Citat:
Ursprungligen postat av
Alexosigge
Mycket stark och gripande berättelse. Otroligt att man kan resa sig efter den uppväxten.
Något jag funderade kring var om din mor hade något missbruk eller diagnos då det väl ändå är väldigt ovanligt att det är mamman som sticker på det sättet?
Vad jag vet så hade hon varken något missbruk eller diagnos. Nej, jag tror att det handlade om en kombination av några olika saker. 1. Hon var väldigt ung, fortfarande tonåring, och var inte sugen på att skaffa barn vid den åldern. 2. Det var olagligt med abort i Sverige, så hon var tvungen att föda ut mig. Med största sannolikhet mot sin vilja. 3. Det var bara en ytlig tonårsromans mellan min mamma och pappa, och de hade ingen bra relation. De försökte att hålla ihop för min skull, men det urartade ganska snabbt vilket ledde till att hon flyttade ifrån mig och min pappa.
Men jag håller med att det är ganska konstigt att säga upp kontakten med sitt eget barn så som hon gjorde. Jag antar att hennes moderskänslor för mig aldrig har varit särskilt starka. Men jag har å andra sidan aldrig suttit ner med henne och börjat gräva i det här på djupet. Jag orkar inte göra det, och ser ingen större mening med det, gjort är gjort.