Citat:
Ursprungligen postat av
Humbug69
Det är inte Skatteverket som pröver uppehållstillstånd för tredjelandsmedborgare, det är Migrationsverket.
Skatteverket prövar dock uppehållsrätt för EU medborgare.
Sedemera är det alla och envars ansvar att hålla koll på vilka lagar och regler som gäller.
Eller borde Skatteverket även informera alla som fyller 18 om att om de underlåter att lämna in en flyttanmälan senast 7 dagar efter flytt begår ett folkbokföringsbrott?
Nej, det tycker jag inte att Skatteverket borde. Däremot borde Migrationsverket (tack för rättelsen) hålla koll på alla som fått vistas i Sverige som barn, och sen fyller 18, och därefter ge dem en chans att stanna och bli nyttiga samhällsmedborgare genom att informera dem.
Jag tycker att vi ska visa hänsyn till att det kan bli fel (Sveriges byråkrati är nog långt ifrån hans familjs kulturella vanor) men samtidigt ställa krav - det är så vi assimilerar människor till det svenska samhället, tror jag.
Det är helt skevt i mina ögon att han ska behöva lida för att hans farsa var en idiot, medan vi låter en dömd våldtäktsman stanna på grund av att lagen om utvisning inte går igenom för att en domare ansåg att våldtäkten inte pågick nog länge, eller inte utvisar gängkriminella som blivit dömda för grova våldsbrott. Det är så vi skapar rådande kaos i samhället.