Citat:
Ursprungligen postat av
Larstreiber
Dricker ca 3 glas vin på kvällen för att varva ner och kunna sova mina närstående anser att jag har problem men jag tycker inte det är så farligt Dricker inte på dagarna och sköter det jag ska så vi har delade åsikter kring detta vad tycker ni flashbackare?
Jag skulle nog definitivt klassa det där som att du självmedicinerar med alkohol, vilket i längden är problematiskt. Att ta några glas vin varje kväll för att kunna varva ner eller sova handlar inte längre om njutning, utan om att använda alkohol som ett verktyg för att hantera något kroppen eller psyket borde kunna klara utan.
Problemet är att alkoholen snabbt blir en genväg som kroppen vänjer sig vid. Effekten avtar med tiden, vilket ofta leder till att man behöver mer för att uppnå samma lugn eller sömnkänsla. Samtidigt försämras sömnkvaliteten – man somnar lättare, men sömnen blir ytligare och återhämtningen sämre. Det kan skapa en ond cirkel där man är tröttare, mer stressad och därför ännu mer benägen att fortsätta dricka på kvällen.
Det finns betydligt bättre sätt att hantera stress och sömnproblem. Regelbunden fysisk aktivitet, bra kvällsrutiner, minskad skärmtid, meditation eller avslappningstekniker kan göra mycket. I vissa fall kan det också vara värt att prata med vården – särskilt om man märker att man inte längre kan sova utan alkohol.
Kort sagt: du sköter ditt jobb och dricker inte på dagarna, vilket förstås är bra, men det betyder inte att allt är okej. Att använda alkohol som sömn- eller stressmedicin är ett tydligt varningstecken. Bättre att ta tag i det nu, innan det blir en vana som är svår att bryta.