Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Ja, det verkar vara så att barn som inte får de normala barnsjukdomarna, i stället ofta utvecklar autoimmuna sjukdomar. Det är som att kroppen vänder sitt immunförsvar emot sina egna celler, när det inte finns tillräckligt många och allvarliga sjukdomsorganismer att kämpa emot.
...sedan finns förstås en annan tolkning också, nämligen att de ovaccinerade barn som var svaga överlag helt enkelt inte överlevde tills den här studien gjordes... så det är de starka och friska som är kvar.
Båda påståendena ovan kan ockås vara sanna på samma gång.
NÅGONTING måste det ju bero på att autoimmuna sjukdomar och även allergier mot vanliga saker - som djur, växter, pollen, bär, nötter, damm - har ökat så mycket. När jag var barn kände jag bara ett enda barn under alla år som hade diabetes, och jag tror två som var allergiska, varav en gravt (mot pälsdjur). Det var jätteovanligt. Men nu är det var och varannan... så något måste ju ha hänt. Det kan vara barnvaccinationerna, men det kan också vara stressen av att de flesta barn lämnas bort på dagis så tidigt och så långa dagar. Det är barn inte heller skapta för. Och kropp och själ samverkar ju.
Jag har nog faktiskt aldrig hört det fetade förklaringen tidigare. Antagligen för att det inte finns i närheten av tillräckligt många barn som dör i ett I-land, för att kunna förklara att ovaccinerade barn inte får diabetes. Även om man utgår ifrån att varenda spädbarn som dör är ovaccinerat (och skulle ha fått diabetes om det överlevt).
Det förklaring som föreslagits är väl snarare att ovaccinerade barn bara har bättre grundhälsa rent allmänt. Men att det inte beror på vaccinering specifikt, utan att det endast samvarierar med vaccinering. Typ att föräldrar som väljer att inte vaccinerar sina barn också gör andra saker som innebär att barnen inte får diabetes.
Jag tycker väl att även det känns ganska långsökt. Men det är väl en av dom mest fundamentala "sanningar" som är inpräntade i folks medvetanden sen tidig barndom; att vaccin är fantastiska, närmast magiska, och att det är en hädelse av grövsta sort att ifrågasätta dom. Uppvaknadet kommer ta lång tid i dom breda folklagren.