2025-11-13, 01:33
Medlem
allt.o.ingets avatar
Det här är ingen religionsfråga därför lägger jag tråden här.

I slutet av filipperbrevet 4 skriver Paulus ”Alla de heliga hälsar er, särskilt de som arbetar vid kejsarens hov.”

Då blir jag lite fundersam. Brevet sägs vara skrivet år 61, alltså under kejsar Neros regeringstid. Fanns det verkligen kristna som arbetade i kejsar Neros hov? Ställer mig djupt skeptisk till det. Det låter snarare som ett stycke man skulle kunna förvänta sig från det bysantinska riket, alltså på 300-talet och framåt.

Är texten förvanskad så att det lagts till en extra passage av en sentida kristen skrivare? Eller var det verkligen så att kristna arbetade i kejsar Neros hov?
Citera
2025-11-13, 01:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget

I slutet av filipperbrevet 4 skriver Paulus ”Alla de heliga hälsar er, särskilt de som arbetar vid kejsarens hov.”

Då blir jag lite fundersam. Brevet sägs vara skrivet år 61, alltså under kejsar Neros regeringstid. Fanns det verkligen kristna som arbetade i kejsar Neros hov? Ställer mig djupt skeptisk till det. Det låter snarare som ett stycke man skulle kunna förvänta sig från det bysantinska riket, alltså på 300-talet och framåt.

Är texten förvanskad så att det lagts till en extra passage av en sentida kristen skrivare? Eller var det verkligen så att kristna arbetade i kejsar Neros hov?

Ingen vågade ju vara öppet kristen på Paulus' tid ännu - det kunde sluta på otrevliga martyrsätt (om man inte VILLE dö martyrdöden såklart) - så visst kan det ha funnits tjänstemän, tjänare eller slavar vid Neros hov, som smet ut på gudstjänster i katakomberna. Jag kan tänka mig att de även kan ha fungerat som spioner för den kristna församlingen; den värdsliga makten måste ju också hållas reda på hur helig man än var.
Senast redigerad av Merwinna 2025-11-13 kl. 01:51.
Citera
2025-11-13, 02:12
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Kan vara ursprunglig, men du vet någon arbetade, betyder inte att många arbetade, och självklart ändrade man i texter.

Hela boken är förstås trams. Men det var vad man trodde på då.
Citera
2025-11-13, 03:30
Medlem
Ördögs avatar
Inget ämne som jag vågar uttala mig om, men lyckligtvis finns ett antal utläggningar på nätet.

https://www.reddit.com/r/AcademicBiblical/comments/uq1t4p/st_paul_and_the_emperors_household/
https://hermeneutics.stackexchange.com/questions/107197/what-does-paul-s-mention-of-they-that-are-of-caesar-s-household-in-philippians
https://www.bibleref.com/Philippians/4/Philippians-4-22.html
Citera
2025-11-13, 08:19
Medlem
grungewhores avatar
Man bör förstå Filipperbrevet allegoriskt. Jesus stred och vann, det är alltså han som är Kejsaren, inte Nero eller någon romersk kejsare. Hans hov är i himlen.
Citera
2025-11-13, 10:58
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:

Eftersom kristendomen formaliserades först under Kejsar Konstantin tre hundra år senare så kan man ifrågasätta om det ens fanns riktiga kristna på Neros tid.
Citera
2025-11-13, 11:51
Medlem
kyrkstockens avatar
Eftersom Nero levde mellan 37 - 68 och kristna hade enormt dåligt rykte i många år till (bl.a. för vägran att bada i de allmänna badhusen).

Petrus satt i fängelse fortfarande i Jerusalem någon gång mellan 42 och 44. Dog någon gång mellan 64-68 i Rom.

Borde rimligtvis innebära att det fanns få kristna i Rom under Nero's levnad.

Sedan var de förföljda och martyrer under många år och antagligen inte populära vid hovet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Peter

Ytterligare ett ämne som visar hur svårt många har att koppla ihop inlärd kunskap. Varje kunskap ligger för sig själv på en egen hylla.
Citera
2025-11-13, 13:59
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Eftersom kristendomen formaliserades först under Kejsar Konstantin tre hundra år senare så kan man ifrågasätta om det ens fanns riktiga kristna på Neros tid.

De tidiga kristna bestod av olika judiska Jesus-sekter. Det var en variant på judendomen. Men de tycks ha haft en viss gemenskap med varandra och de tycks ha ägnat sig i hög grad åt välgörenhet. Sekterna växte för de tillät icke-judar att vara med. Det konstigaste med Jesus-sekterna var att de poängterade att fattiga och utstötta skulle behandlas med samma respekt som andra. Det var den revolutionerande tanken med kristendomen. Något som kommit att definiera hela västvärlden. (Sen att det knappast alltid följdes i praktiken är en annan sak. Att vi ens tycker illa om om att fattiga och utstötta behandlas illa är pga kristendomen...)

Men som likriktad religion har du rätt i att kristendomen inte kan sägas ha existerat före den formaliserades av bl a Konstantin och blev den romerska statsreligionen.
Citera
2025-11-13, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ingen vågade ju vara öppet kristen på Paulus' tid ännu - det kunde sluta på otrevliga martyrsätt (om man inte VILLE dö martyrdöden såklart) - så visst kan det ha funnits tjänstemän, tjänare eller slavar vid Neros hov, som smet ut på gudstjänster i katakomberna. Jag kan tänka mig att de även kan ha fungerat som spioner för den kristna församlingen; den värdsliga makten måste ju också hållas reda på hur helig man än var.
Det tror jag också. Det var förvånansvärt hur snabbt de kristna, först succesivt accepterades och sedan övertog Romarriket.
Citera
2025-11-20, 23:00
Medlem
daligts avatar
Citat:

Efter hundratalet f.Kr. är romarna som det heter och Vatikanen separata så de kristna håll till vid guden och de andra vid gladiatorringen dit man kastade in satanister att slåss med varandra.
Citera
2025-11-20, 23:06
Medlem
Kundalinis avatar
Moderna historiker har väl avfärdat att de tidiga kristna (1a århundradet) (tom under Nero, med undantag för att de blev syndabockar efter den stora eldsvådan) utsattes för systematiska förföljelser i / av Rom?
Citera
2025-11-21, 08:12
Medlem
Fraggelrocks avatar
Eventuellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in