2025-11-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av design
Nej, frågan var ifall du skulle vara för eller emot den ändring jag presenterade för dig.

Förtydligande: alla med svenskt personnummer som fyller 18 blir uppmärksammade hos Skatteverket, och får då en upplysning om att de har x antal dagar på sig att söka uppehållstillstånd. Det kommer leda till att alla som annars flyger under radarn och inte uppfyller kraven blir utvisade, medan de som lyckas uppfylla kraven får stanna. Skulle du vara för eller emot en sådan byråkrati?

Det är inte Skatteverket som pröver uppehållstillstånd för tredjelandsmedborgare, det är Migrationsverket.

Skatteverket prövar dock uppehållsrätt för EU medborgare.

Sedemera är det alla och envars ansvar att hålla koll på vilka lagar och regler som gäller.

Eller borde Skatteverket även informera alla som fyller 18 om att om de underlåter att lämna in en flyttanmälan senast 7 dagar efter flytt begår ett folkbokföringsbrott?
Citera
2025-11-12, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Håller med.

Sen klart konstigt han inte har koll på att han inte har rätt att vars i landet. Har han alltså inget pass, id, bakkonto eller bankid och bara lever livet som tränare. Han blir betalad i cash och får folkets allmosor när så saknas.

Svenskt pass kan han inte ha om han inte är svensk medborgare. Däremot kan han ha ID kort, bankkonto, BankID och så vidare så länge han är folkbokförd.

Med dagens lagstiftning får inte Skatteverket avregistrera en person utan UT om de inte kan göra det antagligt att personen huvudsakligen vistats utanför Sverige i minst ett år.
Citera
2025-11-12, 22:15
Medlem
Citat:
Håller med.

Sen klart konstigt han inte har koll på att han inte har rätt att vars i landet. Har han alltså inget pass, id, bakkonto eller bankid och bara lever livet som tränare. Han blir betalad i cash och får folkets allmosor när så saknas.
Självklart har han säkert haft ID, bankkonto mm men inte pass, det är väl inget tvång att ha ha pass i Sverige? Eller är det så och när hände det? Pass har man väl för att åka utomlands?
Citera
2025-11-12, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Tänker att han kanske antog att han hade PUT i och med att han hade personnummer och gick i gymnasiet. Tror många kopplar samman just personnummer till rätten att vistas.
Vad jag undrar är hur han har bott, för har han varit folkbokförd så borde väl Migrationsverket/Skatteverket lätt kunnat upptäcka honom? Eller samkörds inte registerna alls? Undrar även över utbetalningar av studiebidrag efter han fyllt 18 år, skedde dessa?

Nej register samkörs över huvud taget inte. Skatteverket kan om de har skälig anledning begära ut uppgift om en persons status gällande upphållstillstånd (UT). När de begär sådan uppgift måste de också hänvisa till sekretessbrytande paragraf i OSL.

Om det framkommer att personen saknar UT måste Skatteverket påvisa att det är antagligt att personen har haft sin huvudsakliga dygnsvila utanför Sverige i ett år för att kunna avregistrera personen som utvandrad från Sverige.
Citera
2025-11-12, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Självklart har han säkert haft ID, bankkonto mm men inte pass, det är väl inget tvång att ha ha pass i Sverige? Eller är det så och när hände det? Pass har man väl för att åka utomlands?

Kan man ha bankkonto och id när man inte har rätt att vistas i landet? Pass ja det har du rätt i är ju inte behövligt med id är det. Det verkar tramsigt att tro sig ha rätt att befinna sig i landet, nästintill efterblivet efter så många år.
Citera
2025-11-12, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Svenskt pass kan han inte ha om han inte är svensk medborgare. Däremot kan han ha ID kort, bankkonto, BankID och så vidare så länge han är folkbokförd.

Med dagens lagstiftning får inte Skatteverket avregistrera en person utan UT om de inte kan göra det antagligt att personen huvudsakligen vistats utanför Sverige i minst ett år.

