2025-11-12, 19:30
Avstängd
Kan någon förklara - illegal är illegal men man har rätt att vara illegal så länge
man är under 18 år - hur kan det vara möligt

Blir man ZiggeROM först när man fyller 18 år?
Citera
2025-11-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Upplyst? Är man 18 så är man vuxen och det ligger då i varje individs eget intresse att själv ta reda på vilka lagar och regler som gäller. Gör man inte det så får man också ta konsekvensen av det.
Enkelt, självklart och sunt förnuft.

Ifall denna lagändring skulle innebära att fler som vistas i landet skulle bli utvisade genom att införa en kontroll för samtliga som fyller 18 med svenskt personnummer, skulle du fortfarande vara emot en sån ändring?
Citera
2025-11-12, 19:46
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Han har varit här för länge för att man ska kunna utvisa honom är min åsikt.

Är tid det som avgör? Fadimes pappa hade bott i Sverige i 20 år och kunde inte svenska. Det finns alltid andra avgörande orsaker, som inte är beroende av tid.
Citera
2025-11-12, 19:49
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av design
Ifall denna lagändring skulle innebära att fler som vistas i landet skulle bli utvisade genom att införa en kontroll för samtliga som fyller 18 med svenskt personnummer, skulle du fortfarande vara emot en sån ändring?
Jag anser att lagen är lika för alla. Gör inte du det?
Citera
2025-11-12, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillenfille
Han verkar ha skött sig exemplariskt under sin vistelse i Sverige, gått klart grundskolan samt fått en gymnasieexamen, men verkar inte ha förstått att han själv skulle haft koll på sin status fr.o.m. 18-årsdagen. Han har varit papperslös sedan han har varit 12 år gammal, men hans far informerade honom aldrig om det. Aftonbladet ska ha försökt nå Erics pappa, dock utan framgång. Erics advokat menar att han ej har fått en rättvis bedömning.

I artikeln nedan intervjuas även några av de 12-åriga spelarna som han coachar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0VwVVB/fryshusets-basketcoach-eric-ska-utvisas-till-uganda

Borde han få stanna eller borde han åka till Uganda?
nej , åter till uganda tack, fattar inte vad han gör här i kallaste norden , vi har nog av somalier och ugandam eritra negrer så det räcker o blir över.
Senast redigerad av chunky000 2025-11-12 kl. 19:58.
Citera
2025-11-12, 19:51
Medlem
Citat:
Jag anser att lagen är lika för alla. Gör inte du det?

Det har jag redan skrivit att jag håller med dig om, men jag ställde en fråga gällande ändring av lagstiftningen, och målade upp ett möjligt scenario som skulle innebära att fler blir utvisade. Försök att svara på frågan istället.
Citera
2025-11-12, 19:54
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Det har jag redan skrivit att jag håller med dig om, men jag ställde en fråga gällande ändring av lagstiftningen, och målade upp ett möjligt scenario som skulle innebära att fler blir utvisade. Försök att svara på frågan istället.
Ändras lagstiftningen så utgår jag från att den gäller alla. Så jag har redan svarat på frågan
Citera
2025-11-12, 19:59
Medlem
ImaTrolls avatar
Lite konstigt att en kille på 22 aldrig sökt ett pass. Vilket land tror han att han är medborgare i? Om han visste att han endast var ugandier borde han absolut ha vetat att man måste ha PUT. Han är väldigt ovanlig, som utlänning betraktad, att han inte snabbt som fasen skaffat svenskt medborgarskap. Det gör ju alla icke-vita.

Jag tror personligen att han vetat att han var papperslös men spelar ovetande nu efter att ha hållit sig kvar så här länge, och tänkt: är jag bara i Sverige tillräckligt länge så får jag nog stanna.
Citera
2025-11-12, 20:00
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jdags
Isåfall är vi helt kokta överlag om det ska vara reglerna.

Varför skulle vi vara det?
Citera
2025-11-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ändras lagstiftningen så utgår jag från att den gäller alla. Så jag har redan svarat på frågan

Nej, frågan var ifall du skulle vara för eller emot den ändring jag presenterade för dig.

Förtydligande: alla med svenskt personnummer som fyller 18 blir uppmärksammade hos Skatteverket, och får då en upplysning om att de har x antal dagar på sig att söka uppehållstillstånd. Det kommer leda till att alla som annars flyger under radarn och inte uppfyller kraven blir utvisade, medan de som lyckas uppfylla kraven får stanna. Skulle du vara för eller emot en sådan byråkrati?
Citera
2025-11-12, 20:04
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Är tid det som avgör? Fadimes pappa hade bott i Sverige i 20 år och kunde inte svenska. Det finns alltid andra avgörande orsaker, som inte är beroende av tid.

Givetvis finns det andra orsaker som kan avgöra om någon ska få stanna eller inte. Så om man tar den info vi har om killen så vet vi att han lever ett skötsamt liv. Klarat skolan bra och har nu ett jobb.

Lägg till att han varit i Sverige väldigt länge (vuxit upp i Sverige) så har vi en person som jag anser att vi inte borde kunna utvisa.

Men visst hittar du att han pissat någon svensk liten grabb i truten under ett förnedringsrån eller har våldtagit någon svensk liten flicka så är jag 100% för att han ska ut med huvudet före.
Citera
2025-11-12, 20:05
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Nej, frågan var ifall du skulle vara för eller emot den ändring jag presenterade för dig.

Förtydligande: alla med svenskt personnummer som fyller 18 blir uppmärksammade hos Skatteverket, och får då en upplysning om att de har x antal dagar på sig att söka uppehållstillstånd. Det kommer leda till att alla som annars flyger under radarn och inte uppfyller kraven blir utvisade, medan de som lyckas uppfylla kraven får stanna. Skulle du vara för eller emot en sådan byråkrati?
Jag anser att alla lagar som skyddar kriminella är av ondo. Vad är det du inte förstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in