Citat:
Ursprungligen postat av
fruktfabrik
Ja så verkar det onekligen vara men då kommer jag lite till vad som är min känsla vilket är att Autism är ett sätt att klassifiera problemområden hos en person och inte en specifik gen eller avsaknad på kromoson etc och personer med dessa problemområden har helt enkelt svårare att vara självständiga och balanserade i ett isolerat informationssamhälle. Så det är egentligen bara ett gensvar på ett samhälle där en persons flexibilitet och sociala förmåga måste vara högre för att överhuvudtaget kunna navigera sig i samhället?
Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Det kan bli så, men det är inte säkert. I mitt exempel skulle det inte bli så, utan där skulle det helt enkelt finnas tre typer av människor, de utan anlag för autism, de med anlag för autism och de som faktiskt har autism. Den sista gruppen får inga barn och de två första fortsätter som vanligt. När två personer med anlag för autism får ett barn så har barnet 25% sannolikhet att få autism och 50% att bara vara bärare.
Troligtvis är det knepigare än så. Det finns säkert dom du räknar upp. Sen finns det dom med anlag där någon kan utveckla autism ihop med en annan gen eller vid dubbel uppsättning eller ihop med någon miljöfaktor. Lägg sen till att det antagligen funns massor av olika sorters anlag och inte ett.
T ex om vi säger att du är helt utan såna anlag, finns ingen chans att dina avkommar kan få autism. Men så får du barn med en kvinna som har ett anlag. Men era barn får inte autism, och inte heller era barnbarn. Men sen kanske ytterliiggare två generationer ned så utvecklas det, baserat på anlaget som din partner förde in.
Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Varifrån har du fått att den ärftliga faktorn skulle vara försumbar?
För att det mesta fungerar så. Det är ganska få saker som är ärtligt på det sättet att man kan bara få det om mamma eller pappa hade det. Alltså saker man kan utrota genom att hindra nya avkommar. Ta t ex schizofreni. Där är det betydligt ovanligare att personen får barn, det vill säga att ärva sjukdomen från en förälder är mycket ovanligt.
Men ändå ökar schizofreni mer och mer. Och nazisterna lyckades nästan utrota schizofreni i Tyskland helt under förintelsen. Men ändå fortsatte fallen som vanligt sen efter andra världskriget.