2025-11-14, 21:57
Medlem
Straffsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
I detta fall betydde ”Ej i trafik” att chauffören precis avslutat sin rutt och skulle köra till sin rast. Alla chaufförer kör ”Ej i trafik” någon gång.
Ja så kan det vara såklart. Frånse min dumma fråga!
Citera
2025-11-14, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det finns video på hur föraren är kvar i bussen när polisen infinner sig på plats (vilket lär ha tagit ett antal minuter). Han är inte alls medvetslös utan går först bakåt i bussen och sedan framåt, på polisens uppmaning. Därefter grips föraren av polis och förhörs på plats.

Hade det varit ett misstänkt sjukdomsfall borde det ha handlat om något så pass allvarligt att föraren borde tagits till sjukhus direkt.

Som jag nyss skrev så skrev P4 nyss att även föraren vårdas nu på sjukhus.
Citera
Medlem
Lemonade.347s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canarybird
Hela grejen har redan spårat ur. Folk sitter och fantiserar ihop terrormotiv utan minsta grund,, jag kollade själv upp den här mannen ,,,han har bott här i många år, haft samma Audi i över 15 år. Allting tyder på att han är en helt vanlig person och att det här är en fruktansvärd olycka, ingenting annat tills något faktiskt bevisas.

Att folk nu börjar länka hans frus Facebook, deras familjemedlemmar och försöker rota i deras privatliv är totalt respektlöst,,, de människorna har inte gjort någonting tills motsatsen bevisats. Det är helt irrelevant och direkt vidrigt att dra in oskyldiga familjer i spekulationer.

Polisen sköter utredningen. Om det finns ett motiv eller något brottsligt så kommer det fram, man behöver inte sitta och leka detektiv och hänga ut familjer som redan går igenom något fruktansvärt.

Lite jävla sans och respekt skulle inte skada. Det här handlar om en tragedi, men vissa verkar så desperata att få det att passa deras förutfattade meningar att de hellre hittar på motiv än väntar på fakta.
Folk vill så innerligt att det ska vara terror av någon anledning. Det är rätt pinsamt att tråden helt svämmat över av spekulationer om vart han kommer ifrån
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysCrazyInCats
Vet inte om det skrivits redan men enligt P4 så vårdas nu även chauffören på sjukhus. Sjukdomsfall känns därmed rätt troligt och att anledningen till att han kunde ta sig själv ut meat troligtvis berodde på chocken..

Ja det syns på videon att han inte mår bra. Vit i ansiktet, chockad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVDG
Fakta:
- Jag var där tidigt i morse då jag pendlar där.
- Det fanns ett fåtal hala fläckar.
- Det finns inte en chans att de fanns kvar på eftermiddagen.
- Hastigheten där är generellt låg, 10 till max 20 km/h.
- Mycket vägarbeten i hela bussområdet för tillfället som gör det stökigt för både bussar, cyklar och fotgängare, men inte just precis där vad jag kan komma ihåg.

Frågor som dyker upp:
- I det området, med en sån stor och tung buss, hur kan man accelerera och komma upp i en sån hastighet att man helt demolerar en busskur och sen fortsätter 20 meter?
Bromssträckan/hastigheten känns bisarr faktiskt.
- Vad för olycksfall kan det vara där man några minuter senare, på egna ben, kan gå ut efter att ha orsakat detta?
- Av bilderna att döma har man hållit hög fart och det ser snarare ut som någon balk (eller busskurens tak?) bromsat in bussen?

Alla tankar till de som drabbats. Väldigt sorgligt och många som kommer känna både saknad och sorg. Inklusive mig själv.
tar man hastigheten och dividerar med 3,6 får man fram hur många meter/ sekund fordonet rör sig t,ex 30km/hr delat med 3,6 = 8,33 meter/ sekund. Känns osannolikt att man färdas denna sträcka som bussen gjort utan att bromsa trots reaktionstid osv?
Citera
2025-11-14, 21:59
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killenivassen
Till samtliga proselyter av olycka/plötslig sjukdom/nysning/illamående-teorin; finns det något i detta case som pekar i denna riktning? Ge mig några tungt vägande argument. Till dess jag ser några, förbehåller jag mig rätten att proklamera BS.

Det finns inga tunga bevis för olycka. Vad som finns är media som direkt efter dådet började basunera ut SJUUUUKDOM och när man började gräva i källan på det fick man ett grumligt svar om att "räddningspersonal sa det tidigt" eller liknande.

Det har hittils inte presenterats några bevis för olycka, detta är enbart något media har sagt. Det är obehagligt sinnesjukt hur blåögda folk är som äter upp allt media säger med hull och hår ens innan utredningar skett.

Förklara för mig, hur vet man direkt efter ett dåd att det verkligen inte var avsiktligt? Väldigt märkligt. Om något borde man väl snarare utgå från terrorism, utreda ordentligt och efter en lång tid avskriva det som olycka när bevisen finns.

Att direkt gå ut med "det var bara en olycka" känns otroligt seriöst av både media, räddningspersonal och polis...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det finns video på hur föraren är kvar i bussen när polisen infinner sig på plats (vilket lär ha tagit ett antal minuter). Han är inte alls medvetslös utan går först bakåt i bussen och sedan framåt, på polisens uppmaning. Därefter grips föraren av polis och förhörs på plats.

Hade det varit ett misstänkt sjukdomsfall borde det ha handlat om något så pass allvarligt att föraren borde tagits till sjukhus direkt.

Vi vet inte hur piggt han gick i bussen. Det kan ha varit en omtumlad och stapplande gång.

Känner du til exakt alla sjukdomar och tillstånd som en människa kan drabbas av? Och vet du att alla sjukdomar och tillstånd som gör att en människa tillfälligt tappar kroppskontroll och/eller fullt medvetande, kräver omedelbar sjukhusvård?
Citera
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrkusten
Spårvagnsolyckan i Göteborg 12 mars 1992, 13 dog. Det var en torsdag. Och inget terrordåd.

Och? Det var inte vanligt med islamiskt terrordåd i Europa tidigt 90-tal. Ingen tänkte ens tanken, idag är det vardagsmat och direkt det första man tänker. Kränkta muslimer nu igen..
Citera
Medlem
Wajis avatar
GM nu anhållen av åklagare.
Citera
2025-11-14, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Just det, varför var han där?

En förklaring är att han hade precis lämnat av passagerare och var på väg att köra ut från bussterminalen.
En annan är att han var på väg till en hållplats för att tas i trafik.

Själv lutar jag åt det första alternativet. När en buss anländer till ändhållplatsen brukar de vara snabba med att växla skylten över till ej i trafik. Däremot när de kör in till första hållplatsen så brukar det stå vilken linje det är på bussen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killenivassen
Till samtliga proselyter av olycka/plötslig sjukdom/nysning/illamående-teorin; finns det något i detta case som pekar i denna riktning? Ge mig några tungt vägande argument. Till dess jag ser några, förbehåller jag mig rätten att proklamera BS.

Vi får vänta och se men nyss stod de han vårdas på sjukhus..
Citera
Medlem
Självklart promoteras en muslim på Aftonbladets förstasida som en hjälte efter olyckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in