Sjukt. Klart man ska avregistreras.
Citera
2025-11-12, 22:33
Medlem
Citat:
Kan man ha bankkonto och id när man inte har rätt att vistas i landet? Pass ja det har du rätt i är ju inte behövligt med id är det. Det verkar tramsigt att tro sig ha rätt att befinna sig i landet, nästintill efterblivet efter så många år.
Jag tror inte han som tolvåring fattade att han saknade uppehållstillstånd, men när han fick veta tio år senare sökte han själv upp migrationsverket. Trist, men regler är regler.
Citera
2025-11-12, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Jag tror inte han som tolvåring fattade att han saknade uppehållstillstånd, men när han fick veta tio år senare sökte han själv upp migrationsverket. Trist, men regler är regler.

Varför sõkte han upp dem?
Citera
2025-11-12, 22:44
Avstängd
StorFetAnkas avatar
Citat:
Behöver inte ens bero på något paralellsamhälle. Ett utvisningsbeslut har ingen effekt över huvud taget med dagens lagstiftning. En utvisad person får inte avregistreras som utvandrad från Sverige i folkbokföringen om inte Skatteverket kan påvisa att det är antagligt att personen i fråga haft sin huvudsakliga dygnsvila utanför Sverige i minst ett år.

Och så länge som du kvarstår som folkbokförd i Sverige påverkas inte individen över huvud taget inte av utvisningsbeslutet.
Så kan det vara, men parallellsamhället är det system som gör det möjligt för illegaler, folk utan pass å utan historik, PUT å TUT å andra tomtar å troll att existera i samhället, samt ta del av förmåner som normalt sett endast ska vara tillgängliga för medborgare. Med utvisningar tänker du kanske på såna som fått medborgarskap på felaktiga grunder, vilket även det är ett stort problem som måste åtgärdas med återkallade medborgarskap.
Citera
2025-11-12, 23:25
Medlem
Citat:
Sjukt. Klart man ska avregistreras.

Jo, men det krävs ju att regeringen ändrar lagstiftningen.
Citera
2025-11-12, 23:25
Medlem
Citat:
Det är inte Skatteverket som pröver uppehållstillstånd för tredjelandsmedborgare, det är Migrationsverket.

Skatteverket prövar dock uppehållsrätt för EU medborgare.

Sedemera är det alla och envars ansvar att hålla koll på vilka lagar och regler som gäller.

Eller borde Skatteverket även informera alla som fyller 18 om att om de underlåter att lämna in en flyttanmälan senast 7 dagar efter flytt begår ett folkbokföringsbrott?

Nej, det tycker jag inte att Skatteverket borde. Däremot borde Migrationsverket (tack för rättelsen) hålla koll på alla som fått vistas i Sverige som barn, och sen fyller 18, och därefter ge dem en chans att stanna och bli nyttiga samhällsmedborgare genom att informera dem.

Jag tycker att vi ska visa hänsyn till att det kan bli fel (Sveriges byråkrati är nog långt ifrån hans familjs kulturella vanor) men samtidigt ställa krav - det är så vi assimilerar människor till det svenska samhället, tror jag.

Det är helt skevt i mina ögon att han ska behöva lida för att hans farsa var en idiot, medan vi låter en dömd våldtäktsman stanna på grund av att lagen om utvisning inte går igenom för att en domare ansåg att våldtäkten inte pågick nog länge, eller inte utvisar gängkriminella som blivit dömda för grova våldsbrott. Det är så vi skapar rådande kaos i samhället.
Citera
2025-11-12, 23:30
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Så, tid kan vi stryka som argument.

Eh, nä. Mitt argument var ju att i just detta fallet så är det tid som är argumentet till att han ska få stanna.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Men är det enbart kriminalitet som gör att människor inte har rätten att vara här? Det är alltså fritt fram för alla att flytta till Sverige, illegalt, så länge de inte begår några brott?

Nej det är det inte. Nu var det ett barn som blev medtaget till Sverige och sen har han vuxit upp i Sverige. Nu har han levt väldigt länge i Sverige.

Som jag sa så i detta fallet så är det tiden som är mitt argument. Man kan se det lite som att jag anser att Sverige får stå sitt kast som inte löste detta på annat sätt tidigare.

Samtidigt så verkar han ju vara en vinst för samhället så även det borde i detta fallet med allt beaktat vara en faktor som gör att vi borde se till att skicka någon med tårta till honom och skriva honom som svensk medborgare omedelbart innan han hittar någon annanstans att dra iväg till så vi förlorar honom.

Men hade hans pappa flyttat hit illegalt? Det verkar mer vara som att det har begåtts något simpelt administrativt fel när det gäller barnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in