Citat:
Ursprungligen postat av
Sladdaren
Jag har alltid guldkedja på mig och armbandsur
Känner mig naken utan det
Varför ska inte män kunna ha utsmyckningar
Ringar undviker jag, det är inte bra för blodcirkulationen i fingrarna
Ring i örat ser jag ingen vits med heller, känns feminint dessutom
Jag funderar mer på varför inte muslimer etc mena länder inte har tatueringar
eller nån enstaka liten ?
Alla dessa förbud bottnar i en strävan att hålla sig i linje med det som uppmanas av Allah (swt) och Profeten Muhammad (frid vare med honom). Till exempel var märkning av huden, piercings och vissa frisyrer vanliga bland vissa icke-muslimska folk som tillbad andra gudar och följde en annan moral. Det som man insåg var att dessa saker även bär på en kultur av hur man lever i övrigt. Ett bra exempel på detta är uttåget ur Egypten, där folket tog med sig skyddsamuletter och statyetter och senare tillbad en guldkalv. De bar alltså med sig sitt gamla liv ut ur Egypten och var fortfarande fångna i sina hjärtan.
En annan grundläggande princip inom islam är att man inte ska förändra det Allah (swt) har skapat, såsom sitt utseende.
Det står dock uttryckligen i haditherna att Profeten Muhammad (frid vare med honom) förbannade dem som tatuerade sig och dem som tatuerade andra. Temporär kroppskonst, som till exempel henna, är däremot tillåten så länge motiven är i linje med det som är halal.
I fallet med guld som TS efterfrågar så finns det en specifik betydelse i sammanhanget:
Profeten sade:
حُرِّمَ لُبْسُ الْحَرِيرِ وَالذَّهَبِ عَلَى ذُكُورِ أُمَّتِي، وَأُحِلَّ لِإِنَاثِهِمْ.
"Guld och siden har gjorts förbjudet för männen i min ummah och tillåtet för dess kvinnor."
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ﷺ نَهَى عَنْ خَاتَمِ الذَّهَبِ، فَلَبِسَ رَجُلٌ خَاتَمًا مِنْ ذَهَبٍ، فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ ﷺ: يَعْمِدُ أَحَدُكُمْ إِلَى جَمْرَةٍ مِنْ نَارٍ فَيَجْعَلُهَا فِي يَدِهِ؟
“Avsiktligt tar en av er en glödande kolbit från elden och sätter den i sin hand?”
Detta nämns i haditerna 3649, 5148 och 1720 (Sunan Ibn Majah, Sunan Al-Nasai, Jami Al-Tirmidhi) och alla stycken är med i bok Kitab al-Libas. Guld i smyckesform är associerat som något feminint och skall därför inte bäras av män. Vissa hävdar att det även inkluderar färgen, andra hävdar att det bara är materialet.
Muslimer är som alla andra och resonerar olika i frågan. Vissa är sekulära (vanligt i Turkiet som TS nämner) andra har egna kulturella seder (Tjetjenska män väljer många gånger guldtänder som tandprotes).
Detta är bara den informationen jag känner till om frågan så må Allah (swt) vägleda oss alla, Allahu A‘lam.