2025-11-14, 21:40
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssk77
Akilov utförde sin attack på fredagsftermiddagen när mycket folk hade slutat arbetet/skolan och strosade på Drottninggatan. Medvetet val av gata, medvetet val av tidpunkt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Terrord%C3%A5det_i_Stockholm_2017

Kanske du inte varit på Valhallavägen? Det är skitmkt folk där i rörelse hela dagarna.
Citera
2025-11-14, 21:40
Medlem
En snarlik händelse från sidådär 20 år sedan eller något år tidigare: en buss "skenade" i Borås och for längs en gata och mejade ned flera bilar. Chauffören fortsatte färden likt förbaskat, parkerade bussen och klev ur. Kvar satt säkert ett tiotal eller fler passagerare. Han blev gripen men jag minns inte vilka konsekvenserna blev dock. Psykiatrisk vård eller fängelse kanske. Intialt så var hela händelsen bortåt väggarna tokig och obegriplig i alla fall.
Citera
2025-11-14, 21:41
Medlem
Sjukdomsfall? Tveksamt.
Såg en video med en polis med draget vapen som aggressivt skriker åt chauffören att öppna dörren och sätta sig på golvet.
Vore konstigt av polisen att bete sig så aggressivt om man ser att det är ett uppenbart sjukdomsfall, typ avsvimmad, hjärtinfarkt, stroke, skadad.
Ingen skriker så åt någon som man ser är halvt eller helt avsvimmad eller ser skadad ut. Just saying...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
Seriös - I västsverige och ner mot västra götaland har det varit typ svarthalka idag.

Det va inte halt i/runt Sthlm idag. Körde förbi ”olycksplatsen” vid 08 i morse och det var inte halt någonstans där (bussarna har eget körfält där så exakt DÄR” körde jag ju inte).
Citera
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Mina tankar till offren. Avlidna som skadade

Men en sak ska alla ha väldigt klart för sig. Åkte busschaufören polisbil därifrån så misstänkte polisen som var först på plats inte sjukdom. Minsta misstanke om sjukdom så inväntar de sjukvårdspersonal. Särskilt när det är så centralt som Valhallavägen Stockholm.
Polis kör YTTERST sällan misstänkt sjuka då det oftast är kontraproduktivt.
Citera
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Märkligt uttalande av bussbolaget i så fall, de borde väl sagt att bussen var på väg att börja sin tur.

Fast det var den inte. Den hade ju precis avslutat sin förra tur, cirka en kvart till nästa tur. Vad är din poäng?
Citera
2025-11-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
"föraren heter S*nad B*ric så förmodligen bosnier/serb"

Jag har citerat det i min historik, hans namn börjar ploppa upp på fler ställen runt det inlägget. Står i klartext om du bläddrar någon sida efter.
Senad -Serb???
Citera
2025-11-14, 21:42
Medlem
Ofikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Tack för kunskap. Jädrar.
Såg just i Expressen att en mamma med två barn som skulle gå över gatan sett bussen komma farande, men lyckats undkomma den, då de sett den i tid.

Man får inte glömma arbetsförhållanden numera. De tar ju till hästpass för förare, där de inte får pauser.

Kan bussföraren tänkas väjt undan för mamman och de två barnen?

Kanske gick de rätt ut på övergångsstället utan att först se sig för?

Om bussens fart är hög, och avståndet till mamman och barnen kort, då finns det bara en utväg kvar för att undvika en påkörning, och det är att väja undan, åt höger om fotgängarna kom från vänster.

Har svårt att tro att bussföraren gjort det med flit.

Många fotgängare är ouppmärksamma vid övergångsställen, eller rent av likgiltiga, så även mammor med två barn.
Citera
2025-11-14, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Frun bär Burka och har ett radikal islamistkonto på Facebook som både hyllar turkiet och Syrien. Där står i profilen att Allah är viktigare än allt, till och med än enskilda människor.

Mannens namn visar på serbiskmuslimsk minoritet.

Polisen och media skriker "SJUKDOM!!!!" 1 minut efter dådet innan ens förhör kunnit hållas och sjukfall ens hunnit utredas

Deras islamkonton plockas bort direkt efter händelsen. 1 minut efter dådet.

Exakt samma förfarande som IS och händelser i Tyskland och Frankrike.

Ja, allt detta KAN vara sammanträffanden. Men är man inte blind ger det sammantaget vissa ledtrådar. Jag kallar en anka en anka tills motsatsen är bevisad.

Bevisa nu motsatsen, töntar! Och gör det med FAKTA - INTE PERSONANGREPP!
Exakt. Dessutom på årsdagen av attacken i Paris för exakt 10 år sen. Slump? Knappast. Hade busschauffören varit död när bussen stannat hade jag kunnat köpa sjukdomshistorien men när han promenerar runt inne i bussen tills polisen tar ut honom så är det för mig ganska klart att det handlar om ett medvetet val att köra in i folksamlingen. Ensam förövare och psykiskt sjuk eller en del av en grupp terrorister lär visa sig men detta var inte ett misstag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Enligt bussbolaget var bussen inte i trafik.

Då är det verkligen konstigt. Kanske var det ett terrorbrott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Om det är så att bussen inte var i trafik. Varför körde den då in på den här bussterminalen på Valhallavägen? Vad stod att utföra på bussförarens dagsschema?

Det är en start/ändhållplats. Busshållplatsen som drabbades är den som är första hållplats för bussarna mot Norrtälje (676 och 670), dessutom är det just en sån buss som var med i olyckan (dubbeldäckarna). Så den var väl på väg in för att plocka upp första passagerarna.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Bra att du sätter frågetecken där. Nu har ju polisen gått ut med att händelsen inte var avsiktlig.

Det kan inte polisen redan veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in