2025-11-11, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0mantic0
Ikke bare det: I selvforsvar er også styrke/masse veldig viktig fordi det er mye enklere å "rekrutere" enn avansert teknikk under høyt stress. Flere har sikkert sett MMA champs sloss utenfor ringen og lagt merke til at de "stivner" til og sloss som amatører, fordi de da sloss under høyt stress i uvante omgivelser. De har ikke gått igjennom de faste ritualene for å gjøre seg klar til en fight i ringen.

Selvforsvar er ofte å gå fra å sitte lugnt og lese en bok til på brøkdelen av et sekund å bli overfalt og måtte sloss for sitt liv. Du går kanskje rundt og tenker på hva du gjorde på jobben din i dag eller sitter og leser i din bok mens du er litt trøtt "Kvinnan så kärleksfult på sin mann och.." Så kjenner du plutselig flere slag.. BANGBANGBANGBANG.... KNIV.... SLAG... SPARK...

Hva kan du rekrutere da? De aller fleste vil fryse og bli fanget i en loop. "Dear in the headlights"-effekten, du kommer altså i sjokk. Det første du må trene på som er en del av all god selvforsvarstrening er å ikke fryse og her feiler kampsport.

Det gjør ikke kampsport ubrukelig, men det er ikke noe du kan stole på til selvforsvar alene. Kampsport er en del av et våpenarsenal du har, akuratt som fysisk styrke, som du kan rekrutere når du trenger det.

Men du må komme dit hvor du er mentalt trent og har nervebanene til å ta det ibruk så du reagerer på riktig måte helst før du rekker tenke tanken engang. Da må du trene noe som er dedikert selvforsvar og tar for seg reflekser og psykologien til offer og angriper i et overfall feks.
Vad jag levde på i min budo karriär var att täcka och flytta på mig. Jag har tagit ner många snubbar som vägt dubbelt min vikt. Du har inte en chans så länge du inte kan täcka och flytta på dig.
Citera
2025-11-11, 21:34
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuxi
Vad jag levde på i min budo karriär var att täcka och flytta på mig. Jag har tagit ner många snubbar som vägt dubbelt min vikt. Du har inte en chans så länge du inte kan täcka och flytta på dig.

Tacka og flytta på meg <--- betyr hva? cover and move? I hva slags sammenheng?

Har aldri benektet at f.eks judo eller BJJ (som i seg selv er en prestasjon, få kommer dit engang) gjør deg effektiv nok til at du er komfortabel i kamp mot store sterke menn. Det er ekstremt effektivt 1 vs 1 om du har trent lenge og ligger på et høyt volum av trening så du er komfortabel med å gjøre avanserte teknikker også under stress.

Men ikke kom og fortell meg f.eks en med blått belte i BJJ vil kunne ta ned en strongman utøver. Brunt eller svart belte ja, for da er du på et teknisk nivå som er skyhøyt, men veien dit er lang og det fungerer kun 1 vs 1.

Styrke fungerer ikke bare 1 vs 1 som BJJ. Det fungerer også 1 vs 3 samtidig, for det gjør din muay thai eller boxing mye mer effektiv. Du trenger ikke være så god i boxing eller muay thai for å være veldig farlig om du er stor og sterk. Men du må kunne NOE.

Så hvor smart er det å bruke store deler av ditt liv på å trene noe som er veldig effektivt 1 vs 1, men ubrukelig mot f.eks 2-3 stk samtidig om du tenker på å bruke dette til selvforsvar, og hvis du skulle slutte å trene det så vil du miste dine skills veldig raskt?

Det gir kun mening om du er en kvinne eller liten mann.
Citera
2025-11-11, 21:41
Medlem
Jeg hadde en onkel som hadde en så tøff oppvekst at han drepte ulver med bare hendene. Runde spark var hans favoritt, når hendene foldet.
Citera
2025-11-11, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0mantic0
Ikke bare det: I selvforsvar er også styrke/masse veldig viktig fordi det er mye enklere å "rekrutere" enn avansert teknikk under høyt stress. Flere har sikkert sett MMA champs sloss utenfor ringen og lagt merke til at de "stivner" til og sloss som amatører, fordi de da sloss under høyt stress i uvante omgivelser. De har ikke gått igjennom de faste ritualene for å gjøre seg klar til en fight i ringen.

Selvforsvar er ofte å gå fra å sitte lugnt og lese en bok til på brøkdelen av et sekund å bli overfalt og måtte sloss for sitt liv. Du går kanskje rundt og tenker på hva du gjorde på jobben din i dag eller sitter og leser i din bok mens du er litt trøtt "Kvinnan så kärleksfult på sin mann och.." Så kjenner du plutselig flere slag.. BANGBANGBANGBANG.... KNIV.... SLAG... SPARK...

Hva kan du rekrutere da? De aller fleste vil fryse og bli fanget i en loop. "Dear in the headlights"-effekten, du kommer altså i sjokk. Det første du må trene på som er en del av all god selvforsvarstrening er å ikke fryse og her feiler kampsport.

Det gjør ikke kampsport ubrukelig, men det er ikke noe du kan stole på til selvforsvar alene. Kampsport er en del av et våpenarsenal du har, akuratt som fysisk styrke, som du kan rekrutere når du trenger det.

