Citat:
Ursprungligen postat av
Ionia
Qasa tar hand om Kronofogden och soc? Jag är säker på att de har klausuler som friskriver dem från ansvar. Problemet att hyresgästen inte betalar kommer garanterat hamna i ditt knä. Inte en chans att Qasa skulle börja gå in i kostsamma rättsprocesser.
Din säkerhet sviker dig då jag själv hyr/hyrt ut via QASA.
Händelse förloppet var så här.
Annons på Blocket.
Hyresgäster kom och tittade och vi fick napp på en som kunde tänka sig hyra.
Qasa gör UC är det så att gästen är kreditvärdig går Qasa in och garanterat deposition. Här kom första tecknet gästen blev inte det och Qasa ville ha depositionen i förskott.
Jag fick meddelande att depositionen var inbetalt och det var okej att lämna över nycklarna.
Hyresgästen fungerade bra i början men vissa varningsklockor började efter 1 år.
Jag fick alltid betalning den 25e och dom skötte allt med påminnelse eller liknande om den var försenad. Sett var inte ens något jag fick information om.
Dock när gästen skulle flytta så började ”helvetet”. Det blev mer eller mindre en misär och gästen slutade betala till QASA.
Nu blev vi inblandade och informerade att gästen har inte betalat och får där med en handpåläggning via KF att betala. Är det inte så att gästen betalar det så kommer QASA inleda en vräkning och informera socialtjänsten.
Här tog dom alla beslut och mer eller mindre uppmanade mig att försöka säga upp kontraktet om det gick med hyresgästen(vi fick informationen att det är ändå 6månader garanti fall processen dröjer och vi får våran hyra men vore bra om vi började planera för en ny gäst)
Gästen hade ju ändå sagt upp lägenheten så var inte så orolig.
Dock på avflyttningadagen var det inte städat. Det var katt piss över allt.
Qasa går in och låser depositionen och betalar inte ut den till gästen vid flytten.
Här får vi hjälp av QASA för att fixa till med flyttstädning osv med hjälp av depositionen.
Nu räckte den till att anlita flyttstäd och rening med hjälp av ozonkanoner.
Om inte annat fall så hade Qasa en försäkring som går in och täcker fall hyresgästen orsakat skador.
Jag har bara positivt att säga och jag blev inte ekonomisk drabbad. Jag fick mina pengar på utsatt tid fast gästen vägrade betala och har troligtvis idag ett ärende hos KF.