2025-11-12, 16:19
Medlem
Fullkomligt normalt anser jag
Citera
2025-11-12, 16:32
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Nej det är lugnt så länge livet flyter på bra annars. Något att tänka på är att alkohol kan sänka humöret och välmående allmänt - även fast man dricker små mängder. Om du skulle sluta upp med det här beteendet skulle du kanske märka att du är på bättre humör på dagarna. Men det är högst individuellt. Vissa påverkas inte alls.

Stämmer, jag påverkas extremt lite humörsmässigt. Kan dricka 4 öl om dagen, på kvällen till en film, mat å skruva lite på huset. Sover alltid 8h minst och grymt utvilad.

Tog värden hos läkaren för ett tag sedan. Noll problem, lite högt blodtryck bara.
Citera
2025-11-12, 16:42
Moderator
Morfar-52s avatar
Sluta upp med OT-tjafsande i denna tråd./mod
Citera
2025-11-12, 16:42
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larstreiber
Dricker ca 3 glas vin på kvällen för att varva ner och kunna sova mina närstående anser att jag har problem men jag tycker inte det är så farligt Dricker inte på dagarna och sköter det jag ska så vi har delade åsikter kring detta vad tycker ni flashbackare?

Jag skulle nog definitivt klassa det där som att du självmedicinerar med alkohol, vilket i längden är problematiskt. Att ta några glas vin varje kväll för att kunna varva ner eller sova handlar inte längre om njutning, utan om att använda alkohol som ett verktyg för att hantera något kroppen eller psyket borde kunna klara utan.

Problemet är att alkoholen snabbt blir en genväg som kroppen vänjer sig vid. Effekten avtar med tiden, vilket ofta leder till att man behöver mer för att uppnå samma lugn eller sömnkänsla. Samtidigt försämras sömnkvaliteten – man somnar lättare, men sömnen blir ytligare och återhämtningen sämre. Det kan skapa en ond cirkel där man är tröttare, mer stressad och därför ännu mer benägen att fortsätta dricka på kvällen.

Det finns betydligt bättre sätt att hantera stress och sömnproblem. Regelbunden fysisk aktivitet, bra kvällsrutiner, minskad skärmtid, meditation eller avslappningstekniker kan göra mycket. I vissa fall kan det också vara värt att prata med vården – särskilt om man märker att man inte längre kan sova utan alkohol.

Kort sagt: du sköter ditt jobb och dricker inte på dagarna, vilket förstås är bra, men det betyder inte att allt är okej. Att använda alkohol som sömn- eller stressmedicin är ett tydligt varningstecken. Bättre att ta tag i det nu, innan det blir en vana som är svår att bryta.
Citera
2025-11-12, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Jag skulle nog definitivt klassa det där som att du självmedicinerar med alkohol, vilket i längden är problematiskt. Att ta några glas vin varje kväll för att kunna varva ner eller sova handlar inte längre om njutning, utan om att använda alkohol som ett verktyg för att hantera något kroppen eller psyket borde kunna klara utan.

Problemet är att alkoholen snabbt blir en genväg som kroppen vänjer sig vid. Effekten avtar med tiden, vilket ofta leder till att man behöver mer för att uppnå samma lugn eller sömnkänsla. Samtidigt försämras sömnkvaliteten – man somnar lättare, men sömnen blir ytligare och återhämtningen sämre. Det kan skapa en ond cirkel där man är tröttare, mer stressad och därför ännu mer benägen att fortsätta dricka på kvällen.

Det finns betydligt bättre sätt att hantera stress och sömnproblem. Regelbunden fysisk aktivitet, bra kvällsrutiner, minskad skärmtid, meditation eller avslappningstekniker kan göra mycket. I vissa fall kan det också vara värt att prata med vården – särskilt om man märker att man inte längre kan sova utan alkohol.

Kort sagt: du sköter ditt jobb och dricker inte på dagarna, vilket förstås är bra, men det betyder inte att allt är okej. Att använda alkohol som sömn- eller stressmedicin är ett tydligt varningstecken. Bättre att ta tag i det nu, innan det blir en vana som är svår att bryta.

Precis, prata med vården och skaffa medicin som dämpar suget. Ta i itu med det nu, innan det är för sent. Du (TS) är utan tvekan på väg in i alkoholism.
Citera
2025-11-12, 17:00
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Nej du har inga alkoholproblem.
Om man måste dricka en flaska vin om dagen för att varva ner är man alkoholist. Ingen tvekan om det.

Det räcker med att du känner att du måste dricka något varje helg för att klassas som det.
Citera
2025-11-12, 17:01
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Dricker ca 3 glas vin på kvällen för att varva ner och kunna sova mina närstående anser att jag har problem men jag tycker inte det är så farligt Dricker inte på dagarna och sköter det jag ska så vi har delade åsikter kring detta vad tycker ni flashbackare?
"Ca 3 glas" är antagligen 4-5 stora glas, alltså en hel vinflaska. Ja, du har ett problem.
Citera
2025-11-12, 17:02
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Fullkomligt normalt anser jag
Det är du nog ganska ensam om att tycka utanför alkis-världen.
Citera
2025-11-12, 17:07
Medlem
East.Clintfoods avatar
Jag dricker mer än så och jag har inte problem med alkoholen, och alkoholen har inte heller problem med mig. Så ts kan vara lugn
Citera
2025-11-12, 17:22
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:

Några glas om dagen dricker väl de flesta, speciellt Sydeuropa.
Citera
2025-11-12, 17:23
Medlem
Beror väl hur stora vinglasen är
Men vin ör bra för kroppen och 1-2 kanske 3 ör bara bra och gör att du lever längre
Citera
2025-11-12, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Det är du nog ganska ensam om att tycka utanför alkis-världen.

Nej det är normalt och jag är en vanlig knegarsvenne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in