2025-11-12, 17:33
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3055
Nej det är normalt och jag är en vanlig knegarsvenne.
Det är normalt att dricka i mer eller mindre , en flaska vin varje dag?

Du är inte i A-laget, än .. men du är alkoholist då.
Citera
2025-11-12, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Det är normalt att dricka i mer eller mindre , en flaska vin varje dag?

Du är inte i A-laget, än .. men du är alkoholist då.

Jag må ha ett alkoholberoende men jag är inte alkoholist.
Citera
2025-11-12, 17:45
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Att vara beroende av alkohol är definitionen av att vara alkoholist. När man inte kan låta bli.

Du är välkommen att se det hur du vill men det är sanningen, tyvärr.
Citera
2025-11-12, 18:24
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larstreiber
Dricker ca 3 glas vin på kvällen för att varva ner och kunna sova mina närstående anser att jag har problem men jag tycker inte det är så farligt Dricker inte på dagarna och sköter det jag ska så vi har delade åsikter kring detta vad tycker ni flashbackare?

Svar JA.
Citera
2025-11-12, 18:55
Medlem
Humeruss avatar
Skulle säga att det inte är speciellt problematiskt egentligen.
Men sen kan det vara problematiskt om ens partner tycker det är problematiskt.

Hur viktiga är dina 3glas vin/dag för dig?

Om jag sa att du ska hålla en paus i 6månader helt utan alkohol, skulle du inte bry dig eller bry dig mycket?

Hur ofta tänker du på alkohol och hur mycket längtar du efter de där glasen på kvällen?
Citera
2025-11-12, 18:56
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Stämmer, jag påverkas extremt lite humörsmässigt. Kan dricka 4 öl om dagen, på kvällen till en film, mat å skruva lite på huset. Sover alltid 8h minst och grymt utvilad.

Tog värden hos läkaren för ett tag sedan. Noll problem, lite högt blodtryck bara.
Högt blodtryck ökar risk för hjärtattack och stroke, inte något du bör ta lätt på. Säkert för att du dricker och äter kanske även mest mackor och pommes?
Citera
2025-11-12, 19:01
Avslutad
Citat:
Dricker ca 3 glas vin på kvällen för att varva ner och kunna sova mina närstående anser att jag har problem men jag tycker inte det är så farligt Dricker inte på dagarna och sköter det jag ska så vi har delade åsikter kring detta vad tycker ni flashbackare?

Du har kanske inga problem just nu men det kan bli. Försök trappa ner till varannan kväll, eller blir det problem då?
Citera
2025-11-12, 19:11
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Förnekandet är ofta en fas som inträder innan man till slut erkänner (ofta endast för sig själv) att du har alkoholproblem så du är på rätt väg.

Förnekandet kan dock pågå i många år, vissa kommer aldrig ut ur det och dör i sin sjukdom.
Citera
2025-11-12, 19:17
Medlem
Citat:
Hej!

Prova att inte dricka i en vecka, och så hur du mår.
Mår du skit, så skulle jag säga att du har ett problem.

Lycka till 👍
Citera
2025-11-12, 19:28
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Att vara beroende av alkohol är definitionen av att vara alkoholist. När man inte kan låta bli.

Du är välkommen att se det hur du vill men det är sanningen, tyvärr.

Det är en stor skillnad på en riktig alkoholist och någon som dricker lite mer än genomsnittet. I Sverige är du alkoholist om du dricker mer än två öl en Fredag kväll.
Citera
2025-11-12, 19:36
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Högt blodtryck ökar risk för hjärtattack och stroke, inte något du bör ta lätt på. Säkert för att du dricker och äter kanske även mest mackor och pommes?

Har blodtrycksmedicin, faktiskt alltid haft högt och alla män i släkten också. Äter väldigt bra mat, lagar oftast allt från grunden då mat är ett stort intresse. Allt från sallader, indiskt, asiatiskt och inte så mycket svenskt med fet grädde. Blodfetter såg mycket bra ut.

Jag kan avstå öl i flera veckor om jag vill, men jag vill inte. Jag gillar småsuset, det hållet skallen på plats. Kanske svårt för alla att förstå
Citera
2025-11-12, 19:38
Medlem
Testa att inte dricka under vardagarna. Då får du svart på vitt om du har problem eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in