2025-11-15, 13:03
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Han hade kört från Vaxholm och hade precis släppt av passagerarna och skulle åka och parkera bussen för att ta rast.

Jo, jag vet. Jag var den som först skrev det igår.
Citera
2025-11-15, 13:03
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilanmutka
Jag tror att föraren skulle ta rast och helt enkelt glömde lägga i handbromsen, sen gick han och satte sig på något passagerarsäte. Bussen kom i rullning utan att han först märke det, sedan var det för sent. Om min teori stämmer, så fungerade ej grindlarmet, som ska förhindra att just det händer.
Ser iofs rätt så platt ut på gogle map
en 60 tons maskin behöver något nerförlut om den ska rulla iväg
det vet jag för min kompis har kört med en tveksam handbroms ett tag nu
Citera
2025-11-15, 13:04
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Så jävla dekadent att ungarnas första reaktionen att ta upp sin telefon och börja filma döda kroppar för att få uppmärksamhet på tiktok.

Ännu ett argument till varför sociala medier skulle ha begränsats för längesedan. Ta detta i kombo med att man massimporterat människor från kulturer där empati har selekteras bort genetiskt och kulturellt så får vi dessa ungar.

Det är en utmärkt sak att folk filmar olyckor så att vi kan få en klar bild av vad som hänt. Ofta är det till hjälp för utredare och polis att ta del av allmänhetens filmer. Jag har sett flera filmer från olyckan både i sociala medier och i MSM.

Sedan måste man inte lägga ut för närgångna filmer på döda, men även det tillhör rapporteringen kring händelsen och kan ofta ge en bättre bild av vad som hänt och en ocensurerad bild som inte tillrättalagts av olika intressen som ofta är fallet kring politiskt laddade händelser.

På det hela taget överväger allmänhetens intresse av att gå veta vad som hänt i någorlunda detalj och utan censur över moraliska föreställningar om integritet, som ofta är tveksamma och överdrivna.
Citera
2025-11-15, 13:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Länken föll ur-här är den:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/sverige/polisen-rusar-fram-med-draget-vapen/
Intressant att en polis inte lyckades öppna
Finns det ingen nödöppning utifrån?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolguy4000
Skulle förvåna mig något enormt om detta var något annat än ett tragiskt sjukdomsfall vid fel läge. Spännande hur hela Flashback tar på sig foliehatten om spekulativt terrorattentat. Gissar på synkope för att sedan vakna upp. Tragiskt och hemskt för alla involverade. Förhoppningsvis skärper arbetsgivarna hälsoundersökningarna för dessa busschaufförer i framtiden så inget sånt här behöver hända i framtiden igen.
Här är muslimen direkt efter dådet. Han ser inte speciellt strokad, avsvimmad eller hjärtinfarktad direkt efteråt.
https://streamable.com/isoj1m?src=player-page-share
Citera
Medlem
okok1s avatar
AB skriver att bussen väger 18 ton.
Citera
2025-11-15, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1711
Låter mest troligt. Efter föregående tur så skulle han ha rast, så antingen har han gått bakåt i bussen för att kolla att passagerarna inte har glömt något i bussen, eller för att be i bussen, om det var en längre rast ( förekommer nuförtiden, inget konstigt med det ), MEN han måste ha haft motorn på och bussen har börjat rulla sakta av någon anledning. Eventuellt solnedgång mot ögonen ( det var sol den dagen ! ) när han försökte stoppa bussen.

Platsen före övergångsstället är hållplats för linje 676 mot Norrtälje som trafikeras med 10-15 minuters trafik i rusning. Vid olyckan stod en 676:a vid sin hållplats, full med människor som precis skulle avgå. Så chansen att föraren till olycksbussen "parkerat" där är obefintlig.
Citera
2025-11-15, 13:07
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Ja, det utesluter alkohol o droger.
Kvarstår sjukdom eller mobilen
Eller ett större fel på Hydraliken
Citera
2025-11-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Då må det vara mobilsurfande som han åker dit för... För drogfylla hade de väl gått ut med, eller?

Det är bara att titta på brottsrubriceringen så inser man att någon misstanke om att han var påverkade har de inte för tillfället. Skulle han vara påverkad av något så skulle misstanke graden vara grov.

I brottsbalken så står det följande om vållande till annans dör.
Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.

Är brottet grovt, döms till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas

om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller
om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag
https://lagen.nu/1962:700#K3P7S1

Eftersom han precis hade lämnat av passagerare och skulle gå på rast så misstänker jag mer att han höll på med utrustningen i bussen för att logga ut , skriva ut redovisning kvitton mm
Citera
2025-11-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Ett övergångsställe 10 meter innan, en oskadd soptunna precis innan... Måste verkligen gjort en sväng rätt upp mot busskuren.

Ja om det nu skulle ha varit en olycka pgr av något fel på bussen? Varför försökte inte chauffören att styra bussen förbi buss platsen om tex inte bromsarna tog? Titta man på videon från Aftonbladet Så ser man bussen komma åkande o ramar en parkerad bil som står strax före buss kuren, Sedan styrs den in i busskuren och ser ut att stanna till, men verkar pressa sig vidare. Varför försökte han inte att styra förbi? Eller fortsatte rakt fram som i början på videon? Han var ju på väg på rast Så fanns ingen andledning att svänga in mot busskuren. Om han nu upptäckt något fel på bussen? Så brukar väl dom flesta chafförer av alla fordon försöka få stopp på det sätt som gör minst skada.

Sjukdom tror jag inte på då han är gripen och det står inget om att chauffören behövt vård. Något är väldigt konstigt med denna olycka!
Citera
2025-11-15, 13:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Här är muslimen direkt efter dådet. Han ser inte speciellt strokad, avsvimmad eller hjärtinfarktad direkt efteråt.
https://streamable.com/isoj1m?src=player-page-share

Han ser extremt chockad ut.
Citera
2025-11-15, 13:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
AB skriver att bussen väger 18 ton.

Då blir bromsträcka 2-3 meter vid 20km/h (ren bromsning)

Totalt med reaktionssträcka och reaktionstid cirka 8 meter.

Någon skrev något om att han hade kört 45 meter ganska nyligen.
Senast redigerad av vildhane 2025-11-15 kl. 13:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in