2025-11-08, 00:58
Medlem
Som rubriken lyder - vad i helvete har hänt med Blocket Bostad, alltså gamla vanliga hederliga bostadsannonser?

Nu är det Qasa, nån SJUKT suspekt skit!

Borta verkar de gamla annonserna vara. Nu ska tydligen uthyrning gå via Qasa, enligt en modell att hyresvärden får hyran via Qasa och Qasa för detta får en viss procent av hyran.

Alltså ett HELT annat system än sedvanliga annonser för bostadsmarknaden.

Jag gjorde ett misstag att regga mig på sidan - man skulle använda Bank-Id och skit. Sen när jag såg hur suspekt och lurigt det där verkar så fick jag nästan panik och krävde via Blockets kundtjänst att mitt konto skulle tas bort. Det verkar som att de har gjort det - har inte kollat/bekräftat, men jag fick svar från kundtjänst i alla fall.

Alltså min bullshit- och bedrägeri "radar" bara skriker om detta Qasa. Det är något helt annat än bostadsannonser alltså! Livsfarligt i dagens "digitala" samhälle att göra användarprofiler och "godkänna" saker med Bank-Id. Såg framför mig hur det skulle börja komma räkningar från det där förbannade Qasa.

Fan helt sjukt system!

VARNING!

PS: Blocket och Blocket Bostad är/var ju uselt nog som det är. Det är ju knappt att man kan söka på sängar och soffor på Blocket - det går till NÖDS - men Blocket Bostad var ju hela tiden något helt annat och ännu uslare! Och detta med Qasa är fan helt hårresande!
Citera
2025-11-08, 02:52
Medlem
brukstjacks avatar
Qasa är väl ett av Schibsteds många försök att ta sig in på bostadsmarknaden. Tror den har sitt ursprung hos Vend (Schibsteds "Blocket" i Norge). Har även haft viss kontakt med deras nuvarande VD för en massa år sedan och på den tiden var hon anställd (trainee?) på Schibsted.

Nog inte nämnvärt shady, men sannolikt kommer väl även denna satsning var ett misslyckande för ägarna.

Enligt lag (GDPR) är dom skyldiga att radera dina uppgifter på förfrågan (och informera dig om när så har skett). Om du känner dig synnerligen nojig kan du be om en skriftlig bekräftelse från deras Data Protection Officer (DPO).
Senast redigerad av brukstjack 2025-11-08 kl. 03:05.
Citera
2025-11-08, 07:48
Medlem
Jag har de senaste åren annonserat på Blocket som då haft en mindre grad av samarbete med Qasa. När det väl har kommit till uthyrning så har jag valt att gå vidare utan Qasa.
Har den möjligheten försvunnet är jag djupt besviken.
Ingår man nu ett tvingande avtal att gå genom Qasa när man annonserar där?
Hur kan de veta att intressenten inte sett samma annons på Facebook och valt att använda den plattformen för vidarekontakt?
Jag brukar alltid skriva hyran i annonstexten med, samt även Qasas hyra om man vill gå vidare genom dem. När jag har fått svar så har jag skickat min mail för vidare kontakt.
Visserligen är de intressenter jag fått genom Blocket få, men det är bra med mer exponering.
Citera
2025-11-08, 08:20
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Jag retar mig otroligt mycket på sidor som QASA, och rent allmänt sidor som Schibsted äger som kräver BankID/MobiltBankID för att kunna logga in resp registrera sig. Men detta gäller även Schibsteds övriga sidor som BLOCKET. Och likaså TRADERA som iof sig inte ägs av Schibsted.

Man kan ju ha åsikter om BankID/MobiltBankID som istället för att ägas av staten, som ex Pass och nationellt ID-kort som utfärdas av svenska staten - ISTÄLLET ÄGS AV BANKERNA!!! ...
Citera
2025-11-08, 09:30
Medlem
Jag hyr ut via QASA

Lättare , pengarna alltid den 25e, dom sköter försäkringar och depositionen.

Jag har tryggt sätt och hyra ut och TYVÄRR! Har det räddat mig flera gånger med hyresgäster.

Som tex betalar dom inte så skickar dom automatisk krav, betalar dom inte så får jag som hyresvärd informationen. (4 ändå garanterad 6månads hyror).

Qasa tar hand om Kronofogden och socialkontoret. Precis sånt där som skulle betyda problem och tid för mig.

Dock funkar allt och man har världens bästa hyrestgäst så är dom ju bara en onödig mellan hand.

Fatta hur många där ute som tror att hyran är det sista man betalar och när man kan. Som lämnar lägenheter som ser ut som skit helt förstörda.

