2025-11-08, 01:34
Medlem
Generalanderssons avatar
Forumet rinner över av trådar om Trump, och de flesta av de är totalt onödiga; Nästan dagligen så ser vi att det startas en eller flera trådar om Trump, det kan vara sig att ngn användare har sett en "nyhet" om DJT på Aftonbladet e.l och då så känner han/hon att detta måste genast delas med användarna härinne, eller att en användare startar en ny tråd för att ställa en eller flera simpla frågor kring Trump. I verkligheten så kunde säkert 7 av 10 av alla dessa trådar om DJT ha postats i "Den stora samligstråden om Donald Trump" istället för att spamma ner hela forumet.

De flesta (Läs: inte alla) av alla trådarna om Trump är det lågt intresse för, får kanske 10 svar och inom 1-2 dagar så är den typiska Trump-tråden död.

Så min fråga är, varför så är MOD teamet inte lite strängare här?
Senast redigerad av Generalandersson 2025-11-08 kl. 01:50.
Citera
2025-11-08, 02:50
Moderator
Ancistruss avatar
Politik: USA --> Klagomål och kritik
/Moderator
Citera
2025-11-08, 03:36
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Forumet rinner över av trådar om Trump, och de flesta av de är totalt onödiga; Nästan dagligen så ser vi att det startas en eller flera trådar om Trump, det kan vara sig att ngn användare har sett en "nyhet" om DJT på Aftonbladet e.l och då så känner han/hon att detta måste genast delas med användarna härinne, eller att en användare startar en ny tråd för att ställa en eller flera simpla frågor kring Trump. I verkligheten så kunde säkert 7 av 10 av alla dessa trådar om DJT ha postats i "Den stora samligstråden om Donald Trump" istället för att spamma ner hela forumet.

De flesta (Läs: inte alla) av alla trådarna om Trump är det lågt intresse för, får kanske 10 svar och inom 1-2 dagar så är den typiska Trump-tråden död.

Troligen av samma anledning som du startade en separat tråd om samma sak som numer diskuteras i (FB) Admin bör ta sig en titt på Politik: USA

Nu är jag av uppfattningen att en nyhet motiverar en ny tråd eftersom Flashback halvt om halvt är en nyhetsförmedling genom sina egna användare.
Att slå ihop trådar dödar diskussionerna.
(FB) Stora samlingstrådar dödar diskussionerna på Flashback
Citera
2025-11-08, 09:32
Medlem
Vad jag förstår startades USA-forumet just runt 2016, när Trump ställde upp som kandidat och snabbt blev en central figur i amerikansk politik. Visst, de flesta av trådarna där har nära koppling antingen till Trump personligen, till hans utspel eller till någon som är i konflikt med Trump, men det beror ju helt enkelt på klientelet på politikforumen.
Citera
2025-11-08, 10:01
Medlem
klybans avatar
Citat:

Det är extremt enkelt att förstå varför många trådar om donalds startas och pga hen hittar på en massa saker som inte är så bra, eller bara sjukligt tokiga.

Men ändå så måste jag delvis hålla med, det är ibland lite för små saker och som kanske istället skulle tas i den stora donalds tråden.
Detta gäller även en del andra politiker också, men och andra sidan så stendör många av dessa trådar rätt snabbt.
Så problemet är lite självsanerande, dock inte nog självsanerande.

Dock en sak du får räkna med, och det är kritiska trådar om donalds kommer ha sitt berättigande, för misstänker censur på detta är vad som önskas.
Är det korrekt?

Och ge exempel hade ju varit bra också, så hade du haft diskussionsunderlag.(Och har ingen som helst tvivel du kan finna ett helt gäng av dessa och korrekta.)
Citera
2025-11-09, 10:41
Moderator
Maviels avatar
Vi som moderatorer väljer ju inte vad användarna tycker är intressant att starta en tråd om.

Det är ju också önskvärt att vi inte sammanfogar trådar till jättetrådar.

Så länge som det finns ett diskussionsunderlag så är det ju som det ska vara.

Gillar man inte Trump eller diskussionerna i underforumet får man ju starta en tråd om något annat man vill diskutera om eller så får man lära sig scrolla.

Vi är inte redaktörer.
Citera
2025-11-09, 23:07
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Vi som moderatorer väljer ju inte vad användarna tycker är intressant att starta en tråd om.

Det är ju också önskvärt att vi inte sammanfogar trådar till jättetrådar.

Så länge som det finns ett diskussionsunderlag så är det ju som det ska vara.

Gillar man inte Trump eller diskussionerna i underforumet får man ju starta en tråd om något annat man vill diskutera om eller så får man lära sig scrolla.

Vi är inte redaktörer.
Korrekt. Men ni kan sammanfoga eller ev stänga trådar, eller?

