2025-11-14, 19:11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Hade ett paket vetegluten som aldrig kommit till användning, tänkte att då jag troligen inte kommer baka proteinbröd så kan jag lika gärna ta detta som proteinpulver.

Har ett par dagar mätt upp 40 g vetegluten, vilket blir strax över 30 g protein per portion, vilket ju är ungefär som en vanlig proteinshake.

Räknade fram att priset per 1 g protein är betydligt lägre, nästan hälften så mycket, för vetegluten istället för det proteinpulver jag vanligen kör (Whey isolat, i och för sig dyrare). Men även om jag jämför med Whey 80 ("vanligt" proteinpulver) så är vetegluten ca 30% billigare, då är det ändå eko jag köpte.

Är vetegluten sämre än vanligt proteinpulver?
Citera
2025-11-14, 19:12
Medlem
Fottitis avatar
Varför inte äta ägg och annan riktig mat?
Citera
2025-11-14, 19:14
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fottiti
Varför inte äta ägg och annan riktig mat?

Äter riktig mat som främsta proteinkälla men tänkte som tillskott.
Citera
2025-11-14, 19:18
Medlem
NyaHenriksss avatar
Varför äta tillskott om du äter riktig mat?
Citera
2025-11-14, 19:21
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Hade ett paket vetegluten som aldrig kommit till användning, tänkte att då jag troligen inte kommer baka proteinbröd så kan jag lika gärna ta detta som proteinpulver.

Har ett par dagar mätt upp 40 g vetegluten, vilket blir strax över 30 g protein per portion, vilket ju är ungefär som en vanlig proteinshake.

Räknade fram att priset per 1 g protein är betydligt lägre, nästan hälften så mycket, för vetegluten istället för det proteinpulver jag vanligen kör (Whey isolat, i och för sig dyrare). Men även om jag jämför med Whey 80 ("vanligt" proteinpulver) så är vetegluten ca 30% billigare, då är det ändå eko jag köpte.

Vetegluten är ej fullvärdigt protein, bör kompletteras med bön och ärtväxter om jag inte minns fel, för att få fullvärdigt protein.
Sen är biotillgängligheten sämre för växtbaserade proteiner, dvs kroppen tar upp växtproteiner sämre.
Så ett gram protein från växter är inte samma som ett gram animaliskt protein.
Men det kan man ju kompensera för genom att ät mer proteiner.
Citera
2025-11-14, 19:22
Avslutad
Blir inte konsistensen ganska grynig om man tar vetegluten istället för proteinpulver?

Själv vägrar jag göda proteinpulversbolagen så jag gör egen proteinshake med kvarg, jordnötssmör, havregryn, banan och havredryck. Blir väl lite åt gainerhållet dock men ger ändå gains.
Citera
2025-11-14, 19:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Ja. Du vill ha en bättre aminoprofil, d.v.s om du ska köra vegetariskt så ska du blanda flera olika proteinkällor, en vanlig mix är ex. soja/ärtor eller soja/havre osv.
Citera
2025-11-14, 20:03
Medlem
zombie-nations avatar
Man kan ju laga mat med vetegluten. Man tar reda på hur mycket vätska per glutenet. Man måste vara säker på hur mycket för det suger upp det som en svamp och man kan inte ta mer vätska eller pulver efteråt. Ofta blandar man med buljong. Efter det delar man degen i små bitar och kokar länge i mer buljong. Man kan göra mycket av dessa samtidigt och frysa de kokta bitarna.

Bitarna använder man sedan som protein i t ex wok.

Att blanda i en shake, blir det inte klumpar?

Vetegluten är inte ett tillskott, ma kan själv utvinna det ur vetemjöl.
Citera
2025-11-14, 20:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Vetegluten är ej fullvärdigt protein, bör kompletteras med bön och ärtväxter om jag inte minns fel, för att få fullvärdigt protein.
Sen är biotillgängligheten sämre för växtbaserade proteiner, dvs kroppen tar upp växtproteiner sämre.
Så ett gram protein från växter är inte samma som ett gram animaliskt protein.
Men det kan man ju kompensera för genom att ät mer proteiner.

Är det så stor skillnad om man tar en shake på 30 gram protein ca? Om man alltså äter bra i övrigt.
Citera
2025-11-14, 20:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Blir inte konsistensen ganska grynig om man tar vetegluten istället för proteinpulver?

Jo, det är inte så jättegott direkt, smakar ungefär som mjöl blandat med vatten men det går ner.
Citera
2025-11-14, 20:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Varför äta tillskott om du äter riktig mat?

Äter riktig mat 3 ggr per dag med bra protein, behövs inte en extra boost under eftermiddagen?
Citera
2025-11-14, 20:41
Medlem
tnems avatar
Citat:
Är det så stor skillnad om man tar en shake på 30 gram protein ca? Om man alltså äter bra i övrigt.

Vet inte exakt för vete men för vegetariska ligger det mellan 50% och 80%.
Så 40-60g motsvarar alltså 30g animaliskt protein.

Så din ”prisvinst” försvinner nog där.
Senast redigerad av tnem 2025-11-14 kl. 20:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in