Allt börjar oftast bra.
Citera
2025-11-08, 23:45
Medlem
VidrigKunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.webmaster
Jag retar mig otroligt mycket på sidor som QASA, och rent allmänt sidor som Schibsted äger som kräver BankID/MobiltBankID för att kunna logga in resp registrera sig. Men detta gäller även Schibsteds övriga sidor som BLOCKET. Och likaså TRADERA som iof sig inte ägs av Schibsted.

Man kan ju ha åsikter om BankID/MobiltBankID som istället för att ägas av staten, som ex Pass och nationellt ID-kort som utfärdas av svenska staten - ISTÄLLET ÄGS AV BANKERNA!!! ...

Det kostar massor för bolagen med, det finns inte så mycket alternativ som en majoritet av användarna vill använda för att slå tillbaka mot bedrägeri-ligorna som tjänar miljoner om inte miljarder varje år.

De vill inte använda BankID men måste.

Säg en fungerande pass-integration som ger lika mkt säkerhet som t.ex BankID. Ska du skicka en bild på dina uppgifter som sen manuellt ska kollas varje gång? Nja
Citera
2025-11-12, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Jag hyr ut via QASA

Lättare , pengarna alltid den 25e, dom sköter försäkringar och depositionen.

Jag har tryggt sätt och hyra ut och TYVÄRR! Har det räddat mig flera gånger med hyresgäster.

Som tex betalar dom inte så skickar dom automatisk krav, betalar dom inte så får jag som hyresvärd informationen. (4 ändå garanterad 6månads hyror).

Qasa tar hand om Kronofogden och socialkontoret. Precis sånt där som skulle betyda problem och tid för mig.

Dock funkar allt och man har världens bästa hyrestgäst så är dom ju bara en onödig mellan hand.

Fatta hur många där ute som tror att hyran är det sista man betalar och när man kan. Som lämnar lägenheter som ser ut som skit helt förstörda.

Allt börjar oftast bra.

Qasa tar hand om Kronofogden och soc? Jag är säker på att de har klausuler som friskriver dem från ansvar. Problemet att hyresgästen inte betalar kommer garanterat hamna i ditt knä. Inte en chans att Qasa skulle börja gå in i kostsamma rättsprocesser.
Citera
2025-11-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Qasa tar hand om Kronofogden och soc? Jag är säker på att de har klausuler som friskriver dem från ansvar. Problemet att hyresgästen inte betalar kommer garanterat hamna i ditt knä. Inte en chans att Qasa skulle börja gå in i kostsamma rättsprocesser.

Din säkerhet sviker dig då jag själv hyr/hyrt ut via QASA.

Händelse förloppet var så här.

Annons på Blocket.

Hyresgäster kom och tittade och vi fick napp på en som kunde tänka sig hyra.

Qasa gör UC är det så att gästen är kreditvärdig går Qasa in och garanterat deposition. Här kom första tecknet gästen blev inte det och Qasa ville ha depositionen i förskott.

Jag fick meddelande att depositionen var inbetalt och det var okej att lämna över nycklarna.

Hyresgästen fungerade bra i början men vissa varningsklockor började efter 1 år.
Jag fick alltid betalning den 25e och dom skötte allt med påminnelse eller liknande om den var försenad. Sett var inte ens något jag fick information om.

Dock när gästen skulle flytta så började ”helvetet”. Det blev mer eller mindre en misär och gästen slutade betala till QASA.

Nu blev vi inblandade och informerade att gästen har inte betalat och får där med en handpåläggning via KF att betala. Är det inte så att gästen betalar det så kommer QASA inleda en vräkning och informera socialtjänsten.

Här tog dom alla beslut och mer eller mindre uppmanade mig att försöka säga upp kontraktet om det gick med hyresgästen(vi fick informationen att det är ändå 6månader garanti fall processen dröjer och vi får våran hyra men vore bra om vi började planera för en ny gäst)

Gästen hade ju ändå sagt upp lägenheten så var inte så orolig.

Dock på avflyttningadagen var det inte städat. Det var katt piss över allt.

Qasa går in och låser depositionen och betalar inte ut den till gästen vid flytten.

Här får vi hjälp av QASA för att fixa till med flyttstädning osv med hjälp av depositionen.

Nu räckte den till att anlita flyttstäd och rening med hjälp av ozonkanoner.

Om inte annat fall så hade Qasa en försäkring som går in och täcker fall hyresgästen orsakat skador.

Jag har bara positivt att säga och jag blev inte ekonomisk drabbad. Jag fick mina pengar på utsatt tid fast gästen vägrade betala och har troligtvis idag ett ärende hos KF.
Citera
2025-11-13, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Din säkerhet sviker dig då jag själv hyr/hyrt ut via QASA.

Händelse förloppet var så här.

Annons på Blocket.

