2025-11-12, 16:11
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är väl diabetes typ 2 som orsakas av högt kalori och sockerintag, inte typ 1 vilket är det vi diskuterar här?

Precis så

Tråden håller på att spåra ur när människor inte förstår skillnaden mellan diabetes typ 1 och typ 2, men ändå måste skriva en massa strunt.
Citera
2025-11-12, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Precis så

Tråden håller på att spåra ur när människor inte förstår skillnaden mellan diabetes typ 1 och typ 2, men ändå måste skriva en massa strunt.

Problemet med diabetes typ 1 är ju just att det inte är 100% klarlagt. Hur kan det öka så pass om det är 100% genetiskt? Miljö kan ju trigga genetiska förutsättningar. Man kan fortfarande förstå skillnaden men argumentera för att det även har ett finger med i spelet på typ1. Eller PFAS. Eller en vad vi tror obetydlig molekyl. Fritt fram att gissa.
Citera
2025-11-12, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Förbjud Happy Meals och allt annat amerikanskt skit för barn.

Är du inte läskunnig?
Citera
2025-11-12, 16:48
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Precis så

Dessutom handlar artikeln om barn upp till 4 år. Det har inte skett någon direkt ökning hos äldre barn. Så egentligen ska man ju alltså diskutera detta, inte tonåringar och liknande.
Citera
2025-11-12, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Varför ser vi en dramatisk ökning i typ 1 diabetes då? Vad är din förklaring?

Brist på D- vitamin.
Infektion i tidig ålder.
Antibiotika
Att inte amma
Föda med kejsarsnitt

Det är några saker som det beror på givetvis i olika grad.

Hur mkt godis du än äter så får du inte diabetes typ 1.
Typ 2 diabetes kallades tidigare åldersdiabetes då uteslutande äldre 60 plus drabbades.numera är det mer av en livstilssjukdom.
Bra att veta innan man kommenterar
Citera
2025-11-12, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DeclanPrimus
Brist på D- vitamin.
Infektion i tidig ålder.
Antibiotika
Att inte amma
Föda med kejsarsnitt

Det är några saker som det beror på givetvis i olika grad.

Hur mkt godis du än äter så får du inte diabetes typ 1.
Typ 2 diabetes kallades tidigare åldersdiabetes då uteslutande äldre 60 plus drabbades.numera är det mer av en livstilssjukdom.
Bra att veta innan man kommenterar
Du nämner enbart miljöfaktorer.

Samtidigt påstår du att föräldrarnas miljöexponering är irrelevant. Det är inte seriöst påstående. Du säger mot dig själv
Citera
2025-11-12, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeclanPrimus
Är du inte läskunnig?

Nej jag använder google translate. Vad är ditt problem? Barnfödselsdagar på McDonalds borde förbjudas.
Citera
2025-11-12, 17:26
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Nej jag använder google translate. Vad är ditt problem? Barnfödselsdagar på McDonalds borde förbjudas.

Vad har detta att göra med trådens ämne?
Ämnet är diabetes typ 1.
Citera
2025-11-12, 17:34
Medlem
Utan medicinska kunskaper men med en jävla massa erfarenhet av T1D, så har jag en sinnessjuk teori som jag knappt vill tro på själv.
Kan T1D smitta, som ett virus, men vissa är bara mottagliga, alltså utvecklar sjukdomen.
Citera
2025-11-12, 18:00
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det verkar vara så att barn som inte får de normala barnsjukdomarna, i stället ofta utvecklar autoimmuna sjukdomar. Det är som att kroppen vänder sitt immunförsvar emot sina egna celler, när det inte finns tillräckligt många och allvarliga sjukdomsorganismer att kämpa emot.

...sedan finns förstås en annan tolkning också, nämligen att de ovaccinerade barn som var svaga överlag helt enkelt inte överlevde tills den här studien gjordes... så det är de starka och friska som är kvar.

Båda påståendena ovan kan ockås vara sanna på samma gång.

NÅGONTING måste det ju bero på att autoimmuna sjukdomar och även allergier mot vanliga saker - som djur, växter, pollen, bär, nötter, damm - har ökat så mycket. När jag var barn kände jag bara ett enda barn under alla år som hade diabetes, och jag tror två som var allergiska, varav en gravt (mot pälsdjur). Det var jätteovanligt. Men nu är det var och varannan... så något måste ju ha hänt. Det kan vara barnvaccinationerna, men det kan också vara stressen av att de flesta barn lämnas bort på dagis så tidigt och så långa dagar. Det är barn inte heller skapta för. Och kropp och själ samverkar ju.

Jag har nog faktiskt aldrig hört det fetade förklaringen tidigare. Antagligen för att det inte finns i närheten av tillräckligt många barn som dör i ett I-land, för att kunna förklara att ovaccinerade barn inte får diabetes. Även om man utgår ifrån att varenda spädbarn som dör är ovaccinerat (och skulle ha fått diabetes om det överlevt).

Det förklaring som föreslagits är väl snarare att ovaccinerade barn bara har bättre grundhälsa rent allmänt. Men att det inte beror på vaccinering specifikt, utan att det endast samvarierar med vaccinering. Typ att föräldrar som väljer att inte vaccinerar sina barn också gör andra saker som innebär att barnen inte får diabetes.

Jag tycker väl att även det känns ganska långsökt. Men det är väl en av dom mest fundamentala "sanningar" som är inpräntade i folks medvetanden sen tidig barndom; att vaccin är fantastiska, närmast magiska, och att det är en hädelse av grövsta sort att ifrågasätta dom. Uppvaknadet kommer ta lång tid i dom breda folklagren.
Citera
2025-11-12, 18:05
Medlem
Citat:

McDonalds slutade väl med det ungefär när Ronald Macdonald la clownnäsan på hyllan för 30 år sedan.. knappast ett skäl till att diabetes ökar.
Citera
2025-11-12, 18:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Kassa förutsättningar.

Så du menar att småbarnsdiabetes beror på "kassa förutsättningar"? Ganska bred term, eller inte? Skoskav, alkoholism och cancer beror också på kassa förutsättningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in