mig.

"Let the trend be your friend"
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-11-15 kl. 20:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in