2025-11-12, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Jag anser att alla lagar som skyddar kriminella är av ondo. Vad är det du inte förstår?

Jag förstår inte vad du tycker om mitt förslag. För eller emot?
Citera
2025-11-12, 20:09
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillenfille
Han verkar ha skött sig exemplariskt under sin vistelse i Sverige, gått klart grundskolan samt fått en gymnasieexamen, men verkar inte ha förstått att han själv skulle haft koll på sin status fr.o.m. 18-årsdagen. Han har varit papperslös sedan han har varit 12 år gammal, men hans far informerade honom aldrig om det. Aftonbladet ska ha försökt nå Erics pappa, dock utan framgång. Erics advokat menar att han ej har fått en rättvis bedömning.

I artikeln nedan intervjuas även några av de 12-åriga spelarna som han coachar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0VwVVB/fryshusets-basketcoach-eric-ska-utvisas-till-uganda

Borde han få stanna eller borde han åka till Uganda?

Uganda. För övrigt en otroligt blödig artikel.
Citera
2025-11-12, 20:19
Medlem
fittanstickerframs avatar
Han kommer bli en jättebra tillgång i Uganda med sin svenska utbildning och sina erfarenheter.

Eller så kan han ta sina ihopsamlade pengar och komma tillbaka på ett sätt som inte är olagligt? Bara en tanke. Sjukt, jag vet…
Citera
2025-11-12, 20:24
Medlem
Vitiss avatar
Handel och vandel, skötsamhet och egen försörjning.
Acceptans / respekt för svenska lagar, traditioner och värderingar - varsågod och stanna.
Om inte - stick.
Citera
2025-11-12, 20:25
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av design
Jag förstår inte vad du tycker om mitt förslag. För eller emot?
Jag förstår att du inte förstår. Det har framgått sedan länge
Citera
2025-11-12, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImaTroll
Lite konstigt att en kille på 22 aldrig sökt ett pass. Vilket land tror han att han är medborgare i? Om han visste att han endast var ugandier borde han absolut ha vetat att man måste ha PUT. Han är väldigt ovanlig, som utlänning betraktad, att han inte snabbt som fasen skaffat svenskt medborgarskap. Det gör ju alla icke-vita.

Jag tror personligen att han vetat att han var papperslös men spelar ovetande nu efter att ha hållit sig kvar så här länge, och tänkt: är jag bara i Sverige tillräckligt länge så får jag nog stanna.

Tänker att han kanske antog att han hade PUT i och med att han hade personnummer och gick i gymnasiet. Tror många kopplar samman just personnummer till rätten att vistas.
Vad jag undrar är hur han har bott, för har han varit folkbokförd så borde väl Migrationsverket/Skatteverket lätt kunnat upptäcka honom? Eller samkörds inte registerna alls? Undrar även över utbetalningar av studiebidrag efter han fyllt 18 år, skedde dessa?
Citera
2025-11-12, 20:58
Medlem
Förr i tiden hade jag tyckt att han borde få stanna. Han verkar trevlig och det hela är ju en väldigt tråkig historia.

Men i det skick Sverige är idag så har vi tyvärr inte råd att vara snälla längre.

Politikerna har kört landet helt i botten. 2015 gav de det gamla Sverige dödsstöten. Och om det alls skall finnas ett land att leva i om 10 eller 20 år så är snällhet tyvärr en lyx vi inte har råd med längre.

Det är resultatet av det Reinfeldt, Löfvén med flera gjorde.
Citera
2025-11-12, 21:16
Medlem
Befinner man sig illegalt i Sverige begår man ett brott och skall således utvisas då illegala, kriminella invandrare inte har här att göra! Han klarar sig bra i Uganda. Lite mer fattigt och anigen farligare också. Men inget aktivt krig. Han klarar sig
Citera
2025-11-12, 21:40
Medlem
Killen borde få stanna. Han har etablerat sig här och inte haft anledning som barn att anta han inte skulle vara i Sverige på goda rättsliga grunder. Det är vuxna som brustit och han saknar dessutom anknytning till Uganda.
Citera
2025-11-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Parallellsamhället som skapades av Reinfeldts allians tillsammans med det rödgröna blocket har möjliggjort både illegaler och grovt kriminella att fortsätta leva och verka i vårt land som annars är ett nästintill kontantlöst massövervakningssamhälle. Det är inte inkompetens, det är ett medvetet designval och korruption på hög nivå.

Behöver inte ens bero på något paralellsamhälle. Ett utvisningsbeslut har ingen effekt över huvud taget med dagens lagstiftning. En utvisad person får inte avregistreras som utvandrad från Sverige i folkbokföringen om inte Skatteverket kan påvisa att det är antagligt att personen i fråga haft sin huvudsakliga dygnsvila utanför Sverige i minst ett år.

Och så länge som du kvarstår som folkbokförd i Sverige påverkas inte individen över huvud taget inte av utvisningsbeslutet.
Citera
2025-11-12, 21:59
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Givetvis finns det andra orsaker som kan avgöra om någon ska få stanna eller inte. Så om man tar den info vi har om killen så vet vi att han lever ett skötsamt liv. Klarat skolan bra och har nu ett jobb.

Lägg till att han varit i Sverige väldigt länge (vuxit upp i Sverige) så har vi en person som jag anser att vi inte borde kunna utvisa.

Men visst hittar du att han pissat någon svensk liten grabb i truten under ett förnedringsrån eller har våldtagit någon svensk liten flicka så är jag 100% för att han ska ut med huvudet före.

Så, tid kan vi stryka som argument.

Men är det enbart kriminalitet som gör att människor inte har rätten att vara här? Det är alltså fritt fram för alla att flytta till Sverige, illegalt, så länge de inte begår några brott?
Citera
2025-11-12, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Stanna så klart.
Han har klarat skolan, arbetar och är etablerad.

Sverige måste utvisa brottslingar,

gärna med familjerna,

iranier som är med i djävulssekten
och äldre dito som är agenter för Iran.
Från Syrien. Ryssland. M.fl. länder.

Inte etablerade,
goda människor.

Håller med.

Sen klart konstigt han inte har koll på att han inte har rätt att vars i landet. Har han alltså inget pass, id, bakkonto eller bankid och bara lever livet som tränare. Han blir betalad i cash och får folkets allmosor när så saknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in