Citat:
Ursprungligen postat av
Omduvaemin
Jaha så dom lyckades spara 12 000 per månad ? i dagens samhälle har jag svårt hur man får ihop det, även om man har en hög inkomst.
Vem vill bo i flera år i slummen och tjäna hög lön?
På 1970–1990-talet kostade ett hus ofta bara 2–3 gånger en årslön.
Idag kan samma typ av bostad kosta 6–10 gånger en årslön.
År Ränta Lån Räntekostnad/år
1980 12 % 200 000 kr 24 000 kr
2025 4 % 3 500 000 kr 140 000 kr
Lönen glömmer du, 1980 tjänade en kommun anställd 5-6 tusen i månaden, 2024 så är lönen för samma grupp 36 tusen i månaden.
Ska man jämföra så gick 4 månadslöner 1980 för betala räntan, 6000x4=24000
Tittar man på 2024 36000x4= 144000 kr
Resultat i förhållande till lön så måste man avsätta lön i typ exakt samma antal månader för klara räntan såväl 1980 som 2024.
Sen stämmer inte det att 70-80 talet så kosta ett hus 2-3 ggr ens årslön, första huset jag köpte för länge sedan var byggt 1969 och kostade typ 180 tusen nytt enl dokumentation, på den tiden drog en arbetare in knappa 3000 i månaden. Vilket innebär 5-6 årslöner för ett hus. Ser man till vad samma/liknande hus skulle kosta på den orten idag så överensstämmer det ganska bra med lönen idag, 5-6 årslöner. Men då pratar vi inte om centrala Stockholm.
Så visst, det har blivit dyrare, men fundera om det var så bra att räntan var - ett tag och bolånen kosta lite över 1%, vad gjorde det med priserna? Jo de steg så klart, kommer de backa? Nja vart väl tjurigt sälja när räntan steg men nu har den sjunkit igen och nya regler på g nästa år för göra det lättare låna så priserna nog kvar eller ska man säga, kanske dax att passa på köpa nästa år?
Varför, jo räntan ok, pris högt kan man tycka men om 5-10 år i framtiden kommer priset se som högt då? Jag tror att om 10 år kommer man se tillbaka och tänk att fan vilken tur vi köpte huset 2026 innan priset stack iväg som det gjorde.
Baserar mitt antagande på låg ränta, stimulans till hushåll, nya regler för låna nästa år. Sen troligen vänder det snart och blir bättre tider, fred i Ukraina inom nått år, optimism på marknaden. Löner som stiger snabbare än beräknat dvs ta igen dyrare mat mm. Byggandet av bostäder konstant eller minskar och man bygger mer försvar/infrastruktur. Vi blir fler i Sverige, vare sig vi vill eller inte. Utbud bostäder kommer fortfarande vara lågt/negativt.
Ja med det sagt, löp och köp eller sitt kvar i hyresrätten och tjura.