Det finns så oändligt många trådar om DJT som i botten är helt onödiga, finns även flera trådar om Trump som i praktiken tar upp det samma ämnet. Varför inte slänga alla dessa onödiga trådar kring Trump in i den stora tråden om Donald Trump, sammanfoga två eller flera trådar som i grunden tar upp det samma ämnet?
Citera
2025-11-10, 09:52
Medlem
Ett problem är väl kanske att en del frekventa skribenter på USA-forumet är individer som uppenbarligen lider av svår mental ohälsa och som använder Flashback som ett sätt att ventilera. Trådar som Varför måste absolut ALLTING vara lögner och propaganda med Trump-administrationen? eller Finns det ingen gräns för Trumps maktmissbruk?! tycker jag illustrerar detta ganska bra.

Visst är det en svår balansgång ibland. Hade förstås varit intressant att spamma forumet genom att starta snarlika trådar om var och en av de 435 personerna som för närvarande är invalda till representanthuset. Om jag tolkar moderatorerna rätt är det inget som hindrar mig från att göra det och inget som motiverar att sådana trådar sammanfogas. Skulle man sedan fortsätta ner på delstaterna finns det gissningsvis ytterligare ett par tusen folkvalda som kan vara värda en fördjupad diskussion. Jag noterar att exempelvis varken Dagmara Avelar eller Jed Davis för Illinois General Assembly än så länge har förärats någon dedikerad tråd.

Om det enda kriteriet är att det "finns ett diskussionsunderlag" så känns det som att det finns en uppenbar risk att systemet missbrukas.
Citera
2025-11-11, 01:48
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Ett problem är väl kanske att en del frekventa skribenter på USA-forumet är individer som uppenbarligen lider av svår mental ohälsa och som använder Flashback som ett sätt att ventilera. Trådar som Varför måste absolut ALLTING vara lögner och propaganda med Trump-administrationen? eller Finns det ingen gräns för Trumps maktmissbruk?! tycker jag illustrerar detta ganska bra.

Visst är det en svår balansgång ibland. Hade förstås varit intressant att spamma forumet genom att starta snarlika trådar om var och en av de 435 personerna som för närvarande är invalda till representanthuset. Om jag tolkar moderatorerna rätt är det inget som hindrar mig från att göra det och inget som motiverar att sådana trådar sammanfogas. Skulle man sedan fortsätta ner på delstaterna finns det gissningsvis ytterligare ett par tusen folkvalda som kan vara värda en fördjupad diskussion. Jag noterar att exempelvis varken Dagmara Avelar eller Jed Davis för Illinois General Assembly än så länge har förärats någon dedikerad tråd.

Om det enda kriteriet är att det "finns ett diskussionsunderlag" så känns det som att det finns en uppenbar risk att systemet missbrukas.
Håller helt med.

Och i dag så är det nästan omöjligt att ens besöka forumet.
Citera
2025-11-11, 14:22
Administrator
admins avatar
Citat:

Det finns två skäl till detta.
Dels så har moderatorerna blivit tillsagda av mig att vara väldigt försiktiga med att sammanfoga trådar, då jag - tillsammans med vad jag förmodar majoriteten av användarna - är evigt trött på att se mindre trådar sammanfogade med större samlingstrådar. Att det är många trådar om Trump beror på att det finns många ämnen att diskutera. Detta utesluter inte att det finns vissa trådar som diskuterar exakt samma frågeställning, och att vissa möjligen skulle kunna sammanfogas, men att ett ämne kan diskuteras i flera trådar är inte i sig ett problem. Snarare tvärtom.

Det andra skälet är att vi skriver om forumkoden just nu, och sedan en tid tillbaka stängt av funktionen att sammanfoga trådar. En funktion som jag ärligt talat måste erkänna att jag inte har saknat, men som givetvis kommer vara tillbaka inom kort. Så fort vi är klara med vissa saker. För även om det finns trådar som inte borde bli sammanfogade, så finns det även mängder av exempel där diskussionen skulle gynnas av att trådarna sammanfogas.

admin
Citera
2025-11-12, 21:53
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det finns två skäl till detta.
Dels så har moderatorerna blivit tillsagda av mig att vara väldigt försiktiga med att sammanfoga trådar, då jag - tillsammans med vad jag förmodar majoriteten av användarna - är evigt trött på att se mindre trådar sammanfogade med större samlingstrådar. Att det är många trådar om Trump beror på att det finns många ämnen att diskutera. Detta utesluter inte att det finns vissa trådar som diskuterar exakt samma frågeställning, och att vissa möjligen skulle kunna sammanfogas, men att ett ämne kan diskuteras i flera trådar är inte i sig ett problem. Snarare tvärtom.

Det andra skälet är att vi skriver om forumkoden just nu, och sedan en tid tillbaka stängt av funktionen att sammanfoga trådar. En funktion som jag ärligt talat måste erkänna att jag inte har saknat, men som givetvis kommer vara tillbaka inom kort. Så fort vi är klara med vissa saker. För även om det finns trådar som inte borde bli sammanfogade, så finns det även mängder av exempel där diskussionen skulle gynnas av att trådarna sammanfogas.

admin
Ta det lugnt, jag har lämnat det forumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in