Hyresgäster kom och tittade och vi fick napp på en som kunde tänka sig hyra.

Qasa gör UC är det så att gästen är kreditvärdig går Qasa in och garanterat deposition. Här kom första tecknet gästen blev inte det och Qasa ville ha depositionen i förskott.

Jag fick meddelande att depositionen var inbetalt och det var okej att lämna över nycklarna.

Hyresgästen fungerade bra i början men vissa varningsklockor började efter 1 år.
Jag fick alltid betalning den 25e och dom skötte allt med påminnelse eller liknande om den var försenad. Sett var inte ens något jag fick information om.

Dock när gästen skulle flytta så började ”helvetet”. Det blev mer eller mindre en misär och gästen slutade betala till QASA.

Nu blev vi inblandade och informerade att gästen har inte betalat och får där med en handpåläggning via KF att betala. Är det inte så att gästen betalar det så kommer QASA inleda en vräkning och informera socialtjänsten.

Här tog dom alla beslut och mer eller mindre uppmanade mig att försöka säga upp kontraktet om det gick med hyresgästen(vi fick informationen att det är ändå 6månader garanti fall processen dröjer och vi får våran hyra men vore bra om vi började planera för en ny gäst)

Gästen hade ju ändå sagt upp lägenheten så var inte så orolig.

Dock på avflyttningadagen var det inte städat. Det var katt piss över allt.

Qasa går in och låser depositionen och betalar inte ut den till gästen vid flytten.

Här får vi hjälp av QASA för att fixa till med flyttstädning osv med hjälp av depositionen.

Nu räckte den till att anlita flyttstäd och rening med hjälp av ozonkanoner.

Om inte annat fall så hade Qasa en försäkring som går in och täcker fall hyresgästen orsakat skador.

Jag har bara positivt att säga och jag blev inte ekonomisk drabbad. Jag fick mina pengar på utsatt tid fast gästen vägrade betala och har troligtvis idag ett ärende hos KF.

Okej det låter ju bra.
Citera
2025-11-14, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Okej det låter ju bra.

Det är bra, det går båda hållen med. Är det som hyresgäst kan du ju alltid kontakta Qasa och du är försäkrad med.

Men som sagt bara gott och säga. Så lika bra logga in med BankID och börja hitta ditt boende
Citera
2025-11-22, 10:59
Medlem
keckoishs avatar
Har ett rum i min lägenhet som jag genom åren har valt att hyra ut i långa perioder. Lägenheten jag bor i finns i en närförort till Stockholm och det har nästan aldrig varit problem med att få rummet uthyrt. Vid skolstart har det ibland varit hundratals sökande. Det är då via Blocket, senare Blocket Bostad jag hyrt ut. Är lite av en digital bakåtsträvare och har således inte haft fejjann med tillgång till Marketplace. Har varit nöjd med Blocket som annonsör och tyckt att det funkat bra med dem. Har tyckt att Blockets övergång till att bli Blocket Bostad/Qasa blev mindre lyckad. Bra var det väl i och för sig att jag nu slapp att betala för min annonsering. Men vad Qasa skulle vara bra till förstod jag aldrig och förstår än idag inte. Har väl i och för sig varit bra att kunna använda sig av dem som mellanhand vid sådana tillfällen då det inför kontraktskrivningen inte funnits möjlighet till ett personligt möte mellan mig hyresgästen. Efter inflyttning har jag och hyresgästen sedan så snabbt som möjligt övergått till att använda oss av ett vanligt, handskrivet dokument istället på det att hyresgästen slipper betala serviceavgift till Blocket bostad/Qasa. Och så nu - pang bom - så går man över till att bli Qasa fullt ut. Man erbjuder sina tjänster som enda tillval. Möjligheten att endast använda Blocket som annonsör har de tagit bort. Så tråkigt och osympatiskt och samtidigt talande för vår tid, där en enskild liten privatuthyrare som jag själv liksom förutsätts vilja bedra mina hyresgäster och förutsätts vilja ta ut en överhyra. Och där mina hyresgäster förutsätts inte vilja betala hyran i tid och förutsätts vilja lämna rummet i ett kaosartat tillstånd. Så ska malliga och rättsrådiga Qasa gå in som någon slags morsa som ska se till att vi sköter oss. Smått kränkande, så att jag helt tappar lusten på dem. Och det får mig att undra vart jag ska vända mig nästa gång jag vill hyra ut. Blir väl Bostad portal eller liknande.
Citera
2025-12-09, 17:11
Medlem
Okej, så VAR ska man annonsera nu - eller leta efter annonser nu?

För att hitta nånstans att bo (hyra) eller hyra ut något?

Jag behöver börja leta aktivt , så jag undrar verkligen vilka alternativ det finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in