Men du må komme dit hvor du er mentalt trent og har nervebanene til å ta det ibruk så du reagerer på riktig måte helst før du rekker tenke tanken engang. Da må du trene noe som er dedikert selvforsvar og tar for seg reflekser og psykologien til offer og angriper i et overfall feks.
En svartbeltere i Full kontakt karate eller gung fu krosser alla ben i dig på två minuter. Det första jah satsar på ör ditt struphuvud. Med det krossat har du inte mycket kvar. Men, det är klart, det är jobbigt att döda en person med dina händer. Vi människor tycker inte det är trevligt att döda människor med händerna. Men, du bör se upp med människor som kan det.
Citera
2025-11-11, 21:51
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuxi
En svartbeltere i Full kontakt karate eller gung fu krosser alla ben i dig på två minuter. Det första jah satsar på ör ditt struphuvud. Med det krossat har du inte mycket kvar. Men, det är klart, det är jobbigt att döda en person med dina händer. Vi människor tycker inte det är trevligt att döda människor med händerna. Men, du bör se upp med människor som kan det.

https://youtu.be/h_vvI26NnwE
Citera
2025-11-11, 22:15
Medlem
r0mantic0s avatar
Nå har jeg styrke som er kanskje tja, uten å overdrive, ca 4-5x styrken til en vanlig utrent mann sånn ca. Å sloss med meg er kanskje litt sammenliknbart med å sloss med en bjørn. Også jeg kan slå mot strupehodet, til info. Jeg har lange armer som er ganske raske selv om jeg kanskje er en brøkdels av sekund tregere til å bevege mine mange kilo. I tillegg er musklene mine som et "panser" som beskytter overraskende bra mot slag og spark.

Nå sier jeg ikke karate og kung fu er bullshido, men det er gammeldags ineffektiv trening mot nye moderne treningsmetoder som jeg har vært inne på her før. Hvis man trener vil man vel ha maks effekt i praktisk selvforsvar/kamp pr time brukt på å trene det, og at det man trener ikke forsvinner igjen med engang man slutter å trene fordi man f.eks går lei?

Muskler forsvinner ja, men jeg kan faktisk ta 1 mnd av trening uten at det er noe katastrofe og vedlikeholdstrening er 2 sett pr øvelse kanskje 1 time x 2 pr uke for å holde styrke og ha litt framgang. I tillegg blir beinbygning og alt sterkere av å bli utsatt for belasting jevnlig. Jeg får altså veldig mye igjen for tiden jeg bruker på å trene styrke for 2 timer totalt er veldig lite og jeg kan også trene det hjemme.

Tenker folk her inne over sånt når dere trener?
Citera
2025-11-11, 22:35
Medlem
r0mantic0s avatar
Jeg kom forresten på en episode med en kung fu mester på jesse enkamp som trener monkey fist .... Dette er jo en sånn raring som bor på toppen av et fjell i himalaya, og han er jo ikke akuratt bygd som en sofapotet heller:

https://youtu.be/IeiPZyrK85c

Igjen: jeg sier ikke han her ikke kan sloss, men han her har jo tatt skrittet ut i det ekstreme. Dette blir som med MMA-folk som trener 20 timer i uken.

Men er dette virkelig nivået du som trener her inne sikter mot å ligge på?

Hva med litt realisme? de fleste har jobb, et sosialt liv etc, vi har kanskje 5-8 timer i uken maks vi er villige til å sette av til trening, og vi vil få noe ut av det iløpet av 2-4 år kanskje.

Vi er ikke instilt på å bruke 2 timer hver dag på å herde hendene til å knuse murstein i 20-30 år på toppen av et fjell i himalaya for å bli som han Jesse Enkamp intervjuer.
Citera
2025-11-12, 09:52
Medlem
Det stemmer ikke at Budo disipliner ikke forbereder folk på plutselige angrep.

En forklaring jeg fikk på den første sekvensen på Wado- Ryu versjonen av kataen Kushanku, var at dette var at du løfter opp hendene dine som om du blir plutselig angrepet. Du gjør deretter en bevegelse som plasserer hendene dine over hendene til angriperen. Bevegelsene er veldig store i kataen, i praktisk bruk er de små...

Kataen Seisan har en sekvens der en stikker ut albuene til siden. I praktisk bruk bruker man bare en albue av gangen, det er også et eksempel på at karate har metoder mot plutselige angrep.

Det å dekke seg mot plutselige slag med albuen, er også kjent fra gamle bøker om boksing for selvforsvar. Kroppen beveger seg bare på så mange måter.
Citera
2025-11-12, 11:34
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjesing
Det stemmer ikke at Budo disipliner ikke forbereder folk på plutselige angrep.

En forklaring jeg fikk på den første sekvensen på Wado- Ryu versjonen av kataen Kushanku, var at dette var at du løfter opp hendene dine som om du blir plutselig angrepet. Du gjør deretter en bevegelse som plasserer hendene dine over hendene til angriperen. Bevegelsene er veldig store i kataen, i praktisk bruk er de små...

Kataen Seisan har en sekvens der en stikker ut albuene til siden. I praktisk bruk bruker man bare en albue av gangen, det er også et eksempel på at karate har metoder mot plutselige angrep.

Det å dekke seg mot plutselige slag med albuen, er også kjent fra gamle bøker om boksing for selvforsvar. Kroppen beveger seg bare på så mange måter.

Nå snakker jeg om selvfølgelig om kampsport, sportsgrener, ikke mer selvforsvarsorienterte systemer. Og jeg tror heller ikke vi snakker om det samme. Til en viss grad fungerer konkurransesporter mht å forberede en person på å handle under høyt stress men det er likevel ikke det samme som selvforsvarssystemer som SPEAR og til en viss grad krav maga/urban combatives også (hvor man trener mer på å skru på aggresjon)

Edit: Og hva du legger i plutselig angrep virker å være å blokkere et plutselig slag. Vel utifra den definisjonen er jo 100% av all trening en forberedelse på plutselige angrep. Jeg snakker om den psykiske effekten som gjør at man noen ganger kan fryse og ikke forsvarer seg mot vold.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in