2025-11-12, 14:29
Medlem
Dricker ca 3 glas vin på kvällen för att varva ner och kunna sova mina närstående anser att jag har problem men jag tycker inte det är så farligt Dricker inte på dagarna och sköter det jag ska så vi har delade åsikter kring detta vad tycker ni flashbackare?
Citera
2025-11-12, 14:32
Medlem
Du tycker inte svar finns i tidigare trådar?
Citera
2025-11-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larstreiber
Dricker ca 3 glas vin på kvällen för att varva ner och kunna sova mina närstående anser att jag har problem men jag tycker inte det är så farligt Dricker inte på dagarna och sköter det jag ska så vi har delade åsikter kring detta vad tycker ni flashbackare?

Att du måste dricka för att varva ned och kunna sova är ett riskbeteende!
Citera
2025-11-12, 14:35
Medlem
Det är alldeles för lite information för att kunna avgöra.

Vi vet inte om du dricker varenda kväll, hur länge det har pågått isåfall, vad som händer om eller när du inte dricker det dygnet osv.

För övrigt så underlättar det för oss läsare ifall du använder skiljetecken i din text. Det blir lite svårt att läsa annars.
Citera
2025-11-12, 14:36
Medlem
Kundalinis avatar
Om du behöver fråga är svaret ja.
Citera
2025-11-12, 14:40
Medlem
3 glas är ju inte mycket så sätt men varje dag kanske inte är de bästa. Alkoholen gör ju dessutom att du sover sämre...
Citera
2025-11-12, 14:40
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:

Nej det är lugnt så länge livet flyter på bra annars. Något att tänka på är att alkohol kan sänka humöret och välmående allmänt - även fast man dricker små mängder. Om du skulle sluta upp med det här beteendet skulle du kanske märka att du är på bättre humör på dagarna. Men det är högst individuellt. Vissa påverkas inte alls.
Citera
2025-11-12, 14:42
Avslutad
Gå över till rooiboos-te istället. Hjälper till att varva ned och är utan koffein. Sparar massor med pengar gör du också.
Citera
2025-11-12, 14:44
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Nej du har inga alkoholproblem.
Citera
2025-11-12, 14:49
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:

Nej det skulle jag inte säga. Dom som säger att du är beroende om du mår sämre när du inte dricker dessa 3 glas är ju ute och cyklar. Det är ju precis därför du dricker dina 3 glas, för att må bättre. Ser inget fel i det. Man dricker ju kaffe för att bli piggare och må bättre.
Jag tänker att ett missbruk är om ditt drickande får negativa konsekvenser i ditt liv. Typ om du är bakis om dagarna.
Citera
2025-11-12, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Om du behöver fråga är svaret ja.
Brukar oftast vara så. Sen finns det grader i helvetet, och i 99% av fallen är det väl att man befinner sig i något sorts mellan-riskbruk men inte vill klassas som alkoholist så det blir väldigt defensivt och många bortförklaringar.

TS, när du skriver 3 glas vin om dagen antar jag att det är något tillslätat. Några standardfrågor att ställa dig själv:
  • Dricker du mer på helgerna?
  • Tänker du ibland/ofta på alkohol under dagarna i väntan på att komma hem och få slappna av med några glas?
  • Blir du stressad/orolig/arg om du inte har alkohol hemma/inte hinner köpa mer inför kvällen/helgen?
  • Anpassar du vardagen för att se till att du hinner till bolaget innan det stänger?
  • Har familj/vänner uttryckt oro över mängden du dricker?
  • Dricker du någonsin i smyg för att slippa känna att andra dömer dig?
  • Kan du vara ärlig med hur mycket du har druckit om någon frågar? Har du ljugit om hur mycket du har druckit någon gång?
  • Skulle det kännas jobbigt om du inte skulle dricka något alls på en månad?

Alkoholism är inte 1 eller 0. Tre glas vin om dagen klassas väl som riskbruk, om du vill ha någon sorts "stämpel" på det. Det viktigare är kanske att titta på hur det påverkar din sömn, ditt välmående (ångest t.ex., på sikt även hälsa i övrigt), dina relationer och din ekonomi.
Citera
2025-11-12, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Nej det skulle jag inte säga. Dom som säger att du är beroende om du mår sämre när du inte dricker dessa 3 glas är ju ute och cyklar. Det är ju precis därför du dricker dina 3 glas, för att må bättre. Ser inget fel i det. Man dricker ju kaffe för att bli piggare och må bättre.
Jag tänker att ett missbruk är om ditt drickande får negativa konsekvenser i ditt liv. Typ om du är bakis om dagarna.

Efter att ha läst dina inlägg i en tråd om autism sen detta börjar man undra om du är seriös eller typ försöker vara rolig genom att slänga ur dig det dummaste du kan hitta på? Lutar åt det senaste för detta inlägg är för bra för att vara